Главният шалтер, който изключва скоростния ограничител на асансьора убиец от столичния кв. “Гео Милев”, е бил без капак. Това показва предварителната информация за изясняване на причините за аварията, която са установили инспектори на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, пише "24 часа". Това може да е причината за смъртта на 46-годишната Цветелина Радунчева.
Днес сутринта те са направили повторен оглед в бл. 115 и са иззели части от асансьора, които са дадени за изследване в 4 лаборатории, за да се види дали са имали фабрични дефекти. Резултатите се чакат утре.<br /> <br /> Все още е мистерия защо едновременно със скъсването на двете въжета не се е задействал и захващащият механизъм на кабината. Скоростният ограничител е от изтласкващ тип и е сменен при ремонта на асансьора. Бил турско производство от март 2009 г. на фирма &ldquo;Аспар&rdquo;.<br /> <br /> При него номиналната скорост е 0,63 метра в секунда и се задейства при превишаването ѝ на 0,89 метра. Възможно е липсата на капак на шалтера да означава, че той е бил изключен.<br /> <br /> Масова практика е техниците да елиминират задържащото устройство, за да не се налага да ходят често да освобождават заседнали кабини. Според данни от инспектори дори има криминални случаи като пълнене на отворите с пирони, за да не се отворят клиновете. При конкретния асансьор е безспорно, че клиновият механизъм (десният е бил касета с ролка) не е сработил ефективно. (Виж схемата) Има следи от триене по дясната релса на Т-образен профил от вътрешната страна на 3-ия етаж. Няма видими следи от триене по другата релса. Няма такива и по ролковата касета и клиновия механизъм.<br /> <br /> Още множество нарушения са открили проверяващите инцидента. Например стъклата на шахтовите врати са били от обикновено стъкло, а трябва да са от армирано. Старият повдигателен механизъм е работел с 2 въжета. Той е подменен с нов, който е от различен тип и е предназначен за 4 въжета. При преустройството обаче са поставени само две. Те са били едно до друго, а е трябвало да бъдат разположени през едно. <br /> <br /> Повдигателният механизъм е с малка фрикционна триеща шайба и се е наложило при преустройството да се монтира допълнително отклонителна ролка, която е заварена към стария фундамент. След инцидента тя е изместена чрез усукване. Диаметърът на отклонителната ролка е 120 мм, а на носещото въже - 10 мм.<br /> <br /> Новият повдигателен механизъм е произведен в Италия от фирма Liftex, модел LM 73, с мощност 3,7 киловата. Подменено е и таблото за управление, като то е без задължителната маркировка СЕ и липсват данни за производителя. <br /> <br /> При огледа е установено, че двете скъсани въжета са били силно износени. Имали си множество скъсани телчета и стружки от тях по повдигателния механизъм и кабината. За носещите въжета не са предоставени сертификати за качество.<br /> <br /> По инструкция дебелината на въжетата на асансьора е трябвало да бъде поне 11 мм, защото етажността е 10 спирки и машинно помещение. След преустройството обаче са поставени въжете с диаметър 10 мм, тоест по-малък от изискващия се.<br /> <br /> Според експертите причината за бързото им износване и скъсване е също така и малкият размер на отклонителната ролка, през която минават носещите въжета. По стандарт се изисква отношението между делителния диаметър на триещите шайби, барабаните и ролките на въжетата и номиналния диаметър на носещите въжета да е най-малко 40. Това означава, че отклонителната ролка трябва да е поне 400 мм, а тя е 120 мм. И трите фирми, които са замесени при инцидента - ТПК &ldquo;Витоша лифт&rdquo;, която го поддържа, &ldquo;НБ Лифтконтрол&rdquo;, която е орган за технически надзор, и &ldquo;Софлифт&rdquo;, която е правила преустройството, са отказали да предоставят документи за досието на съоръжението и извършения ремонт.<br /> <br /> Затова от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор са изпратили спешни искания до разследващите органи да се изиска техническата документация. <br /> <br /> За експертите буди недоумение фактът, че след преустройството се е налагала честа смяна на носещите въжета на 2 години и бързото им износване. Шахтата на асансьора е била пълна с отпадъци, което е нарушение на нормативните изисквания. Машинното отделение пък се е ползвало за склад за материали и резервни части, което също е забранено.<br /> <br /> <strong>Производител: Има мафия, дават се по 5 млн. лв. рушвети</strong><br /> <br /> Мафиотска структура е причина за безобразията при безопасността на асансьорите, заяви вчера Илия Златанов, член на УС на Българската асансьорна асоциация и производител на асансьори. Според него всичко е започнало още през 2003-2005 г., когато е трябвало да бъдат определени органите, които да правят контрол. <br /> <br /> Тогава са избрани само 2 фирми - &ldquo;Лифт стандарт&rdquo; на 75-годишния Григор Лилов, който бил подставено лице на човек от инспектората на министерството на икономиката, и замесената при инцидента &ldquo;НБ Лифтконтрол&rdquo;. Така към тях били принудително насочени хиляди асансьори. В схемата била замесена и шефката на евроинтеграция в икономическото министерство Силвана Любенова, която се противопоставила на въвеждането на европейските норми за асансьорите у нас.<br /> <br /> Умишлено се оставят стари асансьори, за да може да се прибират рушвети, че не ги спират - представете си по 20-30 лв. за 100 000 съоръжения какво прави, каза Златанов. Според него рекетът може да се оцени на 5 млн. лв. на месец. Важните играчи били бившият шеф на агенцията по технически надзор Юлиян Иванов и съпругата му Ива Иванова, която била началник на правния отдел.<br /> <br /> Всички тези периодични прегледи се правят в кръчма на 2 ракии и една мешана салата, обясни производителят. Иначе, ако се изпълнят по наредба, са включени 36 точки за проверка, които отнемат 4 часа на двама техници.<br /> <br /> Често захващащият механизъм, който трябва да заклини кабината при скъсване на въжетата, се блокира, потвърди и Златанов. Понякога това ставало заради боклуци по ролките и те клеясвали. Имало обаче и случаи, когато техниците умишлено премахвали скоростния ограничител. Това ставало, като се пренатягала една пружина.<br /> <br /> Има 2 гайки с една пломба, която се маха, обясни Златанов. Така назъбените ролки, които трябва да блокират кабината в релсите, не могат да се издърпат.<br /> <br /> Дори и клинът само от едната страна да се задейства, кабината пак ще спре, защото ще се изкриви, твърди специалистът. Производителите имали и инструкции при колко задействания устройството трябва да се подмени. Това обаче не се правело.<br /> <br /> От Българската асансьорна асоциация многократно са пращали сигнали до прокуратурата, но досега не им било обръщано внимание.<br /> <br />