Над 50% от всички новоотпуснати ипотечни кредити към края на септември 2014 г. са в Софийския регион. Това сочи проучване на пазара на една от чуждите банки, имаща свой клон у нас, съобщава „Монитор”. По данни на финансовата институция ипотечният бизнес е фокусиран в петте най-големи града, тъй като там пазарът на недвижими имоти е по-оживен и продажните цени са по-високи.
Най-активните кредитополучатели са на възраст между 25 и 45 години. Наблюдава се тенденция за все по-голямо нарастване на собствените инвестиции на клиентите при покупка на жилище, което определя и по-ниския процент на банковото участие при финансирането на сделки с имоти. <br /> <br /> Този процент към момента е средно 67%, докато в предкризисния период до края на 2007 г., банките са финансирали близо 90% от покупката на жилище.<br /> <br /> &bdquo;Нашият анализ на пазара показва, че българските потребители държат да имат контрол върху лихвата по кредита си и да разчитат на своите собствени средства&rdquo;, коментира Румен Радушев, началник на управление &bdquo;Жилищно кредитиране&rdquo; в банката направила проучването.<br /> <br /> Проучването на трезора отчита още и тенденция за промяна в нагласите на потребителите. Те са все по-добре запознати с предлаганите от банките условия и очакват да получат не само изгодно ценово предложение, но и продукти, които им носят добавена стойност. Това важи и за сегмента на жилищното кредитиране, който до скоро се считаше за много консервативен. <br /> <br /> Потребителите приемат положително новаторските решения, които им дават повече гъвкавост и контрол върху кредита.<br /> <br /> Анализ на същия трезор показва още, че българите вече използват правилно кредитната карта като платежно средство при покупки на стоки и услуги и по-малко за теглене на пари в брой, сочи анализ на една от банките у нас. <br /> <br /> За първите 9 месеца на годината има увеличение с близо 30% на всички трансакции, реализирани с кредитни карти, и с над 65% на трансакциите на ПОС спрямо същия период година по-рано. Същевременно броят на трансакциите за теглене на пари в брой намалява с 16% на годишна база, а средната сума на покупка - с 20%, което означава, че клиенти ползват все по-често кредитната си карта за ежедневни покупки. <br /> <br /> Търговците, при които се наблюдава най-голяма концентрация на обороти с кредитни карти, са супермаркети, бензиностанции, магазини за черна и бяла техника, мебели и дрехи.<br /> <br /> Някои финансови институции в страната вече инвестират в обучение на клиентите за разумно ползване на кредитната карта, като развиват програми за лоялност. Така те променят навиците за плащане в брой или с дебитна карта и насърчават ползването на кредитна карта./БЛИЦ <br /> <br />