През последните две години 79 големи италиански фирми са върнали в родината основните си производствени линии, които преди време бяха изнесени в Китай, Бангладеш, Румъния, Сърбия, Бразилия и други страни. Най-голям дял или 46 на сто от репатрираните производства се пада на обувната промишленост и конфекцията, следват металообработването и машиностроенето, мебелният сектор, електрониката, електродомакинските уреди и др.
В световната класация по back-reshoring, както специализираният печат нарича завръщането по родните места на прокудени от глобализацията предприемачи Италия е на второ място след САЩ и доста преди Великобритания, Германия и Франция.<br /> <br /> Като основна причина за връщането на производствените линии икономическите анализатори посочиха стремежа да бъде пресечена очерталата се опасност от парализа най-вече на италианската лека индустрия. На второ място се поставя високо качеството на изделията, което са способни да постигнат единствено местните специалисти. Следва борбата с главоломно нарастващата в страната безработица и правителствените облекчения при разкриване на нови работни места.<br /> <br /> Сред очертаните причини за back-reshoring-а на Апенините изпъква и намаляването напоследък на разликата в заплащането примерно на един китайски работник и на един италиански &ndash; основния стимул на индустриалния глобализационен процес. Не на последно място анализаторите поставят и факта, че потребителите както в страната, така и в чужбина предпочитат на купената от тях стока да пише Made in Italy, а не направено другаде. Като за оригиналното изделие са готови да платят доста повече пари, стига да са уверени, че то наистина е такова.<br /> <br /> Интересен е отговорът на въпроса как завърналите се италиански фирми ще успеят да осигурят нужната за функционирането им досегашна норма на печалба, постигана най-вече в страните от т.нар. Трети свят. Според изявленията на няколко находчиви предприемачи, публикувани във влиятелния в. &bdquo;Република&rdquo;, те ще разчитат основно на автоматизацията на производството.<br /> <br /> Според прогнозите след десетина години между 15 и 25 на сто от работните места в предприятията между Алпите и Сицилия ще бъдат заети от роботи. Печалбите ще бъдат наваксани също така от икономиите на транспортни разходи по простата причина, че сега не само крайният продукт се кара в Италия от много далеч. В мнозинството от случаите преди това той е пътувал за чужбина под формата на суровина или полуфабрикат като текстил, обработена кожа, специални метали и пластмаси и др.<br /> <br /> <strong>Румен Михайлов, кореспондент на &ldquo;Монитор&rdquo;, Италия<br type="_moz" /> </strong><br />