На 28 май 1987 г. по залез, точно в Деня на граничаря, малък спортен самолет „Чесна-172” американско производство нарушава въздушното пространство на СССР откъм Финландия, прелита 750 км. безпрепятствено през цяла Северна Русия и каца на Червения площад в Москва. Множество туристи запечатват на фотоапарати и камери слизащия пилот – 19 годишният германец Матиас Руст.
Идеята идва на Руст година преди това, докато гледа по телевизията безплодните преговори между американския и съветския президент в Рейкявик. По онова време младежът вече проявява интерес към политиката и му се приискало да изглади отношенията между СССР и Запада, като прокара въображаем мост между тях.<br /> <br /> Бащата на Руст продава самолети &bdquo;Чесна&rdquo; в Германия, а младежът изкарва курс за пилот-любител и дори вече има във въздуха около 50 часа.<br /> <br /> На 13 май 1987 г. той казва на родителите си, че възнамерява да обиколи Северна Европа със самолет, за да пролети необходимото време за получаване на права за професионален пилот.<br /> <br /> Първата му спирка е на шотландските Шетландски острови, втората е на Фарерските острови на крайбрежието на Дания, като на двете места прекарва по една нощ.<br /> <br /> След това Руст пристига в исландската столица Рейкявик, после в норвежкия Берген, а на 25 май вече е в Хелзинки. В трите последни града матиас Руст прекарва по няколко дни, като събира кураж да изпълни авантюрата си и пресмята шансовете си да оцелее.<br /> <br /> По това време СССР разполага с най-мощната противовъздушна отбрана (ПВО) в света. Пет години преди полета на Руст съветски изтребител Су-15 свали южнокорейски пътнически самолет над Сахалин с 269 души.<br /> <br /> Сутринта на 28 май младият пилот съобщава на диспечерите в Хелзинки, че се отправя за Стокхолм. В този момент той все още не е уверен, че ще изпълни замисъла си. Окончателно взема решението след като половин час лети в западна посока към Стокхолм. След това неочаквано и за себе си взема курс на югоизток.<br /> <br /> В същото време в Хелзинки диспечерът на въздушния контрол започва да се вълнува от неправилното направление на Руст, който след това изобщо изчезва от екраните заради малката си височина. Подаден е сигнал за тревога и в района на финското крайбрежие започва издирвателно-спасителна операция. След като на повърхността на морето е забелязано маслено петно, към търсенето са привлечени водолази.<br /> <br /> Самолетът на Руст пресича въздушната граница на СССР в 14:20 часа на височина 600 м над Финския залив в района на естонския град Кохтла Ярве. Радарите на ПВО веднага регистрират нарушението поради равния терен и дежурните зенитноракетни дивизиони са приведени в бойна готовност.<br /> <br /> Изпратен е свръхзвуков изтребител МиГ-21. Той бързо открива нарушителя, но не му подава международно установените команди, за да го принуди да кацне. Не го и обстрелва.<br /> <br /> Руст си спомня: <em>&bdquo;Той премина в ляво от мен и толкова близо, че можах да различа двамата пилоти в кабината, и разбира се видях червена звезда на крилото на самолета.&rdquo;</em><br /> <br /> Летецът изпада в ужас. Изтребителят обаче изчезва в облаците и повече не се връща.<br /> <br /> За станалото има две коренно различни версии, които никога не са уяснени от съветските власти. Според едната той е опознат като чужд спортен самолет, не представляващ заплаха за страната, и е воден на радарните екрани до Москва. От 1984 г. в съветските ВВС е издадена заповед, забраняваща откриване на огън по граждански и спортни самолети.<br /> <br /> Според втората версия самолетът не е опознат като чуждестранен, тъй като изтребителят лети с превишение в скоростта от 400-500 км/ч. Същевременно в района ден по-рано е станала авиационна катастрофа и продължават спасителните операции; в небето се изпълняват учебни полети с млади летци. Всичко това довежда до бъркотия във въздуха и в центровете за управление на полетите.<br /> <br /> По вероятна е втората версия, защото никой не го следи на екраните и при кацането и рулирането му до храма &bdquo;Василий Блажени&rdquo; никой не го очаква. Милицията пристига после по сигнал за паркирания самолет.<br /> <br /> Радостта му, че е достигнал до Москва, бързо секва при вида на куполите на големите московски църкви. Руст си дава сметка, че кацането няма да е лесно, тъй като на Червения площад и наоколо не се вижда празно пространство без хора.<br /> <br /> Той прави няколко кръга на височина 10 м над Големия Москворецки мост, давайки да се разбере, че ще каца. Успява.<br /> <br /> Около спрялата машина се трупат хора и се интересуват откъде идва чужденецът и защо си е избрал Червения площад за писта. (Впоследствие московчани дълго време го наричат Шереметево-3.) Шашват се, като научават, че е немец.<br /> <br /> <em>&bdquo;Аз пристигнах тук от Германия с призив за мир!&rdquo;</em> - съобщава тържествено Руст и започва да раздава автографи. Така го заварва милицията.<br /> <br /> На младежа му се налага много време да доказва, че е действал сам и полетът му не е част от заговор на чуждестранно правителство. В Кремъл просто са изпитали истински шок, когато осъзнават унизителния за властта характер на инцидента.<br /> <br /> Тогавашният лидер на СССР Михаил Горбачов си дава сметка, че може да извлече полза от ситуацията в свой интерес, като уволни високопоставени военни, които не подкрепят реформата му за гласност и демократизиране на обществото.<br /> <br /> След няколко дни са уволнени военният министър Сергей Соколов и командващият ПВО Александър Колдунов. В течение на няколко месеца са уволнени около 200 високопоставени военни, набедени като виновни за кацането на Руст в Москва.<br /> <br /> Руст е обвинен и признат за виновен в нарушаване на международните правила на полетите, незаконно преминаване на държавната граница, а така също и за &bdquo;злостно хулиганство&rdquo;.<br /> <br /> Съдебният процес започва в Москва на 2 септември 1987 г. и завършва след два дни. Матиас е осъден на четири години престой в трудов лагер с лек режим. Независимо че впоследствие му е разрешено да изтърпи наказанието в Лефортовския затвор в Москва, Руст тежко преживява затворничеството си.<br /> <br /> През 1988 г., след подписването от Рейгън и Горбачов на договора за неразпространение на ядреното оръжие, международната обстановка се разведрява. Към Руст е проявен знак на добра воля.<br /> <br /> След като прекарва в предварителния арест и в затвора 432 дни, на 3 август 1988 г. той е помилван и освободен - бившият външен министър Андрей Громико, в ролята на председател на Върховния съвет на СССР, подписва необходимите документи за неговото помилване.<br /> <br /> Година след като се завръща в Хамбург, Руст намушква медицинска сестра, която не отвърнала на чувствата му. Осъден е на две години и половина в германски затвор. <em>&quot;Причерня ми. Иначе винаги съм бил много миролюбив, неагресивен човек. До днес нямам обяснение защо го направих&quot;</em> - казва Руст пред &bdquo;Щерн&quot;.<br /> <br /> В Германия е осъждан многократно за дребни кражби и хулиганства. Живее дълго време сам, приема хиндуизма, има два брака зад гърба си, като втората му съпруга е дъщеря на индийски търговец на чай. Занимава се с различни професионални дейности, но накрая се насочва към преподаване на йога и финансови анализи.<br /> <br /> Матиас Руст казва сега, че не съжалява за извършеното и счита, че е помогнал на Горбачов да осъществи замислените реформи.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />