ЕК е на мнение, че планът за преструктуриране на БДЖ е "твърде оптимистичен, предвид икономическата ситуация в България“, признаха от ведомството на Ивайло Московски
Към края на втория ден след започналото разследване на БДЖ от страна на Европейската комисия (ЕК), от Министерството на транспорта, информационните тенхнологии и съобщенията (МТИТС) най-накрая представиха собствената официална позиция по въпроса.<br /> <br /> Чрез писмо до медиите от МТИТС оправдаха разследването с чл. 108, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз. По този начин, според ведомството на Ивайло Московски, от ЕК просто решили, че тази помощ изисквала &quot;разширена преценка&quot;, дали предоставянето й на БДЖ ще се отрази на конкуренцията не само на територията на Република България, но и на цялата територия на ЕС. &bdquo;Посочената процедура не е прецедент в дейността на ЕК, когато предмет на държавното подпомагане са големи предприятия&quot;, твърдят от транспортното министерство.<br /> <br /> Министерството застава зад обясненията на председателя на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров, според който комисията просто иска гаранции чрез приватизация на &bdquo;БДЖ &ndash; Товарни превози&ldquo;. МТИТС отбелязва, че според ЕК приватизацията на &bdquo;Товарни превози&rdquo; можело да се приеме като форма на собствено участие на БДЖ във връзка с предстоящото предоставяне на 600 млн. лв. заем от Световната Банка (СБ) по програмата за развитие на железопътния сектор. &quot;Решението за откриване на процедура по проучване потвърждава категоричната позиция на министър Ивайло Московски &bdquo;БДЖ &ndash; Товарни превози&rdquo; да бъде приватизирана&quot;, изтъкнаха от МТИТС.<br /> <br /> ЕК изисква самоучастие на дружеството с поне 50% от сумата на искания заем. &bdquo;Единствено приватизацията на БДЖ &ndash; Товарни превози може да осигури такъв финансов ресурс&rdquo;, казва министър Московски, цитиран от пресцентъра му. Според него другият възможен вариант за одобряване на подпомагането бил предприятието да се откаже от 50% от пазарния си дял, което пък било неприемливо./БЛИЦ<br /> <br /> <br /> <br /> По-нататък хората на Ивайло Московски продължават да използват разследването на ЕК като оръжие срещу готвещата се национална стачка. Според МТИТС в решението си Генерална дирекция &bdquo;Конкуренция&rdquo; посочвала, че България &quot;не е разгледала други компенсаторни мерки като затваряне или прехвърляне на линии&quot;. В същото време наскоро стана ясно, че се спират 150 пътнически влака. Това щяло да доведе до намаляване на разходите на железопътния превозвач с 21 млн. лв. за 1 година, а за период от 5 години ще бъде реализирана икономия в размер на 105 млн. лв. &quot;По този начин министър Ивайло Московски и ръководството на БДЖ показаха готовност да извършат реформите, които ЕК очаква от българската страна&quot;, твърдят от МТИТС. След това обаче признават, че и ЕК е на мнение, че планът за преструктуриране на БДЖ е &quot;твърде оптимистичен, предвид икономическата ситуация в България&ldquo;. От министерството обясняват, че България трябва да даде на ЕК допълнителна информация за реформите в БДЖ и за плана за преструктуриране на дружеството в рамките на 1 месец.<br /> <br /> <br />