234 самолета и 30 хеликоптера - това представлява в момента гражданската авиация на България. Данните бяха предоставени на в. „Преса“ от Главна дирекция „Гражданска възду­хоплавателна администрация“ (ГВА).
Най-многоброен е селскостопанският аерофлот - 111. Фак&shy;тът може да е изненадващ за мнозина, но е логичен предвид огромната обработваема земя в страната - 36,5 млн. дка.<br /> <br /> Следва групата за превоз на пасажери, товари и поща - 65 броя. Тук влизат класическите пътнически самолети, както и бизнес джетовете, притежавани от заможни бизнесмени. При сблъсъка на гигантите &bdquo;Еърбъс&ldquo; категорично бие &bdquo;Боинг&ldquo;. Под родния флаг порят небето 18 еърбъса спрямо 4 боинга. Заслужава да се спомене инвестицията на &bdquo;България ер&ldquo;, която през 2012 г. купи 4 нови пътнически самолета &bdquo;Ембраер&ldquo;, произведени в Бразилия. А между 2006 и 2013 г. &bdquo;Ер виа&ldquo; придоби 6 броя &bdquo;Еърбъс&ldquo;, модел А-320.<br /> <br /> По данни на Евростат у нас все още няма пътнически самолет от свръхтежка категория, който може да превозва над 251 пътници. А бизнес джетовете към 1 януари 2013 г. са 17.<br /> <br /> У нас са регистрирани и 58 машини за обучение и спорт. Картинката се допълва от 26 самолета, които се ползват за геоложки, географски и други изследвания, както и за фото&shy;графиране. Има и два хеликоптера за спешна помощ.<br /> В последните години няма сериозни промени в броя на регистрираните въздухоплавателни средства и те са малко над 250, казаха от ГВА. Военните самолети и хеликоптери на страната, които са годни за полет, са около 45.<br /> <br /> Авиационният парк обаче е застарял по подобие на автомобилния. Най-голяма е групата на самолетите и хеликоптерите, произведени преди повече от 20 години - 76 броя. На достолепна възраст между 16 и 20 г. са 65 въздухоплавателни средства, а други 51 са между 11 и 15 г. Във въздушната ни армада има едва 12 самолета и хеликоптера, произведени в последните 5 години.<br /> <br /> <strong>Най-много купуваме от Полша</strong><br /> <br /> Самолетите на полската компания PZL Mielec заемат най-внушителна част от въздушната ни армада - 54 бройки. Това е главно едномоторният модел PZL M-18, който се произвежда от 1978 т. Използва се в селското стопанство - за пръскане и торене. С него разполагат компаниите &bdquo;Фортуна еър&ldquo;, &bdquo;Пловдив ер сървис&ldquo; и &bdquo;Тракия ер&ldquo;.<br /> <br /> През 2007 г. PZL Mielec бе придобита от американската компания &bdquo;Сикорски&ldquo;. След това в полския завод започна сглобяването на легендарния военен хеликоптер &bdquo;Блек хоук&ldquo; (модификацията S70i).<br /> Моделите на американската компания &bdquo;Чесна&ldquo; са вторите най-разпространени у нас. Те служат например за туристически (панорамни) полети, каквото е приложението на вариантите 100 и 208 на &bdquo;Джет опс Юръп&ldquo;. По-новите чесни се използват в бизнес авиацията. Компанията &bdquo;Венид еър&ldquo; има модел Citation 225, с който предлага чартърни полети на предприемачи.<br /> <br /> Пътническите самолети &bdquo;Еърбъс&ldquo; са 18, като с такива разполагат компаниите &bdquo;Ер виа&ldquo;, &bdquo;Би Ейч Еър&ldquo;, &bdquo;България ер&ldquo;, както и правителствения Авиоотряд 28. <br /> <strong><br /> На какво се возят богаташите</strong><br /> <br /> Поне десетина български бизнесмени разполагат с бизнес джетове. Компанията<br /> &bdquo;Би Ейч Еър&ldquo;, свързана с Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев, е собственик на два модела &bdquo;Гълфстрийм&ldquo; - G200 Galaxy и G550, чиято цена като нов е над 50 млн. долара. С тях се извършват ВИП полети, пише на интернет страницата на авиодружеството. Самолетите са производство на американската компания &bdquo;Гълфстрийм аероспейс&ldquo;.<br /> <br /> От уебсайта на чартърния превозвач &bdquo;Еър лазур&ldquo;, който се свързва с Митко Събев, става ясно, че дружеството оперира с пет бизнес джета. Във флота му са три &bdquo;Чалънджър&ldquo;-а модел 604 - 12-местен реактивен самолет, произведен от канадския гигант &bdquo;Бомбардие&ldquo;. Към тях прибавяме още един &bdquo;Чалънджър&ldquo; - 14-местния модел 600, както и по-скромния &bdquo;Бийчкрафт супер кинг еър 200&ldquo;.<br /> <br /> Фирмата &bdquo;Сънлайт еър&ldquo;, която е собственост на банкера Цветан Василев и неговата фамилия, оперира &bdquo;Лиърджет 60&ldquo; (на малката снимка в ляво), също произведен от канадската &bdquo;Бомбардие&ldquo;. Цената му като нов е над 13 млн. долара. Същият модел е регистриран и от фирмата &bdquo;Еър Волта&ldquo;, близка до братята Кирил и Георги Домусчиеви.<br /> <br /> Фирмата &bdquo;Алфа еър&ldquo;, която се свързва със собственика на &bdquo;Дюни&ldquo; Людмил Стойков, поддържа &bdquo;Гълфстрийм 200 Galaxy&ldquo;.<br /> Компанията &bdquo;Виктория еър&ldquo; на хотелиера Ветко Арабаджиев и съпругата му Маринела оперира с бизнес джет &bdquo;Чесна 550&ldquo;./БЛИЦ<br />