Дни след като стана ясно за стачка на синдикатите в БДЖ, Европейската комисия (ЕК) обяви, че е започнала задълбочено разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания. Това показа пресинформацията в сайта на институцията.
От официалната позиция на ЕК става ясно, че комисията има съмнения дали този план е &bdquo;подходящ&ldquo;, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството, и дали съдържа &bdquo;достатъчно мерки&ldquo; за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията. <br /> <br /> Въпросът на ЕК означава, че има евентуални нарушения на правилата за конкуренция чрез държавна помощ на БДЖ. Оттам обясняват, че стартирането на задълбочено разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Това обаче не предрешава неговия краен резултат, подчертаха от пресслужбата на ЕК.<br /> <br /> В края на 2010 г. ЕК временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче така не бе предоставена което не попречи на Брюксел да разследва БДЖ за така и неизплатени и, дефакто, &quot;липсващи&quot; пари. <br /> <br /> ЕК има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например &bdquo;дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични&ldquo;. Освен това според Брюксел България така и не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на &bdquo;БДЖ Товарни превози&ldquo; ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни. <br /> <br /> БЛИЦ припомня, че по думите на транспортния министър Ивайло Московски железниците ще станат &quot;второ Кремиковци&quot;, ако не се вземат спешните мерки, предложени от сегашното ръководство и одобрени от правителството<br /> <br /> Те предвиждат съкращаване на около 2000 служители, закриване на 150 влака от дневно движещите се 585 влака и вдигане на цените на билетите средно с 9% за влаковете, субсидирани от държавата (от 1 януари 2012 г.) и с 15% за бизнес влаковете (от 1 декември 2011 г.). Създаване на нова железопътна компания на мястото на БДЖ - това е тайният &quot;план Б&quot; на държавата, ако свръхзадлъжнялата &quot;Български държавни железници&quot; фалира./БЛИЦ<br />