До няколко месеца столичани ще могат да си поръчват онлайн няколко вида документи от Столична община. Тогава ще заработи електронен портал за услуги. На по-късен етап ще могат и да получават документите по имейла си и да си спестят напълно разходките до районното кметство. Това съобщи секретарят на Столична община Ралица Стоянова .
В портала ще се влиза през сайта на кметството www.sofia.bg. Първоначално в него ще се предлагат само няколко услуги, и то само в някои района на София. &bdquo;Целта е услугата първо да се тества, за да няма срив в системата&rdquo;, обясни Стоянова. Кои ще са първите услуги ще зависи от това платформата на кметството с чия база данни ще пасне първо - с тази на ГРАО или с някоя друга. Много е вероятно обаче столичани първо да могат да подават заявления за постоянен или настоящ адрес, за семейно положение и други, свързани с гражданското състояние. За целта обаче няма да е задължително да имат електронен подпис, който е скъп. Който го има обаче, ще може да го ползва. <br /> <br /> Другите два варианта за поръчване на документ от граждани без електронен подпис са с изпращане на есемес на даден телефонен номер или ползване на специални чип карти. <br /> <br /> Гражданите, които искат да ползват джиесемите си, ще пращат съобщение и ще получават на мобилния си телефон код за достъп, който да впишат в портала. След въвеждането на електронното подаване на заявления софиянци ще си спестяват разкарването до районната община, за да подадат заявление за документ за семейно положение например, който винаги се изисква от банките при теглене на кредит. &bdquo;Ще се спести първото разкарване за заявяването на услугата, чакането по опашки, съобразяването с работното време &ndash; все досадни неща&rdquo;, обясни Ралица Стоянова. После обаче гражданинът ще трябва да отиде до районната община, за да си получи документа. Притежателите на електронни подписи ще ги имат направо на имейлите си.<br /> <br /> Електронните документи няма да са с подпис и печат за разлика от хартиените. Ако човек иска обаче, ще може да си получи традиционния документ на гише. За промяна на адресната регистрация ще трябва в портала да прикачи и сканиран нотариален акт. Удостоверенията за постоянен адрес ще се вземат от гише, като се носи оригиналният нотариален акт за справка.<br /> <br /> Как ще става плащането на услугата? През портала на общината. Столичани ще могат да плащат за експресна поръчка &ndash; до 24 часа, бърза &ndash; до 3 дни, и за обикновена &ndash; до 5 работни дни. Все още обаче се прави синхронизиране с финансовото министерство, за да може плащанията да са защитени от незаконни пробиви.<br /> <br /> &bdquo;Предвижда се в портала на Столична община да се качи на едно място приемните часове на районните кметове, защото сега, за да се получи тази информация, трябва да се отворят сайтовете на 24-те района в София&rdquo;, допълни Ралица Стоянова. Ще се прави и електронен регистър на обществените поръчки. В него ще има данни за това кога е сключен договорът с изпълнителя, какъв е срокът например за извършването на ремонт на пътя, на детска градина или училище, както и колко пари ще получи частникът от кметството. Сега в сайта на общината има регистри на общинската собственост, на даренията, за концесиите и други, пише &quot;Монитор&quot;.<br /> <br /> На сайта на направление &bdquo;Архитектура и градоустройство&rdquo; пък има регистри на разрешенията за строеж, на въведените в експлоатация сгради, на разрешенията за поставяне на рекламни и информационни табели, на заповедите на строителния контрол, на архитектурните документи и т.н. София беше първата община в страната, която електронизира кандидатстването за детски градини на www.kg.sofia.bg. /БЛИЦ<br />