Макар Слънчевата система да е добре позната на човечеството, тя все още крие и много изненади. Поредната от тях впечатли учените с откритието на "непослушен" астероид около Юпитер, съобщава онлайн изданието ScienceNews, цитирано от vesti.bg.

Повечето луни, астероиди и естествени спътници на планетите, не само в Слънчевата система, се въртят в същата посока на орбитата като самите планети. Ако това не е така, луната ще бъде "избутана" извън орбитата и ще стане самостоятелен обект. Поне такава е теорията.

Оказва се обаче, че всяко правило има и изключение. Астрономите са открили малка луна-астероид, която обикаля около Юпитер в обратна посока. Тъй като всички планети в Слънчевата система обикалят в една и съща посока, малкият астероид на практика се върти обратно спрямо цялата система. Астрономите изчисляват, че едва 0.01% от всички познати астероиди в Слънчевата система имат подобна характеристика.

Разбира се, това повдига въпрос как се е озовал в стабилна система, а не е "изгонен" от орбитата на Юпитер. Оказва се, че донякъде е въпрос на късмет. Орбитата на астероида е такава, че траекторията минава в противоположната страна на самата орбита на Юпитер. Така се създава баланс между притегателна и изтласкваща сила, която задържа астероида в орбита около Юпитер.

Астрономите изчисляват, че орбитата е стабилна и астероидът е в нея вече около 1 млн. години. Според тях най-вероятно преминаваща комета е "виновник" за орбитата на астероида и учените смятат, че този тип ретроградни астероиди могат да се окажат доста по-често явление отколкото смятатха досега.