Една от кралиците на родната сцена – актрисата Йорданка Кузманова, посреща във великолепна форма 70-ия си рожден ден. Царствената жрица на Мелпомена, която според клюката била една от любимките на Тато, се поддържа с ходене пеш, планинарство, йога и плуване.
Не обича да шофира и често може да бъде засечена да “се мята” на трамвай №12 от столичния площад “Славейков” в посока дома си в квартал ”Лозенец”. Културтрегерите от по-възрастното поколение помнят почерпките й “по женски” в кафенето на СБП в компанията на нейната адашка Дана – внучка на класика Георги Караславов, и няколко млади тогава поетеси. По-късно тайфата на актрисата се местеше в ресторанта, където наздравиците продължаваха с пълна пара до малките часове. Кузманова признава, че и до днес е фенка на квалитетното бяло и червено вино, но вече не консумира “твърдо гориво”. За щедростта й в гилдията се носят легенди. Нейният по-млад колега Стефан Цирков, кадър на Хасковския театър и бивш съпруг на “хищната хиена” Петра, довери пред народното издание как Данчето закупила няколко бутилки марков алкохол, за да почерпи всички колеги по случай получаването на наградата “Изворът на белоногата”. Импровизираният купон за награждаването съвпаднал с 60-годишния й юбилей, а пък по това време бутилка квалитетен алкохол възлизала едва ли не на половин заплата, припомня си Цирков.
Примата на Народния дълги години се вихри на сцената на Младежкия театър, където са я запомнили като невероятна професионалистка и прекрасна майка. Въпреки че по нея въздишат българските мъже от всички възрасти, тя слуша марша на Менделсон един-единствен път. Избраникът й е инженерът Иван Кочев, от него актрисата има син Свиден, който е “късно дете”. След няколко години съвместен живот пътищата на съпрузите се разделят, но Кузманова не се задомява повторно. Предпочита да остане “волна амазонка” и да посвети живота си на своята майка и на Свиден.
Малко преди “нежната революция” ослепителната любимка на публиката получава първия сериозен удар от съдбата. На 33-годишна възраст нелепо загива брат й Петър. Докато се прибирал една вечер вкъщи,

неизвестни и досега хулигани го нападат на улицата и го убиват.

Актрисата е потресена от гибелта на брат си, който оставя 3 деца сираци, и изпада в депресия. Затваря се в себе си и само най-близките й приятелки са посветени в драмата. Естествено из София плъзват какви ли не слухове за убийството на Петър Кузманов. Един от тях гласи, че младият мъж паднал от покрив, но кои “са му помогнали”, остава загадка и за полицията. Шушука се под сурдинка, че братът на Йорданка залитал по чашката и пострадал фатално след пиянска свада.
Вторият тежък удар върху актрисата е през февруари 2002 г. Тогава синът й, който междувременно е заминал в САЩ и работи там като компютърен специалист, катастрофира тежко в Сан Франциско. Зад волана е неговата половинка – студентката по медицина Нина, с която наскоро са сключили брак. Автомобилът им се блъска челно в огромен камион. Младата жена се отървава само с леки контузии, но Свиден е целият натрошен. Откарват го в кома в най-елитната болница на града. Състоянието му е почти безнадеждно, но усилията на лекарите и майчината любов го връщат от отвъдното.
До България първо “долита” клюката, че снахата на Кузманова изоставя мъжа си, защото “не й трябвал такъв изпотрошен”. По-късно се разбира, че това няма нищо общо с истината. След възстановяването си Нина веднага започва “да дежури” до леглото на съпруга си. Грижите й продължават и след като Свиден излиза от кома и няколко години се възстановява. Днес единственият син на актрисата се е върнал напълно към нормалния живот и двамата с Нина даже я дариха с първо внуче.
Кузманова научава за трагедията със сина й, когато от катастрофата е минал цял месец. Ужасяващото е, че няма средства дори за самолетния билет до Америка, камо ли за престоя. През 90-те години тя наистина имаше финансови затруднения, даже се писа, че е изключила парното в апартамента си и със сина си се свират в кухнята, където имало повече топлина. Бащата на Свиден обаче веднага намира необходимата сума, за да може Йорданка да замине при наследника им, който бере душа в болницата.
“Синът ми лежа в три прочути болници, едната от които – “Станфорд”. Вече минаха няколко години. Кошмарът остана зад гърба ми. Но ако синът ми нямаше свръхсолидна застраховка, нямаше да е жив. Изживях голям ужас. Не говоря английски, служехме си с езика на жестовете. Безкрайно съм благодарна на милите жени в американските болници. След всичко, на което бях свидетел, сега съм напълно готова да ми дадат роля в “Спешно отделение”, излива душата си актрисата.
Едва наскоро жрицата на Мелпомена призна, че навремето е била близка дружка с покойната вече журналистка от радио “Свободна Европа” Румяна Узунова. Двете се сближават покрай сценария на Кузманова, в който тя се изявява като “Аркадий Райкин в пола” – пее, танцува, декламира, превъплъщава се в 10 персонажа едновременно... Тогава “Румянка”, както я нарича актрисата, е постоянно присъствие в тяхната дамска “петорка”, която поне веднъж седмично се събира в писателското кафене. Узунова бързала да довърши книгата си за Павел Вежинов, но се навила да помогне на дружката си в дописването на сценария.
“Приеха сценария след дълго ходене по мъките. В дните на започване на снимките тайно взе да се шушне на “Ангел Кънчев” 5, че

Румянка и още една приятелка от “петорката” нямат никакво намерение да се връщат от екскурзията си в Париж.

Аз си затраях и престанах да добавям нейното име на първата страница на сценария. Беше харесал темата режисьорът Нено Цонзаров, който по принцип живееше и работеше в Германия, но беше започнал да прескача и до София. предаването се казваше “Перпетуум мобиле фемина – публична защита на дисертацията на Йордан Кузманов, редовен аспирант към БНТ, за присъждане на научна степен “кандидат на философско-феминистичните науки”. Излъчи се, хареса се, получих много писма. Но при едно от завръщанията си в България самолетът с Нено Цонцаров падна до София...”, връща лентата назад жената, която много преди колежката си Аня Пенчева се беше окичила с титлата “сексимвол на Народния”.

Неда ДАНЕВА


ДОСИЕ
- Йорданка Кузманова идва на бял свят през 1938 г. в София, но детството й преминава в Харманли “между пашкулите на дядо й”, на когото е кръстена, и цигулката на баща й. Завършила е актьорско майсторство във ВИТИЗ в класа на покойния проф. Желчо Мандаджиев. Дълги години се изявява на сцената на Младежкия театър, а през 1984-та се връща в Народния, където е започнала кариерата си. През 1967/1968 г. специализира в Париж. Най-запомнящите й роли са на Боряна в едноименната пиеса на Йовков, на Нина Заречная и Аркадина в “Чайка” на Чехов, на Електра от едноименната пиеса на Еврипид. Издала е стихосбирката “Реалността, в която...” снимала се е във филмите “Двойникът”, “Дами канят”, “Герловска история”.
- Актрисата, която и на 70 години има перфектна фигура, изненадващо признава, че като девойка е била доста пълна. Когато отива по разпределение във Варненския театър, тежи 80 кила. Там си поставя за цел да отслабне на всяка цена. Сутрин прави кросове край морето, започва да практикува йога. След 4 години се връща в столицата и... никой не я поздравява на “Раковска”, защото била преобразена.
- И до днес идолът на стотици български мъже си пуска касетите на Джейн Фонда със записи на упражнения по аеробика. Близките й не могат да се начудят на работохолизма й. Винаги стоически е понасяла физическите страдания. Нито ден не си е позволила отпуск по болест. Само веднъж се разболява по-сериозно – от хепатит С, и е настанена в Инфекциозна болница. Състоянието й е тежко, но желязната й воля побеждава. Доста години обаче спазва абсолютна диета. “Сега се поуспокоих и смятам, че една сливова няма да ми навреди”, шегува се актрисата.
- Примата на Народния от тийнейджърка обожава Яворов. Преди повече от половин век се явява на първия си “кастинг” – национално състезание по художествено слово, със стихове на любимия си поет. Приемат я във ВИТИЗ с “Теменуги” и “Калиопа” на Яворов. Докато е във Варненския театър, излиза “Романът на Яворов” от Михаил Кремен. Младата жрица на Мелпомена го изгълтала за отрицателно време и цяла нощ не мигнала от вълнение. Прави цяла композиция по писмата между Мина и Яворов и лириката към тях. Излиза сама на сцената с техните нежни послания, любов и отчаяние. Зад кулисите я съпровожда само фин музикален фон на цигулка.
- Кузманова е една от действителните основателки на кафе-театъра. В годините на цензурата играе “Каретата” на Мериме в грандхотел “София”. Добри приятели й казват: “Ама как така играеш в барове?!”, тя обаче не им обръща внимание.