17 септември, 07:45

БОЛКИ В КРЪСТА

ВНИМАНИЕ!
прочитания: 11180 | коментари: 2
“Кого не го боли кръстът? Това е почти вроден знак за различие при всеки делови човек” - е писал Гончаров в романа си “Обикновена история” преди половин век. На кръста се пада най-голямо натоварване. Когато човек сяда, гръбначните прешлени в областта на кръста поемат сила на налягане, равна на тази, която действа на водолаза, гмурнал се на 170 метра дълбочина.

ИШИАС И ИШИАЛГИЯ
От гръцкото “ишион” - “седалище”, “бедро” - остарели термини, с които медиците през XIX-и век по научен маниер са обозначавали болките в кръста, ябълката, бедрата, коленете и стъпалата.

ЛУМБАГО
От латинското “лумбус” - кръст (пояс) - силна, внезапна, пристъпообразна болка в кръста, възникваща след физическо усилие или след рязко движение. Страдащият застива в позата, в която го е схванал радикулитът - накланя тяло напред, за да пренесе тежестта на здравата половина. Всеки опит да се помръдне предизвиква мъчителни болки. Но ако легне в леглото със сгънати крака на страната на болните нервни окончания (коренчета), болките намаляват. В най-добрия случай пристъпът продължава няколко минути и сам си отива; после неведнъж напомня за себе си. За да не се случи това, след първата атака на болестта се обърнете към специалист.

ПРОСТРЕЛ
Синоним на лумбаго, употребяван в миналото, защото тогавашните лекари искрено са вярвали, че внезапно появилата се в кръста пронизваща болка е предизвикана от вещица, стреляла в гърба. Нечистата сила всъщност е внезапно преместване на пихтиестото ядро, повредено от остеохондрозата.

ЛУМБАЛГИЯ
От латинското “алгос” - “болка” - постоянна, която се обостря при простуда, грип, травма, вдигане на тежест, системна физическа преумора, след резки движения, особено ако са с навеждане и с изправяне, а така също - по време на бременност и при повишаване на теглото. Дори и да отшуми болката, остава усещането за скованост и дискомфорт.

ЛУМБАГОИШИАЛГИЯ
Различава се от лумбалгията по това, че неприятностите не се ограничават с болките в кръста. Болката продължава в ябълката и краката по пътя на седалищния нерв (в задната и външната повърхност на бедрата, коленете и петите), съпроводена с изтръпване. Лумбагоишиалгията е много неприятна, защото болката не е нетърпима и ако я притъпите с аналгетици, след време мускулите на бедрата и коленете могат да започнат да отслабват, да атрофират. За да се уверите в диагнозата, направете следното: застанете прав и се наведете, след това се върнете в изходно положение и вдигнете нагоре крака, който ви притеснява. При това упражнение седалищният нерв се изтяга, което води до силни болки. Това е знак, че трябва да се консултирате както с ортопед, така и с невролог.

ЛУМБАЛИЗАЦИЯ
Особеност на строежа на гръбначния стълб, при която най-горният кръстов прешлен се отделя от своите “събратя” и приема формата на поясен. А обратният вариант: най-долният поясничен сегмент се присъединява към съседния кръстов и тогава говорим за:

САКРАЛИЗАЦИЯ
Прешлените - “бегълци” отслабват опорната функция на кръста и на поясната област, създавайки благоприятни условия за развитие на остеохондроза. За да се открие това нарушаване, е необходим рентгенов преглед.

АЛГОРИТЪМ ЗА ПОМОЩ:
КАК ДА ОБЛЕКЧИМ СЪСТОЯНИЕТО СИ
ПОМНЕТЕ!
Основното лекарство е режим на легло и покой. Не се опитвайте, преодолявайки болките, да се изправите. По-скоро легнете на твърдо. Ако ви се наложи все пак да станете, сложете на кръста си специален стабилизиращ пояс и използвайте патерици, за да намалите натоварването на гръбначния стълб.

НЕ СЕ ОПИТВАЙТЕ! Мъжествено да изтърпите изтезанието, подобно геройство е вредно, защото мускулите на гърба се напрягат и болките се усилват. Доказано е, че дори гримаса на страдание на лицето на актьора предизвиква спазъм на мускулатурата и дискомфорт в кръста, а какво да говорим за самите болки.

Веднага си вземете:
- таблетка от каквото и да е обезболяващо и ако след 30-40 минути не ви успокои, вземете отново. Ако пак не помага, потърсете по-силен препарат;
- таблетка за мускулни спазми;
- 2-3 капсули с комплекс витамини - те могат да подобрят храненето на тъканите в областта на увреждането;
- таблетка от какъвто и да е диуретик, защото тя ще намали отока на притиснатото коренче на нерва.

ЗАСТАНЕТЕ В ПОЗА, при която болките стихват и мускулатурата на гърба се отпуска. Най-добре е да легнете по корем, като сложите отдолу висока възглавница и изтегнете ръце напред. Но може и по гръб: сгънете крака в коленете, за да застанат бедрата под прав ъгъл, подлагайки под коленете няколко възглавници. Ако при това положение съумеете да повдигнете останалата част на тялото (с изправен гръб) на височина до 45 градуса, ще почувствате облекчение. Понякога е удобно да се лежи настрани с възглавница под кръста.

НЕОБХОДИМО Е близките ви да намажат с йод кръста, а след това да ви разтрият с камфоров спирт.
- в първите часове може да използвате кремове със съдържание на ментол, които намаляват отока на тъканите и ефикасно се борят с болестта;
- след 3-4 часа втрийте в поясно-кръстната област препарат (крем), съдържащ пчелна или змийска отрова (те са противопоказни за страдащите от захарен диабет, бъбречна болест, чернодробна болест и бременност). Курсът на лечение е 2-3 пъти в денонощие в течение на 5-6 дни, докато изчезнат болките. Ако изведнъж някой от тези препарати за външно ползване предизвика алергична реакция (оток, сърбеж, силно зачервяване и раздразване на кожата), натопете памук в слаб спирт и бързо изтрийте крема (препарата), а след това приемете противоалергична таблетка;
- намажете с народни средства - сок от хрян, смесен със спирт, или корени от коприва, накиснати във водка.

ПРИДЪРЖАЙТЕ СЕ към разтоварваща диета поне за едно денонощие. Специалистите наричат глада екстремален аналгетик. Яжте през целия ден ябълки или диня и изпийте кофичка и половина кисело мляко. Това ще изкара течностите, ще изчисти организма от крайните продукти на обмяната - токсините.

НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ за водните процедури. Когато болките поутихнат, веднъж дневно си правете 15-20-минутна вана с отвара от лайка и температура на водата - 37 градуса.

КОГАТО СИЛНАТА БОЛКА ИЗЧЕЗНЕ и имате възможност да ставате, се заемете със специалните упражнения, възстановяващи подвижността на поясно-кръстната област. Изпълнете миникомплекс един час преди ядене или 2-3 часа след ядене:

Мануална терапия
МАСАЖ ЗА КРЪСТА И ПОЯСНАТА ОБЛАСТ
Правете си пет минути масаж по няколко пъти на ден в удобно за вас положение.
1. Нагрейте ръце: съединете дланите, сложете ги между коленете и енергично ги потрийте една в друга. След това сложете дланите на кръста и почакайте, докато топлината проникне дълбоко вътре. Повторете пет пъти.
2. Стоплете длани и ги сложете в долната част на гърба, така че големите пръсти да се окажат отстрани на тялото и да са насочени надолу, а останалите четири пръста - на кръста. Интензивно разтривайте тази област с движения отдолу-нагоре.
3. Масажирайте поясната област отгоре-надолу с меката част на пръстите. Сложете палците перпендикулярно на гръбначния стълб и ги придвижете със леки движения (отначало праволинейни, след това кръгови) на 3-5 сантиметра встрани от гръбначния стълб (лявата ръка - отляво, дясната - отдясно).
4. Свийте ръце в юмруци и ги прокарайте от задната част под кръста към слабинните кости.
5. Сложете на поясната област задната страна на лявата китка и плътно я притиснете с дясната ръка. Разтрийте кожата с кръгови движения ниско на гръбначния стълб.

ЛЮБОПИТНО
Хенри Форд доживял до 95 години, като нито веднъж не се оплакал от болки в кръста. Той бил уверен, че да запази добрата си форма, му помогнало това, че никога не седял, когато можело да стои прав, и никога не стоял прав, ако можел да легне. Медиците са съгласни с това. Те пресметнали, че когато човек лежи по гръб, 3-ият поясен прешлен поема налягане около 25 кг, настрани - 75 кг, стоейки - 150 кг, седейки 275 кг.

ПРАВИ СЕ ПО СЛЕДНИЯ НАЧИН:
Изходно положение: застанете на колене;
а) изпънете ръце надолу, вдишайте дълбоко, стягайки мускулите на корема и изпъвайки гърба. Издишайте дълбоко, като отпуснете гърба - направете 8-12 пъти;
б) опрете длани в пода, вдишайте и бавно, без да откъсвате ръце от пода, обърнете главата и тялото надясно. Издишайте и се върнете в изходно положение. След това - наляво. Направете го 6-8 пъти;
в) опрете длани в пода, после изпънете дясната ръка нагоре и изпънете левия крак. Постойте 7-8 секунди. Дишайте свободно. След това направете същото с лявата ръка и десния крак. Постепенно увеличавайте времето в тази поза до 1-2 минути.

СЪВЕТИТЕ НА В. “ДОКТОР”
За всеки ден
- слагайте под кръста плоска възглавничка или приспособете специален пояс за него, който закрепете на гърба на стола.
- често се разтъпквайте в стаята или на двора. Ако сте в градината, не се подпирайте на лопатата, а оставете краката известно време без опора, за да се отпусне гръбначният стълб и да не се натоварва.
- дайте възможност на кръста си да си почине 10 минути след работния ден. Като легнете на пода, слагайки под тила, шията и гърба плоска възглавничка, изпънете ръце нагоре и се отпуснете. След това се сгрейте с горещ душ и разтрийте кръста с хавлия;
- научете се правилно да ставате от леглото - плавно, бавно;
- когато си миете лицето и зъбите, не се прегърбвайте над умивалника, а стойте с изправен гръб;
- обличайте се седнал, а като се обувате, слагайте краката на табуретка или се подпрете с коляно на пода;
- не натоварвайте долната част на гръбначния стълб - като се изправяте, първо сгънете колене и бавно се изправете;

ВПРОЧЕМ
СПЕЦИАЛИСТИТЕ КАЗВАТ: неприятните усещания в долната част на гръбначния стълб - това е болка от постоянно наведена към пода глава.
Добави в Facebook



2 коментара

Напиши коментар