Бизнесменът вече има активи за 500 милиона евро.
<em>Един от най-нашумелите български предприемачи Кирил Домусчиев ще получи много ключова позиция в бургаската икономика до два &ndash;три месеца. Той е почти сигурен концесионер на Пристанище Бургас, което ще му даде контрол върху големи дялове от българската икономика като цяла. Това ще улесни и ще направи по-евтин бизнеса на неговата компания БМФ, която той закупи преди три години, пише в. &quot;ШОУ&quot;. <br /> </em><br /> Процедурата за концесия на бургаския порт беше обявена през февруари т. г. Един-единствен е участникът в конкурса: компанията &quot;Навибулгар&quot;, собственост на &quot;Кей Джи Меритайм Шипинг&quot;. Тръжната комисия разглежда ценовата оферта на дружеството, което през август 2008 г. приватизира &quot;Параходство Български морски флот&quot; (БМФ). Крайният резултат от конкурса ще стане ясен след три месеца &ndash; два месеца има комисията за оценка на офертата и един месец за подготовка на доклад с мотивирано предложение за избор на изпълнител.<br /> <br /> Тридесет на сто от акциите на &quot;Кей Джи Маритайм Шипинг&quot; са на българската компания &quot;Адванс Пропъртис&quot; &ndash; собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Останалият дял е на &quot;Кей Джи Маритайм Партнърс&quot;, в която 99% държи германският корабен чартьор &quot;Мартрейд Шипинг енд транспорт&quot;, регистриран в Дюселдорф, а останалият процент е на индийския корабен мениджър &quot;Акорд Шип Мениджър&quot;.Според икономически експерти Кирил Домусчиев стои и зад двете компании. През август 2008 г. &quot;Кей Джи Маритайм Шипинг&rdquo; придоби 70 на сто от акциите на &ldquo;Параходство Български морски флот&rdquo;, като заплати 440.1 млн. лева. Държавата прие офертата на консорциума заради обещаните инвестиции &ndash; 779.88 млн. лева за 10 години, като за първите пет години инвестициите са 372 млн. лева. Още на първата година след подписване на договора стана ясно, че дружеството ще отложи планираните инвестиции и сключи допълнително споразумение с правителството. Това се случи в най-тежките месеци на икономическата криза. <br /> <br /> Бургаското пристанище е в критично финансово състояние, като една от причините е новият Терминал 2А, който бе построен със заем от Япония от 268 млн. лева. Съоръжението е за насипни товари и след фалита на &quot;Кремиковци&quot; ползва едва 20% от капацитета си. <br /> <br /> Концесионната процедура за Пристанище Бургас бе обявена предимно, за да се намери инвеститор, който да погасява заема от Япония. Сега вноските са по около 800 хиляди евро на месец. Максималният срок на концесията е 35 години. Критерии при избора на оператор е на първо място офертата за годишно плащане за погасяване на вноските по заема на &quot;Пристанище Бургас&quot; ЕАД към Японската банка за международно сътрудничество (с относителна тежест 55 на сто), оферта за фиксираната и за променливата част на годишните концесионни плащания (с относителна тежест по 5 на сто) и планираните инвестиции (с относителна тежест 30 на сто). <br /> <br /> Ако получи Пристанище Бургас , Домусчиев ще има сериозно присъствие в морския град. Според запознати с намеренията му ,той смятал да увеличи многократно товарооборота на пристанището като намери партньори от Грузия,Украйна , Русия и Турция. Отделно Домусчиев е водил преговори и с китайски и индийски търговски дружества, които са дали принципно съгласие да използват ресурсите на бургаския порт. Не е тайна ,че бизнесменът има отлични контакти с автомобилния индийски гигант ТАТА и е много вероятно планираната инвазия на тази марка да стане именно чрез Домусичев през Пристанище Бургас. Намеренията на амбициозния предприемач обаче били да бъде построено и гражданско пристанище и яхтено такова. Така ще бъде разширено полето на дейностите и ще се даде възможност да се привлекат допълнителни финансови потоци. В позицията си на концесионер Домусчиев ще се превърне и в един от най-сериозните икономически обекти в региона. В момента в Пристанище Бургас работят близо 1500 души, което го прави един от най-големите работодатели в града.<br /> <br /> Така Домусчиев ще получи ключова позиция в общината. Според запознати с намеренията му ,той искал да инвестира и в туризъм в Бургас. Неговите амбиции са да построи голям спа хотел и развлекателен комплекс край морската градина в района на парк &bdquo;Езеро.&rdquo;Там все още е неизползвана зона, но усилено в града се коментира, че до две &ndash;три години ще започне бясно строителство. Кирил Домусчиев имал намерение да инвестира именно в този район. По този начин след Разград той ще стъпи с много солидни позиции и в Бургас. Това пък му дава вече стратегическа платформа към участие и в политическите процеси в този регион.<br /> <br /> Според различни проекти в следващите пет години в Бургас ще бъдат налети близо 200 милиона евро по различни европрограми. Този очакван финансов поток прави града по-атрактивен за инвеститорите. Нещо, което явно е било навреме разбрано от Домусчиев и неговите партньори.Тази стъпка ще разшири допълнително неговата империя, която вече се смята за една от най-солидните структури в България. Засега Домусчиев отстъпва по мощ и капитали само на варненската ТИМ и Нове холдинг на Васил Божков.<br /> <br /> Братя Домусчиеви се наложиха като крупни предприемачи в последните пет-шест години. Чрез своята компания &bdquo;Хювефарма&rdquo; те закупиха завода в Разград &bdquo;Актавис&ldquo; през 2005 г. Едва от миналата есен обаче Кирил пренасочи изцяло дейността си към Разград, като заряза делата си в София. Той беше член в Надзорния съвет на ПФК ЦСКА освен това&nbsp; стоеше и зад столичния МОЛ &bdquo;Сердика&ldquo;на бул. &bdquo;Ситняково&ldquo;. <br /> Вече няколко месеца Домусчиев прави мащабни проекти на Североизток. Той е решил да построи нов фармацевтичен завод на територията на Разград. Според неофициална информация богаташът се е бръкнал с над 30 милиона евро за &bdquo;този проект&ldquo;, като първата копка вече е направена. <br /> <br /> С построяването на завода ще се открият над 250 нови работни места. Освен това бизнесменът възроди и местния футболен отбор &bdquo;Лудогорец&ldquo;. От аматьорски днес тимът е сочен за сигурен нов член на елитната дивизия. Любопитното е, че официално мажоритарен собственик на футболния клуб се води Теменуга Гиздова. Тя държи 98% от ПФК &bdquo;Лудогорец&ldquo; според данните в Търговския регистър. Според мълвата Домусчиев умишлено остава шеф в сянка, тъй като се надява в скоро време да купи официално и ЦСКА. <br /> До момента се смята, че активите на Кирил Домусчиев се равняват на 500 милиона евро. По време на масовата приватизация купува редица предприятия. Сред тях са заводът за велосипеди &bdquo;Балкан&ldquo;- Ловеч, както и &bdquo;Плевенско пиво&ldquo;. В края на 2007г. неговата &bdquo;Адванс пропъртис&ldquo; купи и Българската морска флотилия. <br /> <br /> Кирил Домусчиев е може би най-тайнственият олигарх у нас. Той много рядко дава интервюта. Не е тайна, че част от парите Домусчиев е прибрал след убийството на черешовия бос Александър Тасев през 2007г. Преди това двамата са съдружници, като заедно изкупуват стоков базар &bdquo;Илиянци&rdquo; , а по-късно го препродават на завишена цена. Смята се, че двамата са имали и друг, сенчест бизнес, който обаче е крит в тайна. Тасев имаше близки контакти със структури, близки до ВИС . <br /> <br /> <strong>Петър АНГЕЛОВ,<br /> Бургас<br /> </strong>