Преговорите между синдикатите и ръководството на БДЖ вървят трудно и няма изгледи да свършат скоро. Двете страни си отправят взаимни обвинения и си разменят упреци относно легитимността на протеста, уволненията и колективния трудов договор.
Ябълката на раздора е точка първа от мартенското стачно споразумение. Тя гласи: &ldquo;Работодателят не може да уволнява работници и служители поради съкращение на щата или обема на работа без съгласието на синдикатите&rdquo;. От стачния комитет твърдят, че това е ставало и то няколко пъти. Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев е принципно несъгласен с подобен текст. Той не приема синдикатите да се месят в управлението на компанията, защото те не носят отговорност за това.<br /> <br /> Ръководството не приема и текстовете от колективния трудов договор, които гласят, че те например уреждат защита от уволнение на синдикални лидери дори при дисциплинарни нарушения. <br /> <br /> Предоговорени бяха само сроковете за осигуряване на работно облекло и обувки, както и за ваучерите за храна. <br /> <br /> Двете страни спориха и за бонусната система. Председателят на Съвета на директорите на &bdquo;Холдинг БДЖ&rdquo; Владимир Владимиров заяви: &bdquo;Бонусите ще се дават, когато има печалба. Дружеството може и да ни носи печалба. Това зависи и от машиниста&rdquo;. Бонусът зависи и от това &ndash; колко километра прави машинистът. Позицията на синдикатите е, че този критерий е &bdquo;железен&rdquo; и няма място за обсъждане. Другият въпрос е &ndash; около заплащането. Синдикатите са на мнение, че ако има изискване за владеене на чужд език, трябва да има и допълнително заплащане. <br /> <br /> Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев смята, че за периода 2011 &ndash; 2012 г., това е абсолютна норма. Трябва да започнем да влагаме и в други ресурси, засега влагаме само в човешки ресурси, отбеляза Недев. <br /> <br /> Синдикалният лидер Петър Бунев предложи да се използват и други активи на дружеството, за да се предотвратят съкращенията. &bdquo;На някои места дружеството наема сгради, при положение, че има такива&rdquo;, каза той. <br /> <br /> Йордан Недев и Владимир Владимиров контрираха, че това го правят отдавна, но засега има само разходи. 515 вагона бяха продадени; сега ще се продават още 941 вагона, заявиха от ръководството. <br /> <br /> На 7 декември Софийският градски съд ще разглежда иска на ръководството на БДЖ, оспорващ легитимността на протеста.