„Бащата” на сцената на Народния театър и „Календарни момичета”в Сатирата
Две почти диаметрално противоположни постановки ни поднесе наскоро столичният театрален афиш &ndash; трагедията &bdquo;Бащата&rdquo; от големия и мрачен шведски драматург Аугуст Стриндберг в Народния театър &bdquo;Иван Вазов&rdquo; и комедията &bdquo;Календарни момичета&rdquo; от нашумелия напоследък англичанин Тим Фърт, автор на успешни филмови сценарии и пиеси, но също и на мюзикъли и текстове на забавни песни, на сцената на Сатиричния театър &bdquo;Алеко Константинов&rdquo; . Общото между тях е обаче, че и двете пиеси, макар и от различен ъгъл и с различни изразни средства, целят да надзърнат в дълбините на човешката душа. Общ &bdquo;знаменател&rdquo; между тях е и вероятно случайният факт, че се явяват юбилейни постановки на два от най-обичаните театъра в България. &bdquo;Бащата&rdquo; е 1000-ната премиера в Народния, а &bdquo;Календарните момичета&rdquo; са 250-ата постановка в Сатирата. <br /> <br /> Битката между половете минава като &bdquo;червена нишка&rdquo; през повечето от над 60-те пиеси, които Аугуст Стриндберг ни е оставил в наследство. Темата за безмилостната борба между мъжа и жената е обусловена както от нерадостното детство (с майка мащеха) на големия шведски автор от края на ХІХ и началото на ХХ век, така и от неговите собствени три неуспешни брака. В &bdquo;Бащата&rdquo; полесражението е на терена на възпитанието на единствената дъщеря Берта (в ролята младата актриса Илиана Коджабашева) на знатно провинциално семейство. Бащата &ndash; военен комендант на областта, но и човек със сериозни научни интереси и постижения иска да изпрати дъщерята в големия град, за да се научи на самостоятелност и разшири своя светоглед. Майката на свой ред държи да запази Берта до себе си (та нали тя я е родила), да бъде в нейната сфера на влияние, дори за сметка на по-доброто й бъдеще. <br /> <br /> Режисьорът на спектакъла Йосиф Сърчаджиев много вярно поставя акцента именно върху тази борба между широкото мислене и чувството за собственост &ndash; борба при която не се щадят сили и средства, а майката е готова дори да посее семето на съмнението в бащинството на Капитана. Й. Сърчаджиев умело е подбрал и изпълнителите на двете централни роли &ndash;силно драматична е играта особено на Валентин Ганев, върху когото пада и основната тежест на представлението, и Мария Каварджикова, пресъздаваща властната майка Лаура. На Камерната сцена на Народния гледаме в &bdquo;Бащата&rdquo; изобщо един добър ансамбъл, в който личат също много добре познатите ни Юлиян Вергов и Йосиф Шамли, както и Вяра Табакова, отскоро, от 2010 г. заслужено в трупата на първия ни театър и много свежият, макар и в епизодична роля Васил Драганов. <br /> <br /> Свой дебют в Народния театър като режисьор с &bdquo;Бащата&rdquo; прави големият наш актьор с вулканичен темперамент Йосиф Сърчаджиев, който все по-успешно се възстановява след прекарания тежък мозъчен инсулт. Впрочем &bdquo;кръвта вода не става&rdquo;, защото бащата на Йоско, проф. Стефан Сърчаджиев, първосъздател на Сатиричния театър беше един от най-големите наши режисьори и преподаватели във ВИТЗ в миналото. След &bdquo;Двама на люлката&rdquo; от Уилям Гилбсън и &bdquo;Кралицата на красотата от малкия град&rdquo; от Мартин Макдона на сцената на Театър &bdquo;Възраждане&rdquo;, сега Йосиф Сърчаджиев прави успешен &bdquo;хет-трик&rdquo; в Народния &ndash; успех, за който значителен принос имат и сценографията и костюмите на Петър Митев, нацелили точно епохата и атмосферата на интелигентското скандинавско семейство.<br /> <br /> Действителна случка в малкото градче Нейпли (графство Йоркшир) от самия край на ХХ век стои в основата на трогателната комедия &bdquo;Календарни момичета&rdquo; от Тим Фърт. Съпругът на една от дамите Ани (в нейната роля на сцената на Сатиричния театър виждаме сега &bdquo;звездата&rdquo; от култовия навремето филм &bdquo;Всичко е любов&rdquo; Янина Кашева) от Женското дружество в градчето се разболява от левкемия. За да облекчат поне малко неговата и на другите онкоболни участ, приятелките на Ани решават да зарежат своите отвлечени, а понякога и направо празни, занимания в дружеството и да съберат пари за болните. Правят го по един необичаен и направо шокиращ провинциал-ното благоприличие начин &ndash; позират разсъблечени, въпреки зрялата си вече възраст, и отпечатват своите фотоси на стенен календар. Календарът се разграбва като топъл хляб. Следват интервюта, пресконференции с &bdquo;календарните момичета&rdquo;. Завалява поток от писма и парични преводи от цяла Великобритания и света в подкрепа на тяхната кауза. Така благотворителният фонд натрупва над 2 млн. английски лири.<br /> <br /> Сценарият на английския автор Тим Фърт пренася през 2003 г. тази случка от забутаното градче Нейпли на големия екран. Филмът &bdquo;Календарни момичета&rdquo;, в който блестят актриси като Хелън Мирън и Джули Уолтърс, скоро става световен хит. Големият му успех подтиква Тим Фърт да направи от него и сценична версия. Истински шанс е, че броени дни след театралната премиера в Лондон през април 2009 г., високо ерудиран наш режисьор като проф. Андрей Аврамов гледа пиесата и веднага си казва: &bdquo;Тя е само за нас&rdquo;. Вторият шанс за &bdquo;Календарните момичета&rdquo; и за родната публика (не се съмнявам, че тя масово ще се стича на представленията) , е че начело на Сатирата стои широко скроен директор като Иван Попйорданов, който веднага проявява своя нюх и дава &bdquo;зелена улица&rdquo; на спектакъла.<br /> <br /> Веднага трябва да кажа, че &bdquo;Календарните момичета&rdquo; далеч не са само елементарно забавление, макар и приятно. От сцената блика смях, но се прокрадва и тъга, доминира съчувствието към болния и неговите близки, към някои лични проблеми на дамите от Дружеството, може да капне и някоя сълза. Впрочем това е истинският театър. Водеща е темата за истинското приятелство. Именно в името на такава кауза и на съчувствие към неизлечимо болните човек може да надмогне себе си, да разчупи норми и догми. <br /> Проф. Андрей Аврамов работи с амбициозен женски актьорски екип, като в ролите на &bdquo;момичетата от календара&rdquo; зрителят може да види редица от своите любимки в Сатирата, като Йорданка Стефанова, Мария Статулова, Нона Йотова, Ана Вълчанова, Росица Александрова, спомената вече Янина Кашева, а така също префърцунената им и строга &bdquo;шефка&rdquo; Албена Колева и Павел Поппандов (запомващ се, въпреки появата си само в началото, като болния съпруг Джон). Несъмнено механизмът на техния ансамбъл още повече ще се &bdquo;сработи&rdquo; със &bdquo;завъртането&rdquo; на спектакъла във времето.<br /> <br /> В отговор на въпрос към режисьора Андрей Аврамов (той напоследък като че ли се &laquo;специализира&raquo; в работата с дамски екипи) какви са основните предизвикателства и по-лесно или по-трудно се работи само с актриси, той сподели специално за Blitz.bg: &bdquo;С актриси се работи значително по-добре. Може би е заложено в женската природа. Те са съвестни и отговорни, стремят се да изявят своите качества. У мъжете е по-силно волунтаристичното начало: А бе, давай щом дойде публиката, ще станат съответният етюд или сцена. Да, ама аз искам &ndash; изтъкна проф. Аврамов- да видя, че всичко става още на репетицията. Именно така правят жените- актриси. И затова с тях е по-леко.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Борислав КОСТУРКОВ <br /> </strong>