Да се пие вода е модерно. Дали са осем чаши или два литра на ден, консумирането й е почти задължително за хората, които искат да водят здравословен начин на живот, пише profit.bg.

Нарастването на търсенето доведе и до увеличаване на предлагането. Поради това компаниите опитват да се отличат една от друга с примиум, и дори суперпремиум продукти, които включват бутилки с вода, надхвърлящи 50 000 долара, пише ВВС.

Но струва ли си да дадете два долара за продукт, до който можете да стигнете, само като отвъртите кранчето на чешмата си у дома? И при такава конкуренция как може един предприемач да се отличи и да предлага нещо уникално, когато продава просто вода?

Индустрия за милиони

Докато в някои области на света питейната вода не достига, в други е достатъчно да отидете до кухнята. Но мнозина предпочитат да си я купуват от магазина.

Продажбите на бутилирана вода са нараснали с 9.2% в последните пет години, достигайки до 190.272 млн. долара през 2016 г., сочат данни на консултантската компания Euromonitor.

Очаква се секторът да продължи да расте, достигайки 319.860 млн. долара през 2022 г., показват прогнозите на агенция Allied Market Research. Ако тази тенденция продължи, продажбите на вода скоро ще изпреварят тези на газираните напитки, които са намалели с 10.7% от 2011 г. до 288.363 млн. долара миналата година.

В САЩ, която е една от най-запалените нации по газираното, потреблението му бележи 12-а поредна година на спад. „Хората започнаха да разбират, че бъдещето не е в подсладените напитки“, казва анализаторът Матю Бари от Euromonitor.

Поради това не е учудващо, че все повече производители опитват да открият ниша във водната индустрия – от големи компании, като Coca-Cola или Pepsi, до малки стартъп компании. Но как да приложиш иновации във водата?

“Светът на водата има три стълба: произходът, съставът и здравето. 80% от решенията, които вземат потребителите, са емоционални, така че компаниите трябва да предадат послание, въздействащо на емоциите“, казва Феран Рибалта, генерален директор на испанската марка минерална вода Sant Aniol.

В нейния случай добавената стойност за марката идва от произхода на водата – от извор под вулканичния терен на Ла Гароча в Каталуния. „Дъждовната вода пада, процежда се през скалите на изгасналите вулкани и я вадим с взрив. След това тя преминава през друг филтър, в случай че е останала пръст или малки растения, откъдето достига директно до бутилката. Не можем да направим повече, защото ще трябва да махнем етикета минерална вода“, обяснява Рибалта.

Вода от айсберг за 70 евро

Друга компания, която залага на уникалния произход на водата, е норвежката Svalbarði, създадена през 2016 г. Нейната вода идва от айсберга Конгсфьорден, на 1000 км от Северния полюс.

Идеята на създателя й Джамал Креши била да изпраща всяка година кораб в отдалечената област, където екипажът събира 15 тона лед. След завръщането на кораба ледът се стопява и водата пълни 13 000 бутилки от 750 милилитра.

Клиентите могат да я закупят от уеб страницата на компанията за 76 долара бутилката или в скъпия магазин Harrods в Лондон за 102 долара.

„Зная, че цената е висока, но трябва да се прави разлика между водата за хидратиране и водата, която се пие, за да се оценят характеристиките й“, отбелязва предприемачът. Креши, който признава, че пие вода от чешмата в ежедневния си живот, казва, че водата от айсберга се използва като подарък и се пие при специални случаи.

За момента продажбите на първата партида „отговарят на очакванията“.

Бутилката е важна

Рекордът на Книгата на Гинес за най-скъпата вода в света беше поставен през 2013 г. от клиент, който платил над 50 000 долара за бутилка Acqua di Cristallo Tributo a Modigliani.

В този случай добавената стойност идва главно от бутилката, вдъхновена от творбата на италианския художник Клементе Модиляни и с прибавени златни орнаменти. Водата, добита от Фиджи, Франция и исландски ледник, съдържа и пет грама златен прах.

Съдържанието е друг елемент, който компаниите използват, за да се отличат, както обяснява Матю Бари. Премиум марките например предпочитат стъклени бутилки, докато марките, които искат да достигнат до спортистите, предпочитат по-устойчива пластмаса.

Вкусът на водата

Но необходимо ли е всичкото това предлагане на вода? „Разбира се“, възкликва сомелиерът на вода Мартин Рийз. „Хората харесват, когато имат избор. Водата има вкус и би било много скучно да пиете една и съща всеки път. Представете си да пиете само една марка вино през целия си живот. В един момент ще престанете да усещате вкуса му“, допълва той.

Рийз, който се представя като „дипломиран сомелиер на вода в САЩ“, е автор на известното меню с бутилирана вода от 45 страници на ресторанта Ray and Stark's GM в Лос Анджелис.

„Всички можем да забележим разликата във вкуса на една или друга вода. Хората, които смятат, че водата има един и същи вкус, не пият достатъчно или все още не са си налели правилната течност в чашата“, категоричен е той.

Макар Рийз да смята, че всяка от тези компании за екзотична вода има своето бъдеще на пазара, анализатори като Бари все още не я включват в пазарните си изследвания, защото не достигат представителен обем на продажби.

„Ще се изненадам, ако много от тях оцелеят до десет години“, казва експертът от Euromonitor.