Телекомите вземат от нас по 3 млрд. лв. годишно.
<em>Янаки Ганчев е икономист, завършил е УНСС. Председател е на УС на Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги /АПТИУ/ от 2004 г. и неин учредител.<br /> </em><br /> <strong>- Г-н Ганчев, организирахте национален протест срещу произвола на мобилните оператори на 20 януари. Какво постигнахте? <br /> </strong>- Смятам, че най-показателен бе вотът на зрителите на БНТ, който постави за събитие на седмицата протеста на 20 януари на първо място с 56%, следван от вота на доверие за правителството с 28% и скандалите със СРС-та с 7%. Мисля, че тези цифри ясно показват кои са темите, които вълнуват хората. На 20 януари поставихме началото на публичен дебат по тази тема, която досега беше табу за обществено обсъждане. Дадохме на телекомите да разберат, че нещата не могат да подължават по старому. Обощихме, анализирахме и връчихме проблемите във вид на Петиция до европейските и български институции. Получихме пълната подкрепа от омбудсмана на страната. Казано с две думи, изразихме гражданска позиция, казвайки високо и ясно, че &quot;Царят е гол&quot;. <br /> <br /> <strong>- За 20 февруари готвите нов протест. Докога ще продължавате?<br /> </strong>- Протест &bdquo;20 януари&quot; става постоянно действаща гражданска инициатива. Телекомите получават годишно от нас 2.5 - 3 милиарда лева и ги използват за медиен и съдебен комфорт срещу потребителите. Ние ще опровергаем твърденията, че българинът е овца, че няма гражданско общество, което да са изправи срещу мобилните оператори. Протестът този месец ще бъде с мотото &quot;Стрижете ни, а като ни одерете, кой ще ви плаща&quot;. Българските потребители са поставени в най-унизителната в рамките на Европейския съюз ситуация.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Единствено в България трите телекома стрижат потребителя с еднакви условия в договори и тарифи.<br /> </strong></span><br /> Те пресират с непосилни &quot;таргети&quot; персонала, с който реално се сблъскваме, когато сключваме договори или имаме накърнени интереси, да ни манипулира с &quot;изключителни предложения&quot;. Затова е важна солидарността, за да стигнем до подписване на Обществен договор между потребителите и телекомите като доставчици на обществени услуги. Призоваваме всеки, който желае да защити своите итереси като потребител, да излезе на 20 февруари в 11 часа и да покаже, че никой не може да го третира като роб. Ние ще отстояваме заложените от нас законови промени, като излизаме на протест всеки месец на 20-о число, до приемането на закона и докато и последният телеком не подпише Обществения договор с потребителите. <br /> <br /> На протеста на 20 февруари точно Общественият договор е акцентът. Той е механизмът, чрез който, стъпвайки на новия Закон за електронните съобщения, ще можем да защитаваме интересите им. Заблуда е, че телекомите с огромната си армия юристи няма да търсят възможности да запазят съществуващото и идеално устройващо ги сегашно положение. Затова трябва да го има този договор.<br /> <br /> <strong>- На пресконференцията преди първия ви протест извадихте фактура за 30 000 лв., за която &ldquo;М-тел&rdquo; пусна опровержение. Каква е истината?<br /> </strong>- Нашето проучване на случая показа, че филмът не е &quot;баба дава на войника&rdquo;, а &quot;Балада за войника&quot;. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Фактурата не е една, а са две, като втората за следващият месец ноември е още по-голяма - 31 174. 23 лв. <br /> <br /> </strong></span>От &ldquo;М-тел&rdquo; реагираха, изхождайки от факта, че сумата е коригирана. Да, коригирана е и следващата фактура, но въпросът е защо изобщо се е появила. Как са получени тези потресаващи суми и на каква цена за единица пренос на данни, след като тарифният план е с неограничен трафик на интернет и цена няма обявена. Откъде новата клиетска платформа е взела тази цена и умножавайки я по консумацията, е стигнала до сумите 30 556.08 лв. и 31 114.47 лв. за следващия месец - това е вече рецидив и защо не е отчела, че абонатът е на преференция неограничен трафик? Ето това трябва да се изясни. Ние продължаваме да проучваме въпроса за цялостната нефунционалност на новия билинг на &ldquo;М-тел&rdquo;. Надяваме се до 20 февруари да приключим с анализа и да отговорим и на загадката защо &ldquo;М-тел&rdquo; заявяват, че нямат техническа възможност да включат лимитите, от което пропищяха потребителите с астрономически сметки. <br /> <br /> <strong>- Има ли промяна в поведението на телекомите към клиентите след протеста на 20 януари?<br /> </strong>- Има засилени и нескопосани пиар акции и нищо друго. Според мен те живеят в паралелния свят на спомените, когато им бяхме като крепостни селяни, и още не си дават сметка, че това време е безвъзвратно загубено. Да, тревога буди фактът, че вместо да се вземат в ръце, телекомите продължават да си завират главата в пясъка. Ще дам пример, който информационна агенция БЛИЦ единствена изнесе. Лично мен като председател на потребителска организация ме потресе и ме възмути последвалият отговор на &ldquo;Виваком&rdquo; по случая. С две думи: 31-годишният варненец Антон Димитров е бил брутално изхвърлен от сотаджии от офиса на телекома, а след като побягнал, за да не го пребият, единият го заплашил, че ще стреля. Сметката му е 40,60 лева, той обяснил, че една част от сумата ще плати със събрани монети, защото за момента няма друга възможност. <br /> <br /> Шефката на офиса Даниела Каракехайова му казала, че нямат никакво намерение да броят дребните и че той трябва да го направи пред тях. Димитров отговорил, че предварително е изброил монетите и ако те считат, че сумата не е 29.60 лв., да извършат сами броене. След което викнала охранителите да го изхвърлят. А ето и позицията на &ldquo;Виваком&rdquo;: &quot;Нашата проверка по случая в магазина във Варна за съжаление показа, че медиите могат умело да бъдат манипулирани от недобросъвестни граждани. <br /> <br /> В допълнение VIVACOM е създала строг етичен кодекс от ясни вътрешни правила&quot;. АПТИУ застава зад клиента и ще инициира внасянето на съдебен иск срещу &ldquo;Виваком&rdquo; солидарно с управителката на офиса Даниела Каракехайова и по съдебен ред ще се докаже кой крив, кой прав и действащ ли е цитираният етичен кодекс, защото ми се струва, че не е много етично да се разиграва такъв екшън в центъра на Варна.<br /> <strong><br /> - Обявихте приз &bdquo;Пълен памперс&rdquo; на &ldquo;Виваком&rdquo;, &ldquo;М-тел&rdquo;, &ldquo;Глобул&rdquo; и Комисията за регулиране на съобщенията /КРС/. За какво ги номинирахте и кога ще раздавате наградите?<br /> </strong>- На протеста на 20 Февруари от 11 часа пред Народния театър в София ще ги раздадат протестиращите. <br /> <br /> Номинациите за приз &quot;Пълен памперс&rdquo; са в четири категории &ndash; <br /> <br /> За пълно безхаберие - председатетелят на КРС; За платформа &quot;по-близо до клиента&quot; &ndash; &ldquo;М-тел&rdquo;; За малтретиран клиент &ndash; &ldquo;Виваком&rdquo; и За &quot;Ни лук ял, ни лук мирисал&quot; &ndash; &ldquo;Глобул&rdquo;. Те са се осрали пред потребителите тотално, както вече заявихме - всеки в своята категория и всички заедно. Не виждате ли инфантилното им поведение, &quot;...ако другите два направят еди-какво си, то и ний...&rdquo;. Така се държат дечицата в детската ясла, а както знаем, те ползват памперси, като се наакат. От това тяхно неадекватно поведение ни дойде идеята, а тя се хареса в мрежата и ето, готово, имаме български вариант - не със златен, а с кафеникав оттенък, каквато е за съжаление цялата ни действителност...<br /> <br /> <strong>Едно интервю на Мария КОСТОВА<br /> </strong>