Хасковските спасителни служби са в пълна бойна готовност за зимния сезон, като дори са мобилизирали за целта танк или по-точно - малкия брат на танка, пише haskovo.net. Така нареченото МТЛБ е бронирано като танка, с вериги и със същата чудовищна проходимост. Но тежи само 7.5 тона, което го прави пригодно и да плува - способност, която е тествана във военното му минало. Сега тези машини ударно се извеждат от военните структури на армията, като към момента в хасковското поделение например няма ни един БТР, макар все още да се намират МТЛБ-та.
За щастие МТЛБ (многоцелеви тлранспортьор - лек брониран) имат приложение и в цивилния живот. Да спасяват хора. Оказва се че МТЛБ-то е абсолютно без алтернатива, когато по време на сурова зима преспи и снегонавявания откъснат планинските села от света. Случва се всяка година в Ивайловградско, Маджаровско, но също и по-наблизо в Сусам, че дори и Узунджово. От всяко от тези места са пренасяни пациенти, най-често на хемодиализа, но също и жертва на травми и болести. Дори и родилки. Заради ролята си на верижна линейка от хасковския ЦСМП са им подарили медицинско оборудване, дори и комплект за израждане на родилка, начело със скалпел, медикаменти, санитария и др. Засега бебе в душното помещение за 12 пехотинеца не се е раждало, но още е пресен спомена отпреди две години, когато МТЛБ-то изгазило два метра сняг от свиленградското Райкова могила до Свиленград, за да достави млада жена с контракции. Иначе бъдещата майка трябвало да ражда във всекидневната у дома.<br /> <br /> Пак по това време верижната машина спасявала хора от наводненията, а предната година пък плувала в големия гьол, който придошлата река Каламица превърна ГКПП Капитан Андреево. Тогава там закъсаха тирове и автобуси и хората трябваше да бъдат изкарвани с мини-танка.<br /> <br /> Освен във вода, ходи и по лед, по равно и по стръмно. Разликата е в скоростта. Дори и на пресечен терен с 15 градуса денивелация, 500-те конски сили на танковия двигател подкарват машината с 30-40 км/ч, а на равно се стига до 90 км. Понеже е лек, не може да служи за извличане на заседнали камиони и тирове, но не му е работа. Верижните превозни средства нямат право да се движат по асфалт.<br /> <br /> На критичния случай, в който машината се замесила, бил през зимата на 2006-та. Тогава група хора се загубили в снежните гъсталаци на Сакар покрай свиленградското село Мустрак, разказа началникът на Спасителна дейност Стамен Кръстев. В района на бедстващите бил изпратен хеликоптер, но той не успял да кацне в снега. Наложило се МТЛБ-то да бие стотина километра до района, където &bdquo;обикаляше като сомнамбул гората, докато открие загубените&ldquo;, шегуват се самите спасители.<br /> <br /> Последната операция пък е през тази година при справяне с бежанската вълна в труднодостъпните райони на Сакар планина. От една страна машината возела граничари и полицаи към района на проникване през държавната ни граница, от друга връщала бедстващи в горите сирийци.<br /> Най-големият експлоатационен проблем пред мини-танка е липсата на обучени механик-водачи. За региона това е само един - Стоян Стоянов. Бившият сержант от БА кара машината от 43 години, а при &bdquo;Спасителите&ldquo; е от 10. &bdquo;Не знам какво ще правим, ако се разболее. За да караш такава машина трябва специален китап, а вече в България не се обучават механик водачи&ldquo;, допълни шефът му Стамен Кръстев.<br /> <br /> Освен водач, другият дефицит е части за поддръжка и от друга страна скъпата поддръжка. Танковият двигател с мощност 500 конски сили гълта по 100 литра нафта на 100 километра, а разходът се качва на 130/100 на тежък терен. Затова машината се използва рядко и само когато ножът е опрял до кокала. Но пък е без алтернатива. /БЛИЦ<br />