Строителството и експлоатацията на тръбопроводите в морски води не се очаква да имат значително влияние върху екологията на Черно море и българския бряг, където морският газопровод излиза на сушата. Такова е заключението в доклада за Оценка на въздействието върху околната и социалната среда (ОВОСС) за българския участък на морския газопровод "Южен поток", публикуван на сайта на консорциума „Южен поток транспорт". Същевременно строителството на морската част на газопровода “Южен поток” у нас може да се отрази на “комерсиалните секс работници ”., се твърди в доклада.
Докладът е дело на международните експерти URS Infrastructure and Environment UK Limited.<br /> <br /> Оценката за въздействието на газопровода е направена в две паралелни части. Едната изследва влиянието на &bdquo;Южен поток&quot; върху околната среда (ОВОС), а другата включва въздействието и върху социалната среда (ОВОСС). Първата част отговаря на българското законодателство, а втората - на изискванията и критериите на международни финансиращи институции за работа, съобразена с околната и социална среда, съобщават още от компанията.<br /> <br /> Резултатите от ОВОС са, че околната среда няма да бъде повлияна значително от проекта, който беше одобрен от Министерството на околната среда и водите на Република България през февруари 2014 г., заявяват от там и подчертават, че този доклад за ОВОСС съдържа допълнителни анализи за околната среда, културното наследство и оциално-икономическите аспекти на проекта, както и усилията, които компанията продължава да полага за ангажиране на заинтересованите от проекта страни.<br /> <br /> От &quot;Южен поток транспорт&quot; напомнят, че анализът влиза в детайли относно въздействието на инвестиционния проект върху населението и уязвимите групи в околността, както и че според резултатите, ще се създадат допълнителни възможности за трудова заетост, а търсенето на продукти и услуги по време на строежа ще се увеличи.<br /> <br /> ОВОСС прави оценка и на потенциалните кумулативни въздействия в резултат на развитието на проекта и други съществуващи и предложени дейности в близост до инфраструктурата. В Доклада са предложени смекчаващи и защитни мерки, които да гарантират, че проектът няма да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда.<br /> <br /> &quot;Южен поток транспорт&quot; проведе консултации с гражданите по проекта на ранен етап от неговото развитие. През януари 2013 г. компанията помоли за обратна връзка за Доклада за обхвата, който съдържаше предварителна оценка на въздействието. През декември 2013 г. бяха проведени обществени обсъждания в съответствие с българското законодателством припомнят от консорциума и продължавеат, че обратната връзка от този процес помогна при изготвянето на доклада за ОВОСС, при който бяха обхванати широк кръг екологични и социални аспекти.<br /> <br /> &quot;Обратната връзка ни дава сигурност, че релевантни и важни проблеми са взети предвид по подобаващ начин и че ОВОС и ОВОСС представляват сигурна основа за екологичното и социално управление на проекта&quot;, заяви Матео Веронези, мениджър за ОВОСС и разрешителни режими в &quot;Южен поток транспорт&quot;.<br /> <br /> От компанията приканват всички заинтересовани да се запознаят с предварителния Доклад за ОВОСС и активно да споделят обратна връзка чрез електронна поща, по пощата или чрез формата за обратна връзка, публикувана на сайта им.<br /> <br /> Проектодокладът за ОВОСС е достъпен онлайн от днес. Негови печатни копия са на разположение в офиса на &quot;Южен поток транспорт&quot; в София, в Информационния център за Южен поток във Варна, в кметската администрация в Приселци, в Културния дом в кв. &quot;Галата&quot;, както и в &quot;Крушките&quot; и &quot;Ракитника&quot;.<br /> <br /> Предстои &quot;Южен поток транспорт&quot; да проведе консултации с неправителствени и местни организации във връзка с доклада. Предвидени са и консултативни срещи във Варна и региона, които също ще бъдат отворени за граждани. Графикът на срещите може да бъде намерен на интернет страницата на компанията, съобщават още от там.<br /> <br /> Документът анализира и как изграждането и експлоатацията на тръбата ще се отрази на живеещите и работещите около плажа Паша дере край Варна, където газопроводът ще излиза на сушата.<br /> <br /> &ldquo;Комерсиалните секс работници&rdquo;, които се срещат край бъдещата строителна площадка, са сред уязвимите групи от проекта, смятат авторите на проучването. Голяма част от над 2000 работници, наети за изграждането на морската част на тръбата, ще са мъже, при това &ldquo;неместни&rdquo;, което неминуемо ще доведе до повече търсене на услугите на проститутките.<br /> <br /> &ldquo;Сексуалната активност на работниците по време на отпуските и извън работното време има потенциала да причини или доведе до разпространението на инфекциозни болести, включително такива предавани по полов път, особено ако са налице лица, извършващи платени сексуални услуги&rdquo;, пише в оценката.<br /> <br /> Рискът се увеличавал от това, че проститутките били &bdquo;жени с нисък социален статус, склонни да предлагат секс без предпазни средства като оръжие срещу конкурентите&rdquo;.<br /> <br /> Увеличеното търсене на платен секс можело да увеличи случаите на насилствено склоняване към проституция. Цитират се и случаи, в които сводниците извозвали с лодки проститутки до кораби край Варна. <br /> <br /> За да се намали негативното влияние върху &ldquo;комерсиалните секс работници&rdquo;, строителите ще минават през обучение за рисковете от болести предавани по полов път, ще им се раздават и безплатни презервативи.<br /> <br /> Друг риск, свързан с поведението на работниците, са конфликти с местното население и противообществени прояви. Причината е, че в България &ldquo;редовно се консумира алкохол и работниците ще имат възможност за лесен достъп до много видове алкохол, включително и нелицензиран такъв&rdquo;. <br /> <br /> &ldquo;Съществува потенциал за увеличен брой противообществени инциденти, ако работниците се отдадат на прекомерна употреба на развлекателни вещества при посещенията си в местните общности извън работното време&rdquo;, пише още в доклада. /БЛИЦ<br /> <br />