Една нищо и никаква туроператорска фирма успя да изправи на нокти две държави. Цели три наши министерства плюс представители на официалните руски власти бяха вдигнати накрак и останаха на бойна нога дори и през уикенда, за да оправят батака, забъркан от туроператора „Алма тур”.
На 9 септември, петък, авиопревозвачът &bdquo;България еър&rdquo; анулира всички полети, поръчани от туроператора &bdquo;Алма тур&rdquo;. Така 500 руски и финландски туристи останаха в неизвестност под жаркото слънце на летището в бургаския квартал Сарафово в продължение на няколко дни. Официалната причина хората да останат блокирани беше проста - туристическата компания &bdquo;Алма тур флай&ldquo;, която работи с руската &bdquo;Омега&ldquo;, не е платила на &bdquo;България еър&ldquo; 7 милиона лева и авиопревозвачът &bdquo;България еър&rdquo; анулира всички полети, поръчани от туроператора &bdquo;Алма тур&rdquo;.<br /> <br /> За проблемите на туроператорската фирма &quot;Алма тур&quot; в бранша се заговори още от средата на сезона, когато започна преместване на туристи от един в друг хотел. Няколко хотела в Слънчев бряг отказаха обслужване на туристи на туроператора също заради неплащане. За да се натрупа дълг от над 7 млн. лв. към &quot;България еър&quot;, това означава, че <br /> <br /> <strong>системно &quot;Алма тур&quot; не е плащала полети. <br /> <br /> </strong>Ако се надникне в системата АПИС, веднага ще се забележат и доста други &bdquo;странности&rdquo; при &bdquo;Алма тур&rdquo;, постигнати чрез множество юридически хватки. Още на 25 август 2010 г. е сключен договор за особен залог на предприятие между фирмата за чартърни полети и &bdquo;България еър&ldquo;. Излиза, че цялото дружество &bdquo;Алма тур флай&ldquo;, което е дъщерно на &bdquo;Алма тур БГ&rdquo;, е заложено в полза на &bdquo;България еър&ldquo; срещу повече от 18 милиона щатски долара и над 2 милиона евро! Активите обаче, които са обект на договор, са крайно оскъдни &ndash; това са текущите и бъдещите вземания на &bdquo;Алма тур флай&ldquo;, най-вече от руски контрагенти за около 3 милиона лева. Задълженията на чартърната компания са близо 2 милиона лева. <br /> <br /> Финансов анализ от същата година показва, че състоянието на компанията е тревожно. Собственият капитал на дружеството е с минус отпред, т.е. фирмата е затънала до ушите в задължения. <br /> <br /> С договор за залог е и фирмата майка &ndash; &bdquo;Алма тур БГ&rdquo;. Дружеството е заложено в полза на Уникредит Булбанк АД и ЦКБ. Там сумите също са колосални. Двете финансови институции са кредитирали туроператора с близо 14 милиона евро. Договорът е заверен от нотариус на 10 август миналата година. Парите са за изграждането на хотел &bdquo;Тамплиер&rdquo; в Банско. Последният транш на банките е трябвало да постъпи по сметките на &bdquo;Алма тур БГ&rdquo; на 20 януари 2011 година, показва още договорът за залог между двете страни. Последната вноска според него &bdquo;Алма тур БГ&rdquo; трябва да погаси на 20 ноември 2011 година.<br /> Според представители на туристическия бранш <br /> <br /> <strong>двете свързани дружества са изцяло в батака. <br /> </strong><br /> Тепърва ще се види ефектът на доминото от изпадналите в затруднения фирми. &bdquo;Алма тур БГ&rdquo; дължи милиони левове на хотелиери за почивките, които собствениците са продали. Най-потърпевши ще са собствениците на хотели по цялото Черноморие, чиито вземания могат да се окажат несъбираеми при фалит на фирмата. <br /> <br /> Интересен е фактът, че главният представител за бургаския регион на &bdquo;Алма тур&rdquo; Мария Михалева е и изпълнителен директор на друго буксуващо дружество - &bdquo;Слънчев бряг&rdquo; АД, в което държавата притежава 75%, а това е едно твърде странно съчетание.<br /> <br /> Директорът на Балтийската асоциация за защита правата на туристите Татяна Касянова разказва, че според авиокомпанията причината за забавянето е неплатен полет от Бургас до летище Пулково. От петербургския офис на &bdquo;Алма тур&rdquo; обаче настояват, че всички пари са били преведени. По-късно се е оказало, че българският холдинг на компанията &bdquo;Алма тур&rdquo; се разплаща чрез фирма посредник. Именно там е възникнал проблемът &ndash; т.е. &quot;Алма тур&quot; е прибрала парите за билети, но те не са стигали навреме до авиокомпанията, защото ги е превеждала към дъщерната си компания &quot;Алма флай&quot;, която има договор с &quot;България еър&quot;. По-нататък следите на парите се губят.<br /> <br /> Тази практика продължавала отдавна и така се стигнало до натрупването на огромното задължение към &quot;България ер&quot; от 7 милиона лева. От представителството на националния превозвач в Русия уточниха, че преговори за уреждане на дълга с &quot;Алма тур&quot; се водят от месеци, като на няколко пъти е била постигана договореност за разсрочване и е бил приеман погасителен план, но в крайна сметка парите така и не постъпили по сметките на авиокомпанията. <br /> <br /> За авиокомпанията &bdquo;България ер&rdquo; се знае, че е собственост на холдинга &bdquo;Химимпорт&rdquo;, който пък е собственост на варненската икономическа групировка ТИМ. Но щом цялото дружество &bdquo;Алма тур флай&ldquo;, което е дъщерно на &bdquo;Алма тур БГ&rdquo;, е заложено в полза на &bdquo;България еър&ldquo;, следва, че и &bdquo;Алма тур&ldquo; е в ръцете на ТИМ?! <br /> <br /> След всичко това изводите се набиват сами: &bdquo;Алма тур&rdquo; е една огромна перачница на пари, в която потъват и държавни капитали! <br /> <strong><br /> Коя е &bdquo;Алма тур&rdquo;?<br /> </strong><br /> За &quot;Алма тур&quot; се знае, че е създадена през 1991 г. от българо-съветски и комсомолски кадри на българо-съветските технически кланове, плюс няколко социалистически предприятия. <br /> <br /> Изпълнителен директор на &bdquo;Алма тур&rdquo; е Любомир Панковски. <br /> <br /> Групата &quot;Алма тур&quot; се занимава и с входящ, и с изходящ туризъм и има представителства в различни държави, както и дъщерни транспортни фирми и хотели. Компанията е един от най-големите български туроператори, опериращи в Русия, като има представителства в Москва и Санкт Петербург. Компанията има още представителство в Украйна и Финландия и е собственик на мажоритарния дял от дружеството &quot;Фиджи травъл&quot;, което оперира в Литва, Латвия и Естония. <br /> <br /> Дъщерното дружество &quot;Алма тур флай&quot; на компанията е авиационен брокер. Компанията има и лиценз за наземно обслужване за аерогарите в София, Пловдив, Бургас и Варна. От 2009 г. &quot;Алма тур флай&quot; оперира с два самолета &quot;Еърбъс А320&quot; на &quot;България ер&quot; по договори за приоритетно чартиране. Освен тази компания в групата &quot;Алма тур&quot; има и друго транспортно дружество - &quot;Алма тур кар&quot;, което се занимава с вътрешен и международен автомобилен превоз на пътници. &quot;Алма тур&quot; е собственик и на няколко туристически обекта в страната - хотел &quot;Атлас&quot; в Златни пясъци, построен през 2003 г., както и комплекса &quot;Тамплиер&quot; в Банско, състоящ се от хотел и апартхотел. Групата е собственик и на сграда в Слънчев бряг, която има офис част и апартаменти за отдаване под наем на туристи. &quot;Алма тур&quot; има и дъщерна агенция за имоти, специализирана в продажбата на ваканционни апартаменти на чужди туристи. &quot;Алма тур&quot; пласира емисия облигации за 4.8 млн. евро, които се търгуваха на Българската фондова борса. Заради финансови затруднения компанията спря да прави плащания по главницата им, но продължи да превежда лихвите. Това беше причината през март облигационерите да одобрят удължаване на срока на облигациите с 12 месеца до август 2012 г., да се поиска допълнително обезпечение, а лихвата да се фиксира на 9% годишно.<br /> <br /> <strong>Марина ШИВАРОВА, в. &quot;ШОУ&quot;</strong><b><br /> </b>