През нощта на 12 срещу 13 юни 1944 г. са изстреляни срещу Англия първите 10 „летящи бомби” V-1 (Фау-1). Всички са насочени към Лондон, но четири от тях се взривяват още при изстрелването, две не достигат английското крайбрежие и само една пада в района на британската столица.
V-1 или Фау-1 (Vergeltungswaffe-1 - оръжие за възмездие-1) е &bdquo;самолет-снаряд&rdquo; или &bdquo;летящата бомба&rdquo; (по съвременната терминология е &bdquo;крилата ракета&rdquo;), използвана от германския Вермахт в последната година на Втората световна война.<br /> <br /> Проектът първоначално е разработен съвместно от Роберт Лусер от фирмата Fieseler и Фриц Гослау от Argus Motoren. Проектът им е одобрен през юли 1941 г. и получава официалното обозначение Fieseler Fi 103.<br /> <br /> Разработката обаче получава кодовото название Kirschkern (черешова костилка) и е с обозначение за заблуждение на противника FZG-76 (Flakzielger&auml;t - мишена за зенитната артилерия).<br /> <br /> Въпреки че се води като конструкция на фирмата Fieseler, V-1 всъщност е колективно творение на четири фирми: На Fieseler е възложено изработването на корпуса и крилата, Argus поема пулсиращия реактивен двигател, Siemens се нагърбва с автоматичната система за управление и на Walter се заема с катапулта за изстрелване. Поради липса на капацитет по-късно Fieseler възлага производството на по-голямата част от телата и крилата на автомобилните заводи Фолксваген.<br /> <br /> Конструкцията на V-1 е сравнително проста. Това е бомба с крило и опашка. Лети ниско, на височина около 600 м със скорост около 600 км/ч и може да бъде застигната от бързите изтребители.<br /> <br /> Правопоточният пулсиращ реактивен двигател има нисък КПД, изразходва много гориво и е извънредно шумен. Това е най-простият самолетен двигател, който някога е бил изобретяван: Вкарва гориво на порции, смесва го с входящия въздух и го възпламенява; Звукът е насечен като на скорострелно зенитно оръдие. Единствените подвижни части в него са жалузните решетки, монтирани във входа му. Тъй като бомбата V-1 е предвидена за еднократна употреба, това е логичен избор, защото двигателят е лесен за производство и ѝ осигурява прилична скорост. При работа на двигателя корпусът му се загрява до червено, поради което се налага да бъде монтиран външно над тялото. Това, че предупреждава жители на обекта за поразяване за пристигането си, не е недостатък, защото основната цел на оръжието е да ги сплаши и да съсипе нервите им. Чувството, че бомбата идва, е по-страшно, отколкото самият взрив.<br /> <br /> Първите прототипи на V-1 показват много дефекти - нещо нормално за един принципно нов продукт. За да се установят причините за тези дефекти, няколко V-1 са снабдени с пилотска кабина в носа. Четирима пилоти-изпитатели обаче загиват, без да се получат резултати. Единствено известната авиаторка Хана Райч, също летец-изпитател и личен пилот на Хитлер, успява да изпълни десет драматични полета, при които основните дефекти са изяснени. За своето геройство тя е наградена с високи ордени.<br /> <br /> Но и западните съюзници създават затруднения при реализирането на програмата V-1. Планираното за 15 декември 1943 г. изстрелване на първите летящи бомби срещу Англия е отложено в резултат на тежката бомбардировка над полигона в Пенемюнде през август 1943 г., като това налага службите за изпитване да бъдат прехвърлени в Източна Прусия.<br /> <br /> Първите площадки за изстрелване на летящите бомби са разположени дъгообразно във френските провинции Артоа, Нормандия и Пикардия на разстояние от 220 до 250 км от Лондон. Те се изграждат с по няколко рампи с дължина 42 до 52 м, с катапулти, бетонени пътища и сгради. Изстрелването на бомбите се поема от специално поделение, известно като зенитен полк 155.<br /> <br /> По време на съюзническия десант в Нормандия на 6 юни 1944 г. около 40 площадки за изстрелване вече са готови в Северна Франция.<br /> <br /> Темпът на изстрелване нараства значително до края на месеца и за 17 дни, до 29 юни, вече са изстреляни 2000 броя V-1. Поради несъвършенството им обаче всяка пета бомба се взривява в района на изстрелването или недалеч от него. Причината не е само в конструктивни недостатъци - в работния процес при произвеждане на ракетите са включени военнопленници, които съзнателно залагат дефекти.<br /> <br /> Рекордните 316 бомби са изстреляни на 7 август 1944 г. - това е най-голямата бройка за един ден, но само една трета от тях достига Англия.<br /> <br /> Британската противовъздушна отбрана успява да се справи с новото оръжие: 1866 бомби са свалени от зенитната артилерия, а 232 се удрят в баражни балони. Голям успех имат и изтребителите - 34 пилоти свалят по повече от десет V-1, а капитан Джоузеф Бери сваля 61 летящи бомби! В края на войната четири V-1 са свалени от първите британски турбореактивни изтребители Gloster &quot;Meteor&quot;.<br /> <br /> След като съюзническите войски окупират големи части от Франция, през октомври 1944 г. зенитният полк, вече преименуван Пета зенитна дивизия, е прехвърлен в Холандия. Оттам той обстрелва белгийския град Антверпен - най-голямото пристанище, използвано от съюзниците.<br /> <br /> След като Лондон вече не попада в обсега на площадките за изстрелване на V-1, започва стартирането им самолети. За целта са преустроени около сто двумоторни бомбардировачи Heinkel-111. Резултатите обаче се оказват незадоволителни. До края на януари 1945 г. са пуснати от самолети срещу английски градове повече от 1200 крилати бомби, от които само 215 достигат целта си. При тези операции германците губят 77 бомбардировача.<br /> <br /> До края на войната са произведени повече от 30 000 &bdquo;самолети-снаряди&rdquo; V-1. Използването им приключва на 29 март 1945 г., девет месеца след първото изстрелване срещу Англия.<br /> <br /> Към 29 март 19456 г. общо около 10 000 броя V-1 са изпратени към Лондон, но от тях само 6725 бомби пресичат Ламанша, а около 60% са свалени от британската противовъздушна отбрана. В района на Лондон падат 2419 летящи бомби, убивайки 6184 души и ранявайки 17 981. Освен това малък брой улучват и други английски градове. Като цяло V-1 засягат 23 000 сгради и убиват или раняват 73 000 души.<br /> <br /> Срещу Антверпен са изстреляни 4900 летящи бомби, 2759 от които падат в града. Още около 3000 са изстреляни срещу Лиеж.<br /> <br /> В края на войната са направени опити с пилотиран вариант на V-1 под кодово название Reichenberg и дори е дадена поръчка за изработване на прототипи в заводите Henschel в Шьонефелд край Берлин. Предвижда се тези пилотирани бомби да бъдат включени в отряд от пилоти-самоубийци с неофициалното название Leonidas-Staffel (на името на спартанския крал Леонид, който през 480 г.пр.Хр. защитил с цената на живота си прохода Термопили от персийските завоеватели). Но тези опити се оказват несполучливи и са изоставени.<br /> <br /> Основната идея при създаването на летящите бомби е да се тероризира населението на Англия и по-специално на Лондон, без да се излагат на риск самолети и екипажи. Главният проблем е, че по онова време не е имало надеждна система за управление, която да води бомбата до целта с някаква приемлива степен на точност.<br /> <br /> От военна гледна точка едно толкова неточно оръжие като V-1 (отклонение от целта от няколко до 100 км) е безполезно. Но психологическото му въздействие оправдава използването му. Целта не е да се унищожават военни или цивилни обекти, а да се всява страх и ужас и да се въздейства отрицателно на бойния дух.<br /> <br /> На англичаните се налага да заделят за отбраната на острова голям брой самолети и ценни военни ресурси, вместо да ги използват на фронта срещу германците. Така например за отбраната на Лондон са заделени осем ескадрили от дневни и две ескадрили от нощни изтребители, които патрулират денонощно пред защитния пояс от 400 тежки и 264 леки зенитни оръдия и гъстия бараж от 2016 балона.<br /> <br /> Летящата бомба V-1 е първото оръжие в света с автономно управление, в което са залегнали много от принципите на съвременната ракетна техника. Създадените през последните десетилетия подобни летящи бомби, сега наричани крилати ракети тип &quot;круз&quot;, всъщност са правнуци на V-1.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />