Въпреки забраната ритуалът тричане пак се проведе на реката до Бродилово
<em>Кукеров ден в странджанското село Бродилово започна с Тричане на кучета, въпреки че мракобесният обичай е забранен със заповед на кмета Петко Арнаудов през 2005 г. Тогава за пръв път в пресата се появиха снимки на &quot;обесени&quot; четириноги, които се въртят на въжето и хвърлят екскременти от ужас и страх.</em><br /> <br /> Фотосите и кадрите бяха станали достояние на няколко правозащитни организации, които нададоха вой до небесата и заплашиха България, че няма да я приемат в ЕС, ако не забрани незабавно тази варварщина. Особено негативни бяха отзивите от Швеция, където кадрите на Ройтерс бяха отпечатани по първите страници на ежедневниците им. <br /> <br /> &bdquo;Да си гледат работата, ние продължаваме тайно да си тричим нашите кучета, защото това е древен обичай и тая година пак ще го направим. Това което се пише - това е всичкото лъжа&ldquo;, каза ни Димитър Георгиев, местен жител и участник в тричането. <br /> <br /> Екип на сайта <a href="https://www.besove.com/" target="_blank">Besove</a> бе още в 8 часа сутринта край селската река заради информацията, че местните хора няма да изневерят на традицията и пак ще си тричат кучетата. <br /> <br /> Въпреки че заснетите кадри са страховити, всъщност на кучето не му се случва нещо кой знае колко страшно. На събитието край Бродилово се бяха събрали над 300 човека местни жители и гости на селото за да гледат тричането.<br /> <br /> Първо се опъва въже между два кола, застопорени от двете страни на реката. На специално изградено мостче над реката застава този, който ще трича. На снимката е Илия Илиев, дългогодишен изпълнител на древната традиция. Той подготвя примка от усукано въже, в която ще бъде поставено кучето. През примката първо се прокарват краката на кучето, докато стигне лопатките на предните крака. Така стягането се поема основно от гръдния кош и то се извършва внимателно за да не се стяга прекалено много. След това двата кола, на които е закачено въжето, се дърпат настрани. Така кучето се върти като пумпал под съпровода на радостни викове и подсвирквания, а имаше дори пиратки и изстрели във въздуха. В един момент въжето се размотава и то цопва в реката. <br /> <br /> Най-много змаяното куче да не може да доплува до брега, но за такива случаи е подготвена специална спасителна (рибарска) мрежа, опъната под въжето. Някои от песовете дори сами си излизаха от реката. Няма регистрирани случаи на смърт. <br /> <br /> &quot;Тъй както обичаят е свързан с антихуманно отношение към животните и в изпълнение на подписани от държавата ни договорености в защита на бездомните кучета, аз го забраних&quot;, каза днес по обед Арнаудов, след като от нас разбра, че тричане все пак е имало. <br /> <br /> Кукерските игри продължиха с традиционната обиколка по домовете в селото. Сред атракциите на обичая са кукерските дрехи, изработени от кожа със закачени на кръста звънци и хлопки. Според странджанската традиция кукерите не носят маски, а лицата им са намазани със сажди. Те се предвождат от цар, който е главна фигура в обичая. Обиколката по домовете цели да се изгонят злите духове и да се пречисти селото. Кукеров ден ще завърши с уникалния обряд &quot;Пали кош&quot;. В центъра на Бродилово ще се натрупа кош от слама,който ще бъде запален привечер. Местните хора се събират около огъня и се хващат на дълго право хоро. Кошът от слама всъщност е символ на полога, в който снасят кокошките яйца. Според традицията ако поставиш там пепел от огъня, кокошките ще носят повече яйца през годината.<br /> <br /> &quot;В Испания, след ловния сезон, кучетата биват обесвани от техните собственици на дърво. Тяхната смърт е бавна и болезнена. През това време собствениците им седят под дървото и се наслаждават на вино и бира с приятели. Тъй като това е &ldquo;местна традиция&rdquo; и &ldquo;стар обичай&rdquo; европейската общност го позволява, затова нека бъде така добра да не се бърка в нашите обреди. Същото се отнася и за коридата, на която се избиват стотици бикове&ldquo;, казва Стоян Карамитев от Бродилово. А неговия съселянин Илиян Илиев допълва &bdquo;Така се обезселяват селата от Странджа &ndash; като се губят традициите, запомнени от нашите деди.&rdquo;<br />