По-живи от "двойниците" на мадам Тюсо са фигурите на Хрушчов, Сталин, Ленин, Кастро, Брежнев, Тато, които ще "заживеят" в ретромузея. Засега диктаторите от восък се крият от обективите - Цветан Атанасов ги пази, като гвоздей при официалното откриване на експозицията в началото на декември, съобщава „Стандарт“.
Колекцията от коли пък е без аналог - над 120, излъскани и реставрирани с много труд, до всяко болтче и всяка част на двигателя. Цветан Атанасов има свой бизнес, кореняк варненец е, завършил е престижното спортно училище край морето и е зодия Козирог.<br /> <br /> Влага куп средства, но най-вече - много любов към онова време и носталгията по незабравимите детски и младежки години на Атанасов. Събрани са народни автомобили - &quot;Трабант&quot;,&quot;Вартбург&quot;, &quot;Варшава&quot;, Москвич&quot;, &quot;Жигули&quot; &quot;Лада&quot;, &quot;Шкода&quot;, &quot;Дачия&quot;. Сред тях крещящо се открояват тузарските за онова време &quot;Чайка&quot; и &quot;ЗИМ&quot;. Любопитното е, че ретро музеят разполага с 4 от легендарните &quot;Чайки&quot; /&quot;Газ-13/, с които са се придвижвали Тодор Живков, Цола Драгойчева, Пенчо Кубадински и някои от останалите първи партийни величия в държавата. В колекцията е и личен автомобил от кортежа на румънския диктатор Чаушеску - &quot;Волга&quot; от последните модели, която е поне на три десетилетия.<br /> <br /> &quot;Всяка покупка е запечатана в съзнанието ми, защото е свързана с драматична и много емоционална раздяла на хората с нещо любимо. Твърде често плачейки, махаха на колите си за сбогом казва Цветан Атанасов. В уникалната му колекция е и легендарната &quot;Волга М-21&quot;, собственост на бившия първи на партията в Търговище. Дъщеря му се разделила с возилото, обляна в сълзи. Най-старият автомобил в ретро музея пък е военен &quot;Газ -67&quot; от 1943 г., както и същият следвоенен модел от 1946 г. Двете джипки са отнели най-малко 2 г. работа на екипа, за да бъдат възстановени в автентичния им вид. <br /> <br /> А за една от ВИП &quot;Чайките&quot; отишли цели 3 г. труд - от колелета до кожената тапицерия, че дори до килимчетата, които някога застила на пода. Първата кола в ретроавтопарка на Атанасов била &quot;Жигули&quot;, купена преди 10 г. Само месец след това колекционерът се сдобил с над още 10 реликви на колела и така се запалил да събира символите на соца, че стигнал до идеята и за музей. &quot;Това е нашият свят, в който живяхме и който помним&quot;, казва чешитът, сигурен, че експозицията му ще се радва на огромен интерес не само от поколението на неговите връстници, но и от страна на техните наследници.<br /> <br /> Духът на онова време се завръща и с многобройните лозунги, запечатани в над 5000 емайлирани табели, събрани в колекцията. Някои звучат вече повече от комично и твърде куриозно като: &quot;Във всяка къща &ndash; говедо&quot;, &quot;Машината обича ласка, грижливо гледане и смазка&quot;, но някои повече и от актуално - &quot;Чист двор - здраво семейство&quot; или &quot;Без труд животът нито е красив, нито е достоен&quot;. Родното тютюнопроизводство в соца е представено с над 200 кутии цигари - БГ производство - &quot;Арда&quot;, &quot;Слънце&quot;, &quot;Мелник&quot;, Стюардеса&quot;, БТ, &quot;Варна&quot;, &quot;София 68&quot; и т.н. <br /> <br /> Няма изброяване колекцията от фотоапарати, радиа, знамена, писма и униформи от миналия век, хиляди филателни марки, над 50 000 значки, поне 100 различни кутии кибрит, също изписани с лозунги и послания. Сред артефактите има статуетки, пълна колекция парфюми. Запазено е дори пликче с презерватив от 70-те години. Много ценна и богата е документацията, голяма част от която лично бизнесменът е изравял по мази и сред стари архиви. В нея има писма и поздравителни адреси на бившия Първи до ударници и герои на труда, удостоверения за добри примери и похвали. Засега мястото на ретро музея се пази в тайна, защото има няколко варианти, но със сигурност ще е в България. Страницата във &quot;Фейсбук&quot; само за няколко дни запали интереса на хората и натрупа над 10 000 фенове.<br />