Автомагистрала "Марица" вече е задръстена от ТИР-ове в продължение на 15 километра, а още по-тревожно е, че опашката от чакащи автомобили продължава да расте.
Движение през гранично-пропусквателния пункт не се наблюдава. На входа на Капъ-куле са обърнати 4 турски тира, които за заприщили пътя и в двете посоки. Шофьорите вече са изнервени. Те не знаят нито докога ще продължи блокадата, нито от какво е предизвикана. Предположенията са, че турците си го връщат заради започналите вчера проверки от служители на ДАИ. Те смятат, че нашите служители на реда проверяват умишлено само турски тирове и затова са заприщили пропусквателния пункт. Турски превозвачи подклаждат огъня на недоволството пред митничарите като разказват, че даеджиите пропускали родните превозвачи и проверявали само турските. <br /> <br /> Според Българската асоциация на превозвачите има полза от проверките, защото при 90 на сто от турските автомобили са открити нарушения. Равносметката от досегашните проверки показва, че до сега са проверени 380 машини, съставени са 50 акта. От турска страна настояват за спешна среща между транспортните министри на двете държави, за да се изясни ситуацията. Ако това не се случи границата ще продължава да бъде блокирана. В момента представители на българската гранична полиция, ДАИ и служители на Капъ куле обсъждат ситуацията и набелязват мерки за преодоляването й. <br /> <br /> Явно не особено добросъседските отношения между турските и българските превозвачи няма да се оправят скоро. Както БЛИЦ писа, същата картинка наблюдавахме и миналата година, когато пак се намесиха министрите и уж се споразумяха това да не се повтаря повече. Преди няколко дни обаче 10 български ТИР-а са били задържани на турска територия, били са спукани от проверки и са отнесли доста солени актове. Те са се оплакали на родната автомобилна инспекция и тази сутрин в два часа са започнали проверки. Набързо са спипали в нарушение да карат без разрешително няколко турски ТИР-а и им написали актовете. Освен това им смъкнали регистрационните номера и ги оставили на граничния пункт за изясняване на обстоятелствата.<br /> <br /> Както няколко пъти БЛИЦ информира своите читатели, тази криза между турските и българските превозвачи не е от вчера и от днес. Преди време българското и турското транспортно министерство се споразумяха и от двете страни да се спазват спогодбите за превозваческата дейност. Но от турска страна най-вероятно няма желание за това защото от 7 август таксата за българските тирове, които извършват превози на тяхна територия е повишена на 3 000 евро. <br /> <br /> От българска страна са категорични, че не това е причината за започването на масовите проверки. Те се провеждат по линия на TISPOL, а нареждането е това да стане на територията на няколко държави в периода от 7 до 13 октомври. Такива проверки в момента се извършват освен на ГКПП-Капитан Андреево, ГКПП-Капитан Петко, ГКПП-Лесово и на ГКПП-Дунав мост. Дали тази вечер ще бъде разрешена кризата на границата все още не се знае. <br /> <br /> <strong>Тодорка НИКОЛОВА, БЛИЦ</strong><br /> <br /> <br />