Десетки са сигналите срещу веригата магазини в Комисия за защита на потребителите
<em>Клиенти масово се оплакват, че в хипермаркетите &ldquo;Билла&rdquo; мамят с промоции, продават им старо месо или получават лошо отношение от продавачите, разкрива в новия си брой в. &quot;ШОУ&quot;. Комисията за защита на потребителите също е пълна със сигнали. Тази информация обаче не стига до повечето медии. Просто няма как да бъде публикувана заради рекламната политика на издателствата. Така на потребителите не им остава нищо друго освен сами да търсят правата си. Много рядко някои от тях успяват.<br /> </em><br /> Вестник &quot;ШОУ&quot; е медия, която е близка до читателите си. Заради това решихме да помогнем на потребителите и да опишем най-фрапиращите случаи в &ldquo;Билла&rdquo;. Как стават измамите и защо например е опасно да си купите храна от топлата витрина?!<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Далаверата с промоциите</strong></span><br /> <br /> Професор Георги Баташки е преподавател в Стопанската академия в Свищов. В края на миналата година той решава да се възползва от промоция на магазини &ldquo;Билла&rdquo;. Там любезни продавачки му предлагат да се включи в кампания за събиране на &ldquo;Промо точки&rdquo;. Колкото повече стоки купува от магазина, толкова повече възможност за печалба. Обещанието е, че накрая ще получи 50% отстъпка от дадени продукти. Проф. Георги Баташки попълва не една, а цели пет книжки със събрани точки. Отива в магазина и очаква да получи обещаното намаление. Оттам обаче му отговарят, че за момента това няма да се случи.<br /> <br /> &ldquo;Почувствах се излъган. Не ставаше въпрос за парите, а за това, че ме мамеха по толкова явен и нагъл начин. Нямаше за пазарувам конкретно от &ldquo;Билла&rdquo;, ако не бяха обещанията за намаления. Свищов е малък град и не всеки може да си позволи да накупува толкова много стока наведнъж, каквото беше изискването за получаване на точките&rdquo;, разказва проф. Баташки. Накрая той все пак си получава намалението. Но това става след писане на официални жалби до различни институции и загуба на нерви.<br /> <br /> Историята на проф. Баташки всъщност не е частен случай. Независимо че веригата обещава в рекламите си коректно отношение, много клиенти се оплакват, че накрая са останали измамени. Други твърдят, че с очите си са видели как <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>по-старо месо се препакетира или пък се пуска за мелене </strong></span><br /> <br /> и след това се продава като прясна кайма. Клиенти на магазина се оплакват във форуми дори и от това, че са получили стомашни проблеми, след като са си купили храна от топлия щанд на магазина.<br /> <br /> &ldquo;В Била конкретно работи на приятелката ми брат й. Предупреди ме никога да не си купувам месо оттам, камо ли това с подправките. Е, веднъж отивахме на барбекю, тръгвайки към мястото, минахме и взехме тарелки, като ги отворихме там, месото си беше развалено и овкусено, още в срок. Имаме и свидетели&rdquo;, <a target="_blank" href="https://www.bg-mamma.com/index.php?topic=502379.15">пише потребителка на сайта на bgmama</a>. <br /> <br /> Подобни сигнали са подавани както в Комисия за защита на потребителите, така и в Агенция за контрол на храните. <br /> <br /> &ldquo;Забранили сме няколко нелоялни търговски практики както на веригата &bdquo;Билла&rdquo;, така и на други вериги за хранителни стоки. Нелоялните практики като цяло са свързани с предоставяне на невярна информация, която заблуждава потребителите с цел да извършат покупка, която иначе не биха реализирали. Тези заблуди се прилагат по отношение на цените, на наличността на промоционални стоки, на произхода на продукти&rdquo;, коментираха от Комисия за защита на потребителите. Оттам посочват два от най-често срещаните &ldquo;измами&rdquo;:<br /> <br /> &ldquo;Например се подава невярна информация за произхода на оранжерийни домати. На щайгата пише турски или полски, а върху самия етикет в търговската зала е посочено, че са български. Друга нелоялна практика на веригата е невярна информация върху рекламните брошури за предлагани от нея стоки в определен период. Обявена е цена на биокраставици 1.29 лв. по такъв начин, че потребителят остава с впечатлението, че тя е за килограм, а на касата разбира, че тази цена е валидна за бройка. В хода на проверката инспекторите ни установиха, че цената на почистващ препарат, обявена в брошурата, е по-ниска от тази, на която реално се предлага препаратът в обекта&rdquo;, разкриват още от Комисия за защита на потребителите. Оттам вече са <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>изтеглили и няколко опасни стоки </strong></span><br /> <br /> в &ldquo;Билла&rdquo;, които биха могли да застрашат здравето и дори живота на клиента. Проверяващите се натъкнали на произведен в Тайланд детски суичър с качулка. Заради ниската си цена той бил сред често продаваните. Оказало се обаче, че материята, от която е направен, е в разрез с всякакви европейски норми за здравето на човека. Издадена е заповед за забрана за пускане на пазара, а &ldquo;Билла&rdquo; е глобена.<br /> <br /> Още по-опасни се оказали предлаганите в магазина електрически разклонители, произведени в Китай. Инспектори на комисията ги проверили по сигнал на клиент, който се оплакал, че го е ударил ток при опит да използва продукта и за малко не се получил пожар. Стоката е изтеглена незабавно с мотив, че има опасност да нанесе сериозни поражения на този, който я използва.<br /> <br /> В практиката си представителите на комисията се сблъскват с още един конкретен случай, често срещан по отношение на оплакванията в &ldquo;Билла&rdquo; - промоциите:<br /> <br /> &ldquo;Даниела Маринова от Враца се обърна към нас и подаде устен сигнал. Според нея при едно от пазаруванията си в магазин във Враца от търговската верига на &bdquo;Билла&rdquo; е получила на касата паспорт за събиране на точки за участие в игра &bdquo;Прибори за хранене ZWILLING NOVA - Най-доброто за лоялните клиенти&rdquo;. След като е достигнала нужните точки и е пожелала да закупи един от деветте вида стоки на специална цена, се оказало, че именно той не е наличен в обекта. Жената направила още няколко неуспешни опита да намери и закупи избраната от нея стока. След като в обекта не й дали и отговор кога ще бъде налична въобще, тя решила да сигнализира контролния орган&rdquo;, разкриват от Комисията за защита на потребителите.<br /> <br /> Таня Илиева е майка на две деца, работи като мениджър в чужда банка. Нейният случай също е конкретен, но се оказва, че накрая тя не получава ответна реакция нито от &ldquo;Билла&rdquo;, нито от Комисията за защита на потребителите:<br /> <br /> &ldquo;На 3 март миналата година си купих кофа с портокали от &ldquo;Билла&rdquo; - 7 кила за 7 лв. бе офертата. Готово напълнени, без да ги буташ. Взех си аз кофата, без да тегля, когато се прибрах вкъщи, реших все пак да проверя &ndash; оказа се, че са 5 кг и 800 г.<br /> <br /> Ядосах се, обадих се на телефона на потребителя и им казах, че ако отидат още сега, ще ги хванат в нарушение и ще ги глобят. Оттам ми отговориха: <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>&ldquo;Ние да не сме полиция?!</strong></span> <br /> <br /> Ще идем след седмица-две.&rdquo; След месец получих писмо от КЗП, че са извършили проверка на &bdquo;Билла&rdquo;, но тази промоция вече не съществувала, но имало друга, в която портокалите даже били със 100 г в повече.<br /> &ldquo;Билла&rdquo; е проверявана и от Комисия за защита на конкуренцията. Срещу веригата магазини в момента тече конкретно производство, свързано с лоша политика по отношение на доставчиците. &ldquo;Проверката и производството са свързани най-вече с нелоялна практика. Имаме подадени сигнали за неплащане навреме и по този начин съответният производител губи финансови средства и възможност за реагиране. В други случаи търговци са принуждавани да спонсорират нелоялни рекламни кампании, което е форма на рекет&rdquo;, коментираха от КЗК.<br /> <br /> Има и такива случаи, в които търговци фалират, притиснати от конкуренцията на &ldquo;Билла&rdquo; и непрекъснатото понижаване на цените. <br /> <br /> &ldquo;Веригите като &ldquo;Билла&rdquo; налагат непосилни изисквания и много от нашите членове са изправени буквално пред фалит. Например наш член трябваше да плати такса, за да може изобщо да влезе и да продава брашно в магазините. На практика той работи няколко дни, за да си избие парите. <br /> <br /> Ние плащаме дори когато фирмата променя външния вид на магазините &ndash; всъщност облагородяването на търговските площи се поема от нас, а това е немислимо&rdquo;, коментира Георги Попов, председател на Асоциацията на хлебопроизводителите.<br /> <br /> Заради подобни проблеми в края на миналата година търговци и производители се срещат с министъра на икономиката Трайчо Трайков. &ldquo;Настояхме да се изработи нормативна уредба, която да регламентира отношенията точно с такива вериги магазини като &ldquo;Била&rdquo;. Това се отнася повсеместно за всички бизнеси, които са притиснати до стената и им се извиват ръцете с непосилни такси и закъснели плащания. Заради това бих нарекла в момента отношенията ни с &ldquo;Билла&rdquo; леко проблемни&rdquo;, разкри д-р Светла Чамова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопроизводителите.<br /> <br /> Б. а.: <strong><em>Вестник &bdquo;ШОУ&rdquo; ще продължи да следи нелоялната политика към клиентите не само по отношение на &ldquo;Билла&rdquo;, но и на други вериги хипермаркети.</em></strong><em> </em><br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Касиерка точи бонус точки от клиенти</strong></span><br /> <br /> Касиерка в магазина на &ldquo;Билла&rdquo; в столичния квартал &ldquo;Надежда&rdquo; точи бонус точките на клиентите си, оплакват се потърпевши във форума на асоциация &ldquo;Акитивни потребители&rdquo;. Всяка точка е равна на стотинка, а за някои от артикулите бонусът е над 50 ст. Така само от един клиент касиерката може да си спечели повече от лев, а през касата й минават стотици хора на ден, коментират клиенти на веригата. Според форумите измамата с бонус точките продължава още от 2009 г. Потребител на сайта с никнейм Cambodja се оплаква: &ldquo;Миналата седмица си взимам стока, питат ме дали имам карта за точките, понеже не пишеше да има такива за стоката, не я вадих и служителката, цак, и си маркира точки на нейната карта. Евала! :D&rdquo;, пише Cambodja. Той уточнява, че става дума за руса едра касиерка.<br /> <br /> <br /> <u><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОТ ФОРУМИТЕ*</strong></span><br /> </u><br /> <strong>papadoc</strong><br /> Билла краде от клиентите си. Пример - купувам пакет леща на етикета пише 1.52лв, а на касата ми я маркират като 1.93лв да кажем. Като поисках обяснение ми отговориха , че етикетната цена не била актуална.Колко ли лапни-шарани са ги окрали по този начин. <br /> <br /> <strong>mileva</strong><br /> Накараха ме да платя смачкана стара обвивка от шоколад, какъвто изобщо не се продаваше в магазина...Докато вадех портмонето си на касата, напипах в чантата си въпросната хартия (бог знае от кога съм я разнасяла със себе си) и я преместих в джоба си, че да я изхвърля в някое кошче на излизане. Да, обаче касиерката ме попита дали е маркиран шоколада в джоба ми. Извадих топката и обясних случката. Но не ми повярваха и викнаха охрана. В крайна сметка платих, защото нямах повече нерви.<br /> <br /> <strong>Ismajl</strong><br /> А аз днес си купих мюсли на CLEVER в срок и с червеи 3 броя живи и щастливи. Плика е неразпечатван, снимах ги и им изпратих мейл:)<br /> <br /> <strong>carol</strong><br /> Здравейте!!Днес бях потресена от магазин 'Била&quot;Хлебарките необезпокоявани се разхождаха по току-що изпечените кюфтета ,меса ,наденички!! Потресаващо,а магазинерките отговориха само с-'какво да правим,не зависи от нас!'Това е потресаващо!!Повече няма да стъпя в този магазин и ще разказвам на всичките си познати и приятели!Това се случи около обяд в Билла &ndash; Бургас до комплекс &ldquo;Възраждане&quot;.<br /> <br /> <strong>Негативен:</strong><br /> &ldquo;По принцип избягвам да пазарувам от Билла, поради различни мои наблюдения и констатации.<br /> Миналото лято ми бяха продали вмирисани пържоли. Изпратих брат ми да ги върне и го инстуктирах да вдигне хубав скандал, така, че да го разбере целия магазин. Той, обаче не е барутлия като мен и отишъл дал ги на някой си там и оня му дал други, а вмирисаните си ги прибрал. А познайте, дали не са ги смлели на кайма тия идиоти.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Светла Тинчева:</strong><br /> &ldquo;Миналата година пазарувахме в Била на бул. &quot;България&quot; и &quot;Тодор Каблешков&quot;. Искахме да купим кайма и докато чакахме да изнесат, погледнахме през стъклото, където мелеха месото. Видяхме как смесват старата кайма с нова, по едно време голямо парче кайма падна на земята, взеха го и го върнаха обратно. Когато казахме на управителя, той отговори че не е възможно и си замина навътре в канцеларията. Направо си го премести. Повече не купуваме от там нищо неопаковано.&rdquo;<br /> <br /> *текстовете са публикувани със съкращения с правописа на авторите във форума на &ldquo;Активни потребители&rdquo; на интернет адрес: <a target="_blank" href="https://forum.aktivnipotrebiteli.bg/comments.php?DiscussionID=41">https://forum.aktivnipotrebiteli.bg/comments.php?DiscussionID=41</a><br /> <br /> <strong>Мария НИКОЛАЕВА<br /> <br /> </strong><u><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ПРАВО&nbsp;НА ОТГОВОР</strong></span><strong><br /> </strong></u><strong><br /> </strong><em>&ldquo;Следим внимателно сигнали на клиенти и ако има нередности, ги отстраняваме&rdquo;, коментира Виктория Иванова от ПР-агенция &ldquo;Интеримидж&rdquo;, която обслужва връзки с обществеността на &ldquo;Билла&rdquo;: &ldquo;Разбира се, имали сме и оплаквания, както и случаи на негативни публикации в пресата. Нашата грижа все пак е клиентите да са доволни&rdquo;, убедена е Виктория Иванова. Тя отказа да коментира негативните мнения по форумите с мотив, че били с давност и оттогава нещата не стоeли така. От &ldquo;Билла&rdquo; отрекоха залежало месо да се смила на кайма или да се мести на щандовете за топла храна: &ldquo;Веригата магазини се снабдява от собствена свинеферма, а месото, което се предлага за готова консумация, се доставя от друга фирма, вече приготвено. От &ldquo;Билла&rdquo; не коментираха проверките на КЗП.</em><strong><br /> </strong>