В края на юни Harley Davidson показа прототип на първия си електрически мотоциклет. Предсерийният модел се отправи на турне в Америка, за да могат феновете на марката да го тестват. Компанията обеща "несравним звук и невероятно мощно ускорение". Серийното му производство обаче няма да започне скоро. За радост на любителите на моторите на пазара има доста модели на ток, бързи, готини и достъпни, които заслужават внимание.
Най-бързият електрически мотоциклет е моделът LS-218 на компания Lightning. Максималната му скорост е 350 км/ч, официално регистрирана през 2013 г. по време на тестовете на соленото езеро Бонвил в щата Юта. Ускорението на мотора от 0 до 100 км/ч е малко над 2 сек. Той има електромагнитен двигател с течно охлаждане, направен по технологията IPM с вградени постоянни магнити. Максималната му мощност е 200 к.с., а максималният въртящ момент - 228 Нм. Напълно достатъчни, за да се превърнете в герой на асфалта. Без дозареждане LS-218 може да измине от 160 до 290 км в зависимост от това каква батерия избере купувачът. Зареждането от домашната мрежа отнема 2 часа и едва 30 мин, ако използвате по-мощен източник. Производителят ще обяви цената на мотоциклета едва след като събере достатъчно предварителни заявки. Според слуховете обаче, този мотор ще излезе от 38 000 до 46 000 долара.<br /> <br /> Белгия, над която Джереми Кларксън толкова обича да се присмива, взе, че направи не брюкселско зеле на ток, нито голяма двуколесна вафла, а мотоциклета Sarolea SP7. Името се произнася &quot;Сароли&quot; с ударение на последната сричка. Разработката му е на велосипедна компания с над 1 век история. Фирмата е създадена през 1850 г. и до средата на ХХ век участва в състезания. Половин век след като спря съществуването си през 1963 г. компанията изведнъж възкръсна, създаде това чудо и спечели четвърто място в състезанието Tourist Trophy 2014. Този демон с максимална мощност 180 к.с. и чудовищен въртящ момент от 400 Нм практически напълно е направен от въглеводород и затова тежи едва 200 кг. Мечтата на всеки хипстър. Моторът ускорява от място до 100 км/ч за 2,8 сек, максималната му скорост е 250 км/ч. &quot;Веспа&quot; ли? На кого вече му е нужна...<br /> <br /> Преди две години на пазара се появи моделът Mission R, който успя да попадне в много престижната класация на Time за най-великите 25 открития на 2013 г. Wired пък го нарече &quot;Тесла&quot; на две колела. Създателите му от Mission Motorcycles смятат за свой идеен вдъхновител собственика на Tesla Motors Йлън Мъск и искат да повторят успехите му. Електрическият двигател на мотоциклета във версията R осигурява максимална мощност от 163 к.с. и ускорява &quot;мисията&quot; от 0 до 100 км/ч за 3 сек. Максималната му скорост е 225 км/ч, а във версията RS - 241 км/ч. Само Sarolea и Lightning са по-бързи от него. За това удоволствие трябва да платите най-малко 32 499 долара.<br /> <br /> В Америка има производители на електрически мотоциклети, които пускат продукцията си не в единични бройки, а имат пълноценна моделна гама и собствена дилърска мрежа. Основните играчи на пазара отдавна &quot;омайват&quot; феновете на двуколесния транспорт. Първата от тях е Zero Motorcycles. Основана е през 2006 г. от бившия инженер на НАСА Нил Саки. Компанията произвежда четири модела. В гамата има байк с двойно предназначение - Zero DS, който е подходящ както за нормалните пътища, така и за офроуд. Неговият двигател е с максимална мощност 54 к.с. и може да измине над 250 км с едно зареждане на батерията (тази с най-голям капацитет). Цената му е от 13 000 до 17 500 долара. Другият модел е спортният мотоциклет Zero S (54 к.с., 94 Нм, ускорения от 0 до 100 км/ч за 4,8 сек) за 13 000 долара. Той може да измине без дозареждане на батерията 275 км. Пълното зареждане от домашния контакт излиза 6 часа. Най-бързият модел на Zero е спортният байк SR, който струва 19 400 долара. Електрическият му мотор е със същата мощност като на по-малката модификация Zero S, но ускорението на този &quot;снаряд&quot; от място до 100 км/ч е едва 3,3 сек. Максималната му скорост пък е 164 км/ч. Този модел влиза в десятката на най-бързите електрически мотоциклети. Четвъртото &quot;дете&quot; на компанията е пълноценният ендуро Zero FX с двигател с мощност 44 к.с., мощна рама и съответното окачване. Автономната му работа не е голяма - от 56 до 113 км, но пък може да го карате и извън асфалтираните пътища.<br /> <br /> Още преди да се замисли за производството на електрически мотоциклети американецът Крейг Брамшър влиза в един автосалон да си купи луксозен спортен автомобил. Първи спира погледа си на Ferrari, след това на Lamborghini. За съжаление почти 2-метровият Крейг, който е бивш състезател по американски футбол, не успява да седне нормално зад волана. Затова решава сам да се заеме с производство на готини коли. Регистрира търговската марка Brammo и поръчва от Англия суперавтомобила Ultima GTR, за да го &quot;пипне&quot; малко и продава под своя бранд. По неясни причини обаче решава да му сложи електромотор. Моделът му трябва да се конкурира с Tesla Roadster. За съжаление нещо не се получава и досега проектът му се счита само за перспективен. Контактът с Ultima обаче помага на Brammo да стане приятел с британския приозводител Ariel Motor Company. През 2005 г. компанията на Брамшър получава лиценз да произвежда модела Ariel Atom в САЩ и да прави модификации на модела. Четири години по-късно, след като изчислява печалбата от сделката си с англичаните и привлича частни инвеститори, бизнесменът прави първия си електрически мотоциклет - Enerthia. В момента моделната гама на компанията е представена от Enerthia и Empulse. Спортната версия Empulse R струва 19 000 долари, двигателят е с максимална мощност 54 к.с., а максималният въртящ момент е 90 Нм. Мотоциклетът вдига най-много 177 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 4,8 сек. С едно зареждане на батерията изминава 206 км.<br /> <br /> <a href="https://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2014-08-27&amp;article=503752" target="_blank"><em>в. &quot;Стандарт&quot;</em></a>