Традиционната матура по български език и литература ще се проведе на 21 май, вторник. Примерният тест съдържа 40 въпроса. Всички отговори се оценяват с по 2,5 точки. Общият сбор точки е 100. Според скалата на оценяване до 22,5 т. включително оценката е "Слаб 2". От 23 до 40,5 т. ученикът получава "Среден 3". От 41 до 58,5 - "Добър 4". От 59 до 76,5 точки оценката е "Много добър 5" и до 100 точки учениците получават "Отличен", като от 95 до 100 точки оценката е пълно "6".
<strong>Вижте един примерен тест и преценете вие колко бихте получили:</strong><br /> <br /> <strong>1. В кой от редовете е допусната правописна грешка?</strong><br /> <strong>А) </strong>ДНК фактор, Стоянова челяд, байганьовски маниер<br /> <strong>Б)</strong> най-обичам, по-нагоре, горе-долу<br /> <strong>В)</strong> участвам, основавам, сешоар<br /> <strong>Г)</strong> бомбардировка, асфалт, кренвирш<br /> <br /> <strong> 2. В кой от редовете НЕ е допусната правописна грешка?</strong><br /> <strong>А) </strong>пристрасност, преструктурирвам, кулуминация<br /> <strong>Б) </strong>переспектива, свещеност, раззина<br /> <strong>В)</strong> изкача, изскоча, възстание<br /> <strong>Г) </strong>гозба, цъфтя, изменчивостта<br /> <br /> <strong> 3. В кое от изреченията НЕ е допусната правописна грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> Пряката реч може да се трансформира в не пряка.<br /> <strong>Б) </strong>Другата голяма находка, открита до една от сградите, е свързана с живота на града в края на езичеството и началото на християнството.<br /> <strong>В)</strong> Тогава правителството на Гърция заплашва Русия и Османската империя, че ще нахлуе в Турската територия.<br /> <strong>Г)</strong> Рузвелт е един от най популярните американски президенти, води страната и нацията при справяне с Голямата депресия и Втората световна война.<br /> <br /> <strong> 4. В кое от изреченията е допусната правописна грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> Неможейки да отгатне откъде идва звукът, детето побягна.<br /> <strong>Б)</strong> През Ново село тече Стара река.<br /> <strong>В) </strong>Белегът, по който българските диалекти се делят на източни и западни, е изговорът на старобългарската буква я.<br /> <strong>Г) </strong>Обща особеност на всички диалектни разновидности в общонародния български език е, че формите за бъдеще време се образуват с помощта на частици.<br /> <br /> <strong> 5. В кое от изреченията е допусната правописна грешка?</strong><br /> <strong>А) </strong>Това е конкретността на болезнено живия, гневен и стихиен материален свят.<br /> <strong>Б) </strong>Спагети &bdquo;Карбонара&rdquo; като традиционен италиански специалитет най отиват на великия актьор.<br /> <strong>В) </strong>Двамата министри на тройната коалиция си заслужиха да станат кръсници и на сладки изкушения.<br /> <strong>Г)</strong> Любимец се оказа ексминистърът на културата Стефан Данаилов.<br /> <br /> <strong> 6. В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?</strong><br /> Изследването на Института <strong>(А)</strong> по български език е събрано в 1400 страници, в които <strong>(Б)</strong> се разглеждат 400 произведения на сто автора <strong>(В)</strong> от пет континента <strong>(Г)</strong>.<br /> <br /> <strong> 7. В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> Вие, господине, сте изпълнени с честолюбиви планове.<br /> <strong>Б) </strong>Госпожице, бихте ли била по-изчерпателна в изказването си.<br /> <strong>В)</strong> Свидетели сме ние и пет полицаи.<br /> <strong>Г) </strong>Наличният жилищен фонд към Министерството на отбраната е крайно недостатъчен.<br /> <br /> <strong> 8. В кое от изреченията е допусната граматична грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> Странно е, но никой от дванадесетте кандидати не отговаря на условията.<br /> <strong>Б)</strong> Не отговорихме на никой по никакви въпроси.<br /> <strong>В)</strong> Събуди ме ранното слънце, чиито лъчи проникваха иззад дебелите завеси на прозореца.<br /> <strong>Г)</strong> И човекът, и животното реагират отрицателно на климатичните промени.<br /> <br /> <strong> 9. В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> Мисленето е труден процес, г-н еди-кой си, и не всекиму се отдава.<br /> <strong>Б)</strong> Иначе нашето племе се състои от около пет процента народ, който се вълнува кой е турен на паметник, дали е точният човек, или е неправилният.<br /> <strong>В)</strong> Другата версия, по която и българските, и македонските власти работят е пренатоварването на кораба.<br /> <strong>Г)</strong> На практика това означава, че щом пет от децата са болни от грип, и останалите са болни от грип и трябва да се лекуват.<br /> <br /> <strong> 10. В кое от изреченията НЕ е допусната пунктуационна грешка?</strong><br /> <strong>А)</strong> По това какво е времето на днешния ден, народът гадае какво ще е то през цялата следваща година.<br /> <strong>Б)</strong> Казват че звездите падали от небето тъй, както падали узрели круши, когато лъхне вятър.<br /> <strong>В) </strong>Полицията пристигнала, чак когато убиецът, въоръжен с автомат и два пистолета, излязъл от сградата.<br /> <strong>Г) Т</strong>ам, казват, комините на фабриките били като гъста гора.<br /> <br /> <strong> 11. Попълнете празното място в изречението с най-точната за контекста дума.</strong><br /> &ndash;&ndash;&ndash;&ndash;&ndash;&ndash;&ndash;&ndash;за себе си.<br /> <strong>А)</strong> застрашена съм<br /> <strong>Б) </strong>страхувам се<br /> <strong>В) </strong>заплашена съм<br /> <strong>Г)</strong> стресирам<br /> <br /> <strong> 12. С кое от посочените продължения НЕ се получава фразеологизъм?</strong><br /> Всичко върви&hellip;<br /> <strong>А)</strong> по вода<br /> <strong>Б) </strong>по ноти<br /> <strong>В)</strong> по мед и масло<br /> <strong>Г)</strong> по правилата<br /> <br /> <strong> 13. От кое произведение е строфата?</strong><br /> Но усещам, в мене бие древна,<br /> скитническа, непокорна кръв.<br /> Тя от сън ме буди нощем гневно,<br /> тя ме води към греха ни пръв.<br /> <strong>А)</strong> &bdquo;Две души&rdquo;<br /> <strong>Б)</strong> &bdquo;Потомка&rdquo;<br /> <strong>В) </strong>&bdquo;Миг&rdquo;<br /> <strong>Г) </strong>&bdquo;Зимни вечери&rdquo;<br /> <br /> <strong> 14. Кой от посочените герои НЕ е от повестта &bdquo;Чичовци&rdquo;?</strong><br /> <strong>А)</strong> Иванчо Йотата<br /> <strong>Б) </strong>Иван Краличът<br /> <strong>В)</strong> Иван Селямсъзът<br /> <strong>Г) </strong>Варлаам Копринарката<br /> <br /> 15. В кой ред всички творби са написани в проза?<br /> <strong>А) </strong>&bdquo;Старият музикант&rdquo;, &bdquo;Сенки&rdquo;, &bdquo;Спи градът&rdquo;<br /> <strong>Б)</strong> &bdquo;Занемелите камбани&rdquo;, &bdquo;Спи езерото&rdquo;, &bdquo;Под игото&rdquo;<br /> <strong>В)</strong> &bdquo;Шибил&rdquo;, &bdquo;Черна песен&rdquo;, &bdquo;Майце си&rdquo;<br /> <strong>Г)</strong> &bdquo;Разни хора, разни идеали&rdquo;, &bdquo;Тютюн&rdquo;, &bdquo;Песента на колелетата&rdquo;<br /> <br /> <strong>16. Коя от посочените творби жанрово се отличава от останалите?</strong><br /> <strong>А)</strong> &bdquo;Пловдив&rdquo;<br /> <strong>Б)</strong> &bdquo;Ралица&rdquo;<br /> <strong>В) </strong>&bdquo;Градушка&rdquo;<br /> <strong>Г) </strong>&bdquo;Cis Moll&rdquo;<br /> <br /> <strong> 17. В кой ред цитатът от одата &bdquo;Българският език&rdquo; НЕ е интерпретиран правилно?</strong><br /> <strong>А) </strong>&bdquo;език свещен&rdquo; &ndash; епитетът в инверсия силно подчертава божествеността на езика<br /> <strong>Б)</strong> &bdquo;език свещен на моите деди&rdquo; &ndash; насочва към дълбоката свързаност на родния език с родовото ни съзнание, с нашите прадеди<br /> <strong>В)</strong> &bdquo;език на мъки, стонове вековни&rdquo; &ndash; езикът ни е част от историческата съдба на народа, преживял мъки и страдания<br /> <strong>Г)</strong> &bdquo;език на тая, дето ни роди&rdquo; &ndash; подчертана е силната връзка на езика с народопсихологията<br /> <br /> <strong> 18. Коя от посочените характеристики Лазар НЕ наследява от Султана в &bdquo;Железният светилник&rdquo;?</strong><br /> <strong>А)</strong> упоритост и енергия<br /> <strong>Б) </strong>лидерски качества<br /> <strong>В)</strong> готовност за приемане на новото<br /> <strong>Г)</strong> духовна сила<br /> <br /> <strong> 19. В кое от посочените произведения отсъстват фолклорни мотиви?</strong><br /> <strong>А)</strong> &bdquo;На прощаване&rdquo;<br /> <strong>Б) </strong>&bdquo;Ралица&rdquo;<br /> <strong>В)</strong> &bdquo;Дяволско&rdquo;<br /> <strong>Г)</strong> &bdquo;Кукувица&rdquo;<br /> <br /> <strong> 20. Кой ред съдържа само изразни средства, изградени чрез различен вид повторения?</strong><br /> <strong>А) </strong>анафора, апосиопеза, анжамбман<br /> <strong>Б)</strong> алитерация, асонанс, епифора<br /> <strong>В)</strong> инверсия, метафора, сравнение<br /> <strong>Г)</strong> градация, мезофора, контраст<br /> <br /> <strong> 21. В кое от посочените произведения е използван похватът приказка в разказа?</strong><br /> <strong>А)</strong> &bdquo;Серафим&rdquo;<br /> <strong>Б) &bdquo;Занемелите камбани&rdquo;<br /> В)</strong> &bdquo;Косачи&rdquo;<br /> <strong>Г) </strong>&bdquo;Песента на колелетата&rdquo;<br /> <br /> <strong> 22. Какви са подчертаните изразни средства?</strong><br /> - Какво приключение? &ndash; изпъхтя отчаяно Селямсъзът. &ndash; Никакво приключение и отключение! Аз откак съм човек на света, а викам се на седемдесет-осемдесет години&hellip; Такова куче краставо да се подиграва с моя честни дом&hellip; Иванчо, как го приимаш това? Какво му прави портата ми на тоя унгурин и манастирско магаре?<br /> <strong>А)</strong> дисфемизми<br /> <strong>Б) </strong>контраст<br /> <strong>В)</strong> евфемизми<br /> <strong>Г)</strong> сравнения<br /> <br /> <strong> Прочетете трите текста и решете задачите към тях (от 23. задача до 34. задача включително).</strong><br /> <br /> <strong>ТЕКСТ 1.</strong><br /> <br /> Магичната комбинация от цифрите 6, 7 и 8 се смята за най-щастливата в годината, твърдят психолозите на Острова. Ето защо на шестия ден от осмия месец, точно в 7 часа вечерта, хората се чувстват най-добре. Особено ако към всичко това добавим лятното време, отпуската и възможността да си почиваме. Ново британско проучване също така посочи, че хората най-често се смеят между 19 и 20 часа, любимият им ден от седмицата е събота, а август е сред най-предпочитаните месеци. Освен това има пет часа, в които се чувстваме най-щастливи. Това са часовете след 17 часа &ndash; точно когато повечето от нас приключват работа. 12 % от възрастните в запитването, направено сред 9928 анкетирани, пък посочват, че промеждутъкът между 19 и 20 часа е любимият им, тъй като вече са се прибрали у дома, вечерят с близките си или просто гледат телевизия. Над една трета (35 %) казват, че събота е любимият им ден, но той е следван от петъка, за който са гласували 31 %. И все пак по-голямата част от нас почиват в събота, затова съвсем спокойно можем да прекараме деня в разходки, преподреждане на дома или просто в подремване.<br /> <br /> <strong>ТЕКСТ 2.</strong><br /> <br /> Има начин съвсем целенасочено да стимулирате производството на хормони на щастието като серотонин, допамин и ендорфин, нужни са ви само някои определени храни и душевна нагласа<br /> Да си &bdquo;направим&rdquo; серотонин &ndash; за повишаване на неговото ниво ще имате нужда от аминокиселината триптофан, съдържаща се в бананите, хляба, смокините, шоколада, млякото, захарта, рибата и броколите. Съществува една формула, дело на английския учен Томас Каморо, която гласи: S (ниво на серотонин) = P (височина на звука) + Pos (позитивна нагласа) + T (тоналност) + BPM (темпо) + I (приятни асоциации).<br /> Това ще рече, че за по-добро настроение трябва да слушате много музика, при това жива и създаваща приятни емоции. Ходете изправени &ndash; доказано е, че нивото на серотонина се повишава от добрия ви социален статус и чувството за гордост. Обикновено началниците и по-високопоставените личности имат повече от този хормон, за разлика от подчинените си. А най-лесният начин за придобиване на самочувствие е, като се ходи с изправени глава и гръб. В краен случай може да се наложи да повишите нивата на хормона чрез специални таблетки. Но за това задължително се консултирайте със специалист.<br /> Презаредете с допамин:<br /> - хапнете нещо вкусно. Всъщност самият факт, че приемате храна, повишава нивото на допамин в организма;<br /> - при някои хора никотинът също способства за отделянето на хормон на щастието, но не при всички;<br /> - леката и приятна тръпка от участието ви в игра по телевизията например или кандидатстването за някакво предаване или изявата на конкурс вдигат на крака хормоните на щастието.<br /> И да не забравяме ендорфина:<br /> - с две ръце за шоколада;<br /> - физическата активност повишава тонуса и подобрява настроението;<br /> - доказано е, че след разрешаването на проблем или напрегната ситуация организмът започва да произвежда ендорфин. По този начин освен чувство на облекчение ви залива и прятно гъделичкащо щастие;<br /> - гледането на качествени филми, посещаването на изложби, концерти, театър, а дори и моментите на лично творчество водят до отделяне на солидно количество щастлив хормон;<br /> - смехът, дори и предизвикан изкуствено, отключва вратичките на ендорфина.<br /> <br /> <strong>ТЕКСТ 3.</strong><br /> <br /> Днес хората са осъзнали, че щастието е нещо строго индивидуално и точна формула за постигането му не съществува, но романтичната им природа не им позволява да спрат да изследват темата. Ново проучване например показа, че човек е най-щастлив, когато помага на хора в нужда. На второ място сред нещата, които правят човек щастлив, е неочакваният комплимент. Следват шумът на морето, слънчевата светлина и слушането на музика. Похапването на любимата храна, смехът, парите, разходките по плажа и боят със снежни топки също карат хората да се чувстват добре.<br /> 23. Запишете ключовата дума, обща за трите текста.<br /> 24. Какъв ден от седмицата трябва да е шестият ден от осмия месец, за да се чувстват най-добре хората точно в 7 часа вечерта според Текст 1?<br /> 25. Кой от хормоните на щастието, изброени в Текст 2, произвеждат хората, като се смеят между 19 и 20 часа (Текст 1)?<br /> 26. Срещу всеки от хормоните на щастието запишете поне по три начина за производството му в човешкия организъм.<br /> <br /> <strong>ХОРМОН ПРОИЗВОДСТВО</strong><br /> 1.<br /> 2.<br /> 3.<br /> 27. Кое е това човешко действие, което участва при производството и на трите хормона на щастието според Текст 2 и кара хората да се чувстват добре според Текст 3?<br /> <br /> <strong> 28. Кой ред НЕ съдържа синонимен израз на последното словосъчетание от Текст 2 &bdquo;отключва вратичките на ендорфина&rdquo;?</strong><br /> <strong>А) </strong>стимулира производството на ендорфин<br /> <strong>Б) </strong>подпомага отделянето на ендорфин<br /> <strong>В) </strong>отключва клетките на ендорфина<br /> <strong>Г) </strong>води до производството на ендорфин<br /> <br /> <strong> 29. Трансформирайте водещото изречение за Текст 2 и го превърнете в кратко заглавие, без да променяте смисъла на казаното.</strong><br /> 30. В кой от изразите от Текст 2 има преносна употреба на думи?<br /> <strong>А) </strong>вдигат на крака хормоните на щастието<br /> <strong>Б) </strong>физическата активност повишава тонуса<br /> <strong>В)</strong> способства за отделянето на хормон<br /> <strong>Г) </strong>да се ходи с изправени глава и гръб<br /> <br /> <strong> 31. Посочете кои четири от посочените факти НЕ се откриват в нито един от трите текста.</strong><br /> <strong>А)</strong> Петък е любимият ден от седмицата за анкетираните в Текст 1.<br /> <strong>Б)</strong> Според формулата на Томас Каморо нивото на серотонина е сбор от: височината на звука, позитивната нагласа, тоналността, темпото и приятните асоциации.<br /> <strong>В) </strong>Доказано е, че след разрешаването на проблем или напрегната ситуация човешкият организъм започва да произвежда ендорфин, което води до усещане за щастие.<br /> <strong>Г)</strong> В 5 часа следобед човек се чувства най-щастлив.<br /> <strong>Д) </strong>Яденето на шоколад с две ръце води до производството на ендорфин в човешкия организъм.<br /> <strong>Е)</strong> Началниците ходят с изправена глава, за да повишат нивото на серотонина в организма си.<br /> <strong>Ж) </strong>Неочакваният комплимент може да ощастливи човек.<br /> <strong>З) </strong>И броколите, и захарта съдържат аминокиселината триптофан.<br /> <br /> <strong> 32. На мястото за отговор запишете коя е основната тема, обща за трите текста.</strong><br /> <strong>33</strong>. Като имате предвид основната тема на трите текста, формулирайте теза в рамките на 3-4 изречения и я запишете на мястото за отговор.<br /> <strong>34. </strong>На мястото за отговор запишете сбито и кратко (в резюме) съдържанието на Текст 1.<br /> <strong>35.</strong> За всяко празно място изберете най-уместния от предложените изрази.<br /> Страхът е&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.(А) от негативни чувства, емоции и характерни поведенчески реакции у хората и животните, които се активират от обект, тълкуван като&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.(Б). Страховете обикновено се формират на базата на предишен опит и по своята същност имат защитна функция. Съществуват обаче и такива, които възникват, без индивидът преди това да е попадал в&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;..(В), които ги предизвикват, и са плод на &hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;(Г).<br /> <br /> <strong>А) </strong>комплект, комплекс, набор<br /> <strong>Б)</strong> заплашителен, изплашен, страхотен<br /> <strong>В) </strong>сътресенията, ситуациите, случайностите<br /> <strong>Г) </strong>фантазията, разума, желанията<br /> <br /> <strong> 36. Запишете правилните форми на думите, поставени в скоби.</strong><br /> <strong>А) </strong>членувана форма<br /> Друг вид страх е (страх)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip; от разни животни и насекоми.<br /> В много култури по света е разпространен (обичай)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;. да се закача подкова над входната врата на (дом)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.<br /> <strong>Б)</strong> местоимение<br /> Но приятел или враг, млад или възрастен, човек не можеше да не се загледа в това момиче, (която, което) самό като че не виждаше (никого, никой), пристъпваше бавно, съсредоточено в (него си, себе си), чуждо на всичко околно.<br /> <strong>В)</strong> учтива форма<br /> Господине, вече сте (преодолял)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.. критичното състояние и можете да бъдете (изписан)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.. от болницата.<br /> <strong>Г)</strong> форма за множествено число<br /> Вместо стотината (депутат)&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;&hellip;.. в залата се явиха двадесет (ученик)&hellip;&hellip;&hellip;..<br /> <br /> <strong> 37. Поставете петте пропуснати препинателни знака в текста.</strong><br /> Ами тия чудновати работи дето ми ги разправяш защо ми са &ndash; отговори Лазо.<br /> &ndash; Чудновати, но хубави! Слушаш слушаш и се забравяш&hellip;<br /> Прочетете откъсите от &bdquo;Железният светилник&rdquo; на Димитър Талев и решете задачите към текста (38. и 39. задача).<br /> (&hellip;) Хаджи Серафимовата внука седеше встрани с подвити нозе, загледана пред себе си. &bdquo;Що говори тоя калугер &ndash; мислеше си тя, &ndash; влязъл така внезапно в дома ми? Какъв ли е той, макар да е толкова сладкодумен? Живейме ние, както ни е създал бог, боим се от него и просим неговата милост и закрила, когато ни връхлети зло. Имам си своя къща, родих осем деца, на крак съм от сутрин до вечер, пазя се от грех и от чуждия човек, който гледа да ни напакости. . .&rdquo; (&hellip;)<br /> Беше малко приведен напред, с много дълги, силни ръце, не можеше да се заседи спокойно на едно място и току мотаеше по всички посоки дългите си ръце. Не беше стар човек, нямаше повече от тридесет години, но беше предивременно позастарял и като да тежеше постоянно на рамената му някаква голяма грижа. За обща и още по-голяма почуда пръв заговори не наместникът или някой от чорбаджиите, а той &mdash; майсторът:<br /> &mdash; Писахте писмо, че искате иконостас. Ами владишки стол и амвон ще искате ли пак аз да ви направя? Тия неща вървят заедно.<br /> Всички помълчаха и сетне наместникът каза:<br /> &mdash; Цакай бре, цовек&hellip; Цакай първо да се видим, да се упознаем.<br /> Майсторът втренчи зли очи в него, като да се изненада от изкривения му език, и отсече заядливо:<br /> &mdash; Нема що да започваме от Адама и Ева. Кажете какво искате от мене, пък аз ще ви кажа що мога и що не мога. (&hellip;.)<br /> &mdash; Не съм аз за свещеник, майко. Как да ти кажа по-ясно. . . (&hellip;) Мене друго ме тегли. (&hellip;) Ето майстор Рафаил. . . свободен човек, силен.<br /> &mdash; Не ми харесва мене тоя човек, Лазе. Защо го доведе у нас? Кажи му да си намери другаде место. Цела седмица е веке у нас. (&hellip;)<br /> &mdash; Гледай да си намериш друго место, мина доста време, нема защо да се лютиш. Майка ми не може да ти слугува повеке.<br /> &mdash; Е, така, така &mdash; опули очи резбарят, &mdash; не съм й нито син, нито&hellip; зет. Луд човек съм аз, нели, луд и пияница. &mdash; Гласът му затрепера, задави се, очите му плувнаха във влага и той хвърли напред разголените си ръце с отчаяние и ярост: &mdash; Луд! А тия ръце са златни, златни! Ех&hellip;<br /> <strong>38.</strong> На мястото за отговор запишете две черти от характера на Рафе Клинче.<br /> <strong>39. </strong>На мястото за отговор запишете по един от белезите, характеризиращи света на Рафе и света на Султана.<br /> <strong>40.</strong> Свържете името с литературната творба, от която е всеки от героите.<br /> <strong>А) </strong>Костов<br /> <strong>Б) </strong>Лазо<br /> &bdquo;Дядо Йоцо гледа&rdquo;, &bdquo;Железният светилник&rdquo; , &bdquo;Тютюн&rdquo;, &bdquo;Косачи&rdquo;<br /> <br /> <strong> Свържете името на героя с името на автора, от чиято творба е съответният герой.</strong><br /> <strong>В) </strong>Божан<br /> <strong>Г)</strong> Куцар<br /> Иван Вазов, Елин Пелин, Йордан Йовков, Димитър Талев<br /> Свържете заглавието на всяка от творбите с нейния автор.<br /> <strong>Д)</strong> &bdquo;Две души&rdquo;<br /> <strong>Е)</strong> &bdquo;Разни хора, разни идеали&rdquo;<br /> Алеко Константинов, Пейо Яворов, Христо Смирненски, Атанас Далчев<br /> Автор: Ваня Чернева<br /> <strong><br /> ОТГОВОРИ</strong><br /> 1. Б; 2. Г; 3. Б; 4. А; 5. В; 6. В; 7. Г; 8. Б; 9. В; 10. Г; 11. Б; 12. Г; 13. Б; 14. Б; 15. Г; 16. А; 17. Г; 18. В; 19. В; 20. Б; 21. В; 22. А; 23. щастие; 24. събота; 25. ендорфин; 26. извличане на информация от Текст 2; 27. приемането на храна/ храненето; 28. В; 29. Определени храни и душевна нагласа могат да ни направят щастливи; 30. А; 31. А, Г, Д, Е; 32. Нещата, които правят човека щастлив.; 33. свободен отговор; 34. свободен отговор;35. А) комплекс, Б) заплашителен, В) ситуациите, Г) фантазията; 36. А) страхът, обичаят, дома, Б) което, никого, себе си; В) преодолели, изписан; Г) депутати, ученици; 37. - Ами тия чудновати работи, дето ми ги разправяш, защо ми са? &ndash; отговори Лазо. / - Чудновати, но хубави! Слушаш, слушаш и се забравяш&hellip;; 38. Възможни отговори: сърдит, неспокоен, нетърпелив, дързък; 39. Възможни отговори: за света на Рафе: красота, творчество; за света на Султана: ред, почит към патриархалните ценности; 40. А) &bdquo;Тютюн&rdquo;; Б) &bdquo;Косачи&rdquo;; В) Елин Пелин; Г) Йордан Йовков; Д) Пейо Яворов; Е) Алеко Константинов. <br /> <br />