България е изправена пред риска да не може да усвои голяма част от близо 2,5 млрд. евро европейски средства за нова инфраструктура в периода 2014-2020 година. Това съобщиха от министерството на регионалното развитие и благоустройството. Притеснението идва след решението на Конституционния съд, който прие аргументите на омбудсмана Константин Пенчев срещу промените в Закона за устройство на територията, които дават възможност да се започне строителство в частна собственост преди да са приключили отчуждителните процедури. Промените бяха направени, за да може да се ускори строежа на нова инфраструктура.
В мотивите си Конституционният съд отхвърли поправките в законодателството, тъй като съществува опасност държавата и общините да нарушат неприкосновеността на частната собственост. Според конституционните съдии, чиито решения не подлежат на обжалване, като правова държава България не може да позволява на когото и да било разпореждане или ползване на чужда собственост против волята на собственика. Въпреки че решението на съда е изправило на нокти институциите, те признават, че то наистина е справедливо.<br /> <br /> &bdquo;Разпоредбите са били въведени в закона, за да се улесни отчуждителната процедура предвид многото собственици на терените - това е ясно за всички. Това разбира се е правото на всеки собственик да бъде уведомен, да бъде обезщетен - това аз не го оспорвам&ldquo;, коментира пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Десислава Терзиева.<br /> <br /> За това Терзиева е възложила на юристите на министерството през август и септември да напишат предложения за поправки в законодателството. Целта е да се облекчи и ускорят процедурите по отчуждаване и обезщетение на собствениците на земите, където ще се строи нова инфраструктура и пътища.<br /> <br /> &bdquo;В противен случай не знам как ще вървим със строителството от тук нататък. Със сигурност ще има забавяне. Представете си следващият програмен период, който ще бъде може би някъде около 2 млрд. - 2,5 млрд. предвиждаме за пътно строителство, значи представете си каква заплаха има реално&ldquo;, добави още министър Терзиева.<br /> <br /> &bdquo;Това решение, което се прилага за отчуждаване на терени, когато се строят държавни и големи инфраструктурни проекти, се прилага още, ако не се лъжа, от 2008-2009 година. И не говорим само за пътища или магистрали, това решение ще касае и проекта за &bdquo;Южен поток&ldquo; и проектите за големи съоръжения - пречиствателни, газопроводи, тръбопроводи&ldquo;, коментира бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова.<br /> <br /> От АПИ успокоиха, че пътните проекти, които се изпълняват с европари по програмите 2007-2013 г. нямат този проблем. &bdquo;Отчуждителните процедури по отношение на инфраструктурните обекти, които ще се изграждат към настоящия момент, визирам например АМ &bdquo;Струма&ldquo; ЛОТ 2 (Дупница-Благоевград) са приключили, така че не виждам заплаха за строителството&ldquo;, заяви председателят на АПИ Лазар Лазаров.<br /> <br /> Според експертите, ако депутатите не променят спешно законите, заплахата да не усвоят евросредства ще е дори за доста по-голяма сума от 2,5 млрд. евро.&nbsp;