Цял следобед при закрити врата кредиторите на БДЖ и железниците преговаряха да бъдат разсрочени дълговете на холдинга. БДЖ са просрочили вноски за 75 милиона лева по заем от 2007 година, което може да доведе до разпродажба на 25 нови дизелови мотриси и 3500 товарни вагона. Участниците в срещата отказаха какъвто и да е коментар, съобщава БНТ.
В преговорите с немските кредитори БДЖ настоява за намаляване на заема от 2007 година с 30%, като изплащането му се удължи с още 6 години. В замяна железниците предлагат увеличение на лихвата с 0,5 %. И двата железничарски синдиката подкрепят предложението.<br /> <br /> &bdquo;Това е разумно предложение, тъй като на нас ни трябва по-дълъг срок за погасяване.<br /> Заради наказателните лихви само за година БДЖ е изплатило 40 милиона лева повече, твърдят синдикалистите&ldquo;, обясни Розен Зарков, председател на Федерацията на транспортните работници &ndash; КТ &bdquo;Подкрепа&rdquo;.<br /> <br /> Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България в КНСБ заяви: &bdquo;Това е нормална практика някъде да се иска, когато кредитите не могат да се погасяват, да се иска намаляване, сконтиране&ldquo;.<br /> <br /> Синдикатите подкрепят и идеята за сливане на БДЖ и Националната компания &bdquo;Железопътна инфраструктура&rdquo;, които бяха разделени през 2002 г. Това ще улесни управлението. Примери за лоша координация сега има много.<br /> <br /> &bdquo;Инфраструктурата прави ремонти. Много пъти не се съобразява с превозвача, което пък превозвачът търпи загуби&rdquo;, уточни Розен Зарков.<br /> <br /> &bdquo;От ден на ден се убеждаваме, че това разделяне на практика доведе до доста повече беди, а не е помогнало нищо на железниците&rdquo;, посочи Петър Бунев.<br /> <br /> Възможната разпродажба на 3500 товарни вагона, за която настояват кредиторите, няма да навреди на дейността на товарните превози, които имат още 5000, смятат синдикатите. Те подкрепят идеята немската компания &bdquo;Дойче бан&ldquo; да изготви оздравителен план за БДЖ.<br />