Най-големият мобилен оператор в България - Мтел, отчете спад в приходите си през 2012 г. Това се дължи на конкуренцията на родния телекомуникационен пазар и регулаторните мерки, които смъкнаха цените на едро с 50% през миналата година. Въпреки това Мтел отчита ръст в броя на абонатите си за поредна година. Как ще се отрази политическата и социална криза в страната на телекомуникационния бизнес? Може ли българският пазар да понесе навлизането на четвърти GSМ оператор? Вестник "Стандарт" потърси на тези и други въпроси отговор от главния изпълнителен директор на Мтел - Андреас Майерхофер.
<strong>- Г-н Майерхофер, как ще коментирате свиването на приходите на компанията през 2012 г. и какво очаквате през 2013-а?<br /> </strong><br /> - Свиването на приходите на компанията през миналата година се дължи преди всичко на мерките на регулацията. На второ място, цените на минута за услугите, които предлагаме, също отчитат намаление поради много силната конкуренция на българския пазар. Това беше очаквано развитие на нещата, така че може да се каже, че беше планирано. През 2013 г. не очакваме ръст в приходите поради три неща, които ни предстоят през настоящата година. Очакваме ново въздействие от страна на регулатора - през юли 2013 г. се планира повече от 40% намаление на цените на едро. Второ - макроикономически не виждаме как страната ще постигне напредък в рамките на годината. Третата причина, която дава основания да не очакваме ръст на приходите, е ожесточената конкуренция на местния пазар. Ето, сега очакваме навлизането и на четвърти мобилен оператор.<br /> <br /> <strong>- Смятате ли, че българският пазар може да понесе навлизането на четвърти мобилен оператор?</strong><br /> <br /> - С оглед на ожесточената конкуренция, която понастоящем имаме в сферата на телекомуникациите, ще бъде доста трудно за четвърти оператор, защото той ще трябва да осъществи огромни инвестиции.&nbsp;Възвръщането на вложените средства ще бъде много трудно. В Европа наблюдаваме консолидиране на мобилните оператори. Отделно, ако вземем и цените за телекомуникационни услуги в България, които са едни от най-ниските в Европейския съюз, наистина ще бъде доста трудно за четвъртия GSM оператор да излезе над вълната.<br /> <br /> <strong>- В резултат на конкуренцията на родния пазар цените на мобилните услуги падат с около 20% всяка година. Ако прибавим към това навлизането на 4-ти GSM оператор и бъдещото намаляване на цените на едро, то обикновеният потребител може ли да очаква допълнително намаление на цените за минута разговор?<br /> </strong><br /> - С оглед на сега съществуващата конкуренция на българския пазар и с навлизането на четвърти GSM оператор може да се очаква намаляване на цените за краен потребител. Но все пак не бива да забравяме, че дейността на мобилните оператори е свързана с необходимостта да се правят инвестиции. Според мен всички ние сме достигнали дъното от гледна точка на възможността за намаление на цените. Естествено, конкуренцията е винаги за добро, но всичко трябва да има някакъв разумен лимит.<br /> <br /> <strong>- Смятате ли, че политическата криза, гарнирана със социалното напрежение, ще се отрази негативно на телекомуникационния бизнес в България?<br /> <br /> </strong>- Сега преминаваме не само през политическа ситуация. От години наблюдаваме как хората харчат парите си много внимателно поради&nbsp;ниските доходи. Хората наистина се борят ежедневно за оцеляването си да си плащат сметките. Телекомуникационният сектор е един от редките отрасли в България, където се наблюдава намаление на цените - всяка година цените стават все по-ниски. Като представител на един от най-големите инвеститори в държавата - никой не може да бъде доволен от политическа дестабилизация. От гледна точка на инвеститорите е важно скорошното стабилизиране на политическата среда. Също така това е в интерес на всички отговорни политици в държавата. Те трябва да положат усилия, защото ако забелязвате как се развива нивото на преките чуждестранни инвестиции в България, ще видите, че кривата върви значително надолу. Трябва да се стабилизира ситуацията и да се привличат чуждестранни инвестиции.<br /> <br /> <strong>- Защо сменихте бранда на Мтел и тази промяна изпълни ли своята цел?</strong><br /> <br /> - Смяната на бранда наистина е необходимост след 15 години на пазара. Живеем в много динамична индустрия и Мтел значително се промени. В миналото бяхме чисто мобилен оператор, а сега сме доставчик на цялата гама от телекомуника-ционни услуги Искаме да утвърдим на пазара Мтел като една модерна, динамична и гъвкава компания, която доставя начин на живот. Имаме една ясна цел - да бъдем първите, които хората избират на пазара, и да определяме тенденциите. Това освежаване на бранда беше наистина необходимост.<br /> <br /> <strong>- Какви са тенденциите за бъдещето?</strong><br /> <br /> - Тенденциите са ясни - всичко върви към интелигентни устройства, конвергентни (пакетни) услуги и много интересни проекти в партньорство с други отрасли. /БЛИЦ<br />