На 2 март 1949 г. американски бомбардировач Б-50А Lucky Lady II (Щастливата Леди) с командир капитан Джеймс Галахър обикаля за 94:01 часа Земята без да кацне. За това време той изминава 23 452 мили (37 742 км).
Самолетът излита през нощта на 26 февруари от военновъздушната база &quot;Корсуел&quot; във Форт Уърт, Тексас, и взема курс на изток над Атлантическия океан. На борда си има екипаж от 14 души, включително двама втори пилоти (1-ви лейтенант Артур М. Нийл и капитан Джеймс Х. Морис) и двама щурмани.<br /> <br /> <strong>Полетът</strong><br /> <br /> Самолетът лети на височина между 10 000 до 20 000 фута (3000 до 6100 м) и изпълнява околосветско пътешествие със средна скорост на полета от 249 мили в час (401 км/час).<br /> <br /> По маршрута си самолетът е дозареждан с гориво четири пъти от бомбардировачи КБ-29М Superfortresses, преработени във въздушни танкери за зареждане: среща над военновъздушна база на Азорските острови, над летище Дахран в Саудитска Арабия, базата Кларк във Филипините и базата Хикам в Хавай. Това винаги става в светлата част на деня, тъй като в продължение на два часа двата самолета остават свързани с шланга за гориво, което изисква добра видимост, а процесът е извънредно изтощителен.<br /> <br /> Първото зареждане над Азорските острови става сутринта след излитането Късно същия ден &bdquo;Леди&rdquo; прелита покрай Гибралтар и през пустинята Сахара.<br /> <br /> На следващата сутрин е извършено второ дозареждане над Саудитска Арабия. Това става в условия на силна турбулентност, тъй като се пресича атмосферен фронт с гръмотевични бури. Процедурата преминава без инциденти, но в бордовия дневник е записано, че членове на екипажа показват видими признаци на умора.<br /> <br /> Третото зареждане преминава трудно. Отначало се поврежда барабанът с намотания шланг за прехвърляне на гориво от танкера и се налага ремонт на място. После танкерът КБ-29К на капитан Кларк при обратния полет се разбива в земята и целият екипаж загива.<br /> <br /> Този ден тайната около полета е заплашена от разкриване. С цел да се запази секретност, са издавани фиктивни полетни листове за &bdquo;Лъки Леди ІІ&rdquo; и обслужващите го танкери, но капитан Кларк е дал на диспечерите полетен лист извън възможностите на самолета.<br /> <br /> Лошото време следва самолета до Хаваите. Четвъртото зарежда също е съпроводено от механични проблеми и нарастваща умора на екипажа. Полетът обаче продължава успешно.<br /> <br /> Екипажът посреща четвъртия си изгрев над Ел Пасо, Тексас. А в 9:31 часа самолетът се приземява в &bdquo;Корсуел&rdquo; само две минути преди разчетното време. И тъй като е станало ясно, че мисията е успешна, полетът е разсекретен и са поканени фотографи.<br /> <br /> Екипажът е посрещнат от генерал-лейтенант Къртис ЛеМей, командир на стратегическото въздушно командване. Заедно с него са секретарят на ВВС-министерството У. Стюърт Симингтън, началник-щаба на ВВС генерал Хойт Вандерберг и генерал-майор Роджър Рейми.<br /> <br /> ЛеМей отново дефинира значението на мисията, че ВВС на САЩ разполагат със способността да изпълняват бомбардировъчни мисии до всяко място в света, което &bdquo;изисква атомна бомба&rdquo;. Тогава той прогнозира, че идва времето за зареждане с гориво на тежки изтребители във въздуха. А Симингтън предрича, че зареждането във въздуха &bdquo;ще превърне средни бомбардировачи в междуконтинентални&rdquo;.<br /> <br /> Екипажът на самолета е удостоен от Националната асоциация за аеронавтика с годишния приз Mackay Trophy.<br /> <br /> <strong>Резултати от полета</strong><br /> <br /> Рекордният полет на Lucky Lady II не е самоцелен. Земята е обиколена още 25 г. преди това от два двуплощника. Тогава дори са пролетяни 3000 мили в повече. &bdquo;Дамата&rdquo; не поставя и рекорд за време във въздуха: 20 години по-рано Fokker C-2 с екипажа на майор Карл Спаатс се задържа във въздуха над Южна Калифорния без кацане повече от 150 часа.<br /> <br /> Lucky Lady II обаче прави демонстрация водена от висши държавни съображения.<br /> <br /> През юни 1948 г. Съветският съюз блокира сухопътен достъп до Берлин. Съюзническите самолети поемат снабдяването на града, като в 11-месечна хуманитарна акция изпълняват 278 228 полета и превозват 2 326 406 тона храни, провизии и други товари. (Част от цената са загинали 70 съюзнически летци.)<br /> <br /> Стюърт Симингтън и генералите Ванденберг и ЛеМей искат да докажат на света, че разстоянието и географските бариери вече не са преграда за авиацията. ЛеМей е поел командването на стратегическите въздушни сили през октомври 1948 г. и веднага се е заел да ги реорганизира. Целта му е да демонстрира възможностите им с цел да сдържа съветското ръководство от силови акции, както и да спечели подкрепата на уморената от войната американска общественост за разходи по мирновременните въздушни сили. Те считат, че една обиколка на Земята ще е демонстрация за възможностите на американската въздушна мощ.<br /> <br /> Само няколко месеца преди ЛеМей да поеме командването на стратегическите сили, са изпратени три самолета Б-29 в околосветски полет, но не е постигнат очакваният успех. Един от самолетите се разбива, а екипажът на І-ви лейтенант Артър М. Нийл завършва обиколката от 32 000 км. за 103:50 часа от и до военновъздушна база в Аризона, но вече пътнически самолет го е направил по-бързо.<br /> <br /> В строга тайна са подготвени четиримоторни бомбардировачи Б-50 (Б-29 с малко увеличени размери) за рекордния полет &ndash; монтиране на допълнителни резервоари, сваляне на излишното оборудване, монтиране на допълнителни апаратури...<br /> <br /> Ден преди старта на капитан Галахър, на 25 февруари със същата мисия излита от Форт Уърт (Тексас) и друг Б-50, но поради появил се огън в един от двигателите полетът е прекратен и самолетът каца принудително на Азорските острови. Така всъщност дублиращият самолет става основен и изпълнява възложената мисия.<br /> <br /> С цел затвърждаване на ефекта от успеха, в края на 1949 г. ЛеМей стартира поредица от непрекъснати демонстрационни полети от Тексас до Хавай и обратно. По време на тях един B-50 дори изпусна бомба в пристанище на 7 декември, годишнината от японското нападение над Пърл Харбър.<br /> <br /> Рекордът на Лейди II е подобрен чак след 8 години. Тогава през януари 1957 г. в рамките на мисия Lucky Lady III общо 3 бомбардировача Б-52 излитат от авиобаза в Калифорния, обикалят света и кацат обратно, като прелитат 39 147 км. само за 45:19 часа (средна скорост 863 км/час) също с помощта на въздушно дозареждане с гориво от новите танкери KC-97 Stratotankers. Така полетното време е намалено с повече от половината.<br /> <br /> С тези полети ВВС на САЩ демонстрират, че за техните самолети няма недостъпна точка по Земното кълбо. Това на свой ред налага на ръководството на СССР да вземе съответните мерки. А това само засилва надпреварата във въоръжаването.<br /> <strong><br /> Съдбата на Lucky Lady II</strong><br /> <br /> Не дълго след рекордния полет &bdquo;Щастливата Дама&rdquo; е сполетяна от нещастие: при инцидент тя е унищожена. Спасено е обаче тялото, което е излагано по време на турнета. Накрая то става експонат в открит Музей на славата в Чино, Калифорния.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />