Осло, Лондон и Амстердам са сред водещите големи градове, които полагат усилия да елиминират емисиите на парникови газове от транспорта с помощта на новите технологии, установи изследване, цитирано от Reuters. Целта е ограничаване на климатичните промени и намаляване на замърсяването на въздуха, пише profit.bg.

Европейски градове заемат осем места в топ десет, заедно с Токио и Сеул, в класацията от 35 града на независимия Център за икономически и бизнес изследвания (CEBR), базиран в Лондон. Тя е спонсорирана от компанията Qualcomm.

„Осло е на път да се превърне в първия град в света с нулеви емисии от транспорта“, показва докладът, който оценява както съществуващите политики, така и плановете за стимулиране на по-зелен транспорт – от електрически автомобили до колела.

Метрото, трамваите и автобусите в норвежката столица вече се движат предимно на хидроелектричество, а Норвегия има най-високия процент електрически автомобили в света. Освен това Общинският съвет в Осло планира да ограничи рязко броя на колите от градския си център.

Според авторите на доклада, класираният на второ място Лондон „може да не изглежда като пример за зелен град за всички жители“, но повечето хора разчитат на градския транспорт за сметка на колите и те използват най-ефективно енергията от всички градски жители в света.

Британската столица също иска да намали емисиите на парникови газове с 60%, спрямо нивата от 1990 г., до 2025 г. и стимулира електрическите автомобили и споделянето на велосипеди.

Амстердам, който заема третото място, е направил повече, от който и да било друг град, за стимулиране на колоезденето и ограничаването на вредните емисии.

Индексът на CEBR включва замърсяването на въздуха в градовете, като един от 20-те фактора, наред с въглеродните емисии, нивата на задръстване, държавните инвестиции в инфраструктурата, зелените пространства, пунктовете за зареждане на електрически автомобили, стимулите за зелено пътуване и ангажиментите на градските власти за намаляване на емисиите.

Кайро е на дъното на класацията от 35 града, след Найроби, Мумбай и Истанбул, което отразява нарастването на населението и съсредоточаването на вниманието върху елиминирането на бедността, което често води до горене на повече бензин.

Според авторите на изследването град с транспорт, който не произвежда никакви вредни емисии, вероятно ще стане факт след 15-20 години, а Осло може да бъде изместен от лидерската позиция.

Много градове си поставиха по-амбициозни цели за ограничаване на вредните емисии, след като близо 200 страни постигнаха климатично споразумение в Париж през 2015 г. да отдалечат световната икономика от фосилните горива. Американският президент Доналд Тръмп обаче обмисля дали да извади САЩ от Парижкото споразумение.

Сан Франциско, който е на 14-о място, е най-добре класираният американски град, но местните жители разчитат главно на колите си, отколкото на градския транспорт, и това не позволява на градовете да си поставят радикални цели за ограничаване на емисиите, отбелязват авторите на изследването.