Певецът взема 130 лв. инвалидна пенсия, не може да си купи дори едно лекарство против тромби
<strong>Любимият на по-старото поколение певец Борислав Грънчаров редува болница след болница. Навръх Нова година той бе спасен от масивен инфаркт в &ldquo;Сити Клиник&rdquo;. </strong><br /> <br /> &ldquo;Три часа след полунощ доц. Иво Петров ми отстрани 80-процентно запушване на артерията и просто ми спаси живота&rdquo;, обясни ветеранът в естрадата. Два дни по-късно заради разсейки започна поредната химиотерапия в болница &ldquo;Св. Иван Рилски&rdquo;, каза той пред &bdquo;24 часа&rdquo;. <br /> <br /> Грънчаров, който навремето изправяше публиката на крака с песните &ldquo;Елеонора&rdquo;, &ldquo;Ти, аз и песента&rdquo; и &ldquo;Аз се върнах&rdquo;, се бори повече от 2 г. с коварната болест. През 2014-а претърпя 11-часова операция в &ldquo;Пирогов&rdquo;, но после се появиха разсейки в тялото му.<br /> <br /> Певецът получава инвалидна пенсия от 130 лв., с която не може да си купи дори едно от многото лекарства срещу тромби, което струва 152 лв. с рецептурна книжка. Министър Вежди Рашидов даде еднократна помощ на него и на покойния вече Борис Гуджунов, докато излезе внесеният Закон за награждаване на лица за особени заслуги към нацията. Законът излезе, но назначената комисия не одобри Борислав Грънчаров за достойна пенсия.<br /> <br /> &ldquo;В България съм направил близо 4000 концерта, не говоря за турнетата на Запад. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>От всеки концерт са оставали за държавата 250 лв., т.е. платил съм един милион данъци, </strong></span><br /> <br /> а ми дават 130 лв. пенсия. Удържаха ни задължителния данък, който нямаше как да бъде избегнат, защото, преди да ни дадат хонорара, се вземаха удръжките. А имаше и ред други данъци - ергенски, самооблагане, данък общ доход. Отделно към 60 процента от хонорарите ни влизаха в бюджета на държавата. Срещу това певците на свободна практика не получавахме справка образец 30, тъй като не ни се полагаха трудови книжки. Но най-големите печалби на държавата идваха от продажбата на билети, плочи, тв предавания и от нашите удръжки. И бе логично всички тези приходи да залегнат сега в критерия на наредбата за заслужили пенсии. Така бе справедливо, но не стана&rdquo;, казва певецът.<br /> <br /> Той завършва студията за естрадни певци през 1964 г. заедно с Йорданка Христова, Борис Гуджунов, Стефка Берова. Преди това в казармата служат заедно с Боян Иванов. &ldquo;В поделението имаше басейн, който никога не напълниха с вода. С Боян пеехме в празния басейн, защото имаше добра акустика и ехо за китарите. Покрай него в басейна научих много италиански песни&rdquo;, разказва Грънчаров. Тъкмо напуска казармата, и обявяват прослушване за Школата за естрадни певци. Явяват се 350 души, а на финала приемат двама - Паша Христова и Грънчаров. Година преди тях вече са влезли Йорданка Христова и Борис Гуджунов. През 90-те години с него и с Боян Иванов правят вокалното трио &ldquo;Бо-Бо-Бо&rdquo; за забавни шлагери. Публиката ги адмирира, излиза албумът им &ldquo;Момчета с късмет&rdquo;, който тримата преиздават през 2007 г. за юбилейния си концерт в НДК. От тях единствено все още диша на този свят Борислав Грънчаров. <br /> <br /> Първият концерт на Грънчаров е с оркестъра на Българското радио и телевизия под диригентството на Милчо Левиев. След 2 г. започва соловата му кариера. Създава бендове, пее с оркестър &ldquo;София&rdquo;, а през 1970-1974 г. е по сцените на бившата ГДР. За него пишат всички големи композитори. Грънчаров е един от най-производителните певци по онова време. На година изнася стотици концерти в страната, гастролира по сцените в СССР, Полша, Чехословакия, Унгария. До 1989 г. пее във Финландия, Швеция, Норвегия, Белгия, Холандия, ФРГ, Австрия, Швейцария, Куба, Канада, Испания и къде ли не. Първата награда от фестивала в Дрезден преобръща кариерата му. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Немски специалисти в забавната музика искат да го направят германска звезда <br /> </strong></span><br /> и му предлагат примамливи договори. Първите концерти са с оркестъра на Берлинското радио и телевизия, следват турнета из ГДР. Вземат го да пее във &ldquo;Фридрихщатпалас&rdquo; - втората по големина зала в Европа след парижката &ldquo;Олимпия&rdquo;. В нея Грънчаров участва в постановки с Карел Гот, Мирей Матийо, Елена Вондрачкова и др. &ldquo;Всички пеехме на немски, дори Демис Русос, Челентано и Тони Кристи&rdquo;. Подготвят с него и дългосвиреща плоча по музика на най-известните тогава немски композитори. Остава да запише още една песен и да направи голямо интервю, казва мениджърът му, който вижда в него бъдеща голяма източноевропейска звезда. И тогава с писмо от Концертна дирекция го отзовават и <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>на негово място изпращат Христо Кидиков, който пък се връща само след 2 месеца, </strong></span><br /> <br /> тъй като не пасвал на немския вкус. Немската плоча на Грънчаров остава неиздадена и така пропада големият му шанс. След време прави собствен оркестър - &ldquo;Гонг&rdquo;, с който подгрява общо около 300 концерта на Лили Иванова и Емил Димитров. След много време от Концертна дирекция му издават документ, че с &ldquo;Гонг&rdquo; е работил по вариетета и концертни зали в СССР, Чехия и ГДР най-малко 10 години. Той удостоверява, че Грънчаров си е плащал данъци и осигуровки, като само от чужбина е внесъл в бюджета над 60 000 долара. И то, без да му е намирана работа от Импресарска дирекция. След време неин директор ще му признае, че са им прибирали незаконно данъци, тъй като всъщност не са им намирали работа. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>През 1989 г. Грънчаров прави успешно шоу с дъщеря си Мария </strong></span><br /> <br /> и с 5 световни шампионки в ансамбловото съчетание. С него обикалят 3 години в Холандия, Швейцария, Германия, Швеция, Норвегия и пр. Като се завръща през 1992 г., с Боян Иванов и Борис Гуджунов създават триото &ldquo;Бо-Бо-Бо&rdquo;. &ldquo;Имахме 4 турнета - едно с Йорданка Христова, друго с дует &ldquo;Ритон&rdquo; и две самостоятелни. При пълни летни театри&rdquo;. По време на 8 турнета в Съветския съюз е пял пред 15 хиляди души на концерт. &ldquo;Навремето имахме собствен стил, не имитирахме никого и затова музикалните агенции ни купуваха. А в сегашните риалити всички имитират чужди песни, и то на английски. Това е голяма грешка. Навсякъде хората искат срещу билета си хубава авторска песен, а не подражателство на известен певец. За да станеш звезда, трябва да те запомнят и да знаят, че друг като теб не пее така. Когато си копие на някого, пеенето ти няма стойност, никой не те ангажира и купува. Да имитираш някого е занаятчийство, а не изкуство&rdquo;.<br /> <br /> И сега, макар и болен, до Борислав Грънчаров е съпругата му Светла, след която някога мъжете са обръщали погледи като модна звезда. Двамата се запознават, когато той е още в студиото за естрадни певци. Но като хубавец още тогава го вземат за манекен на модния център &ldquo;Витоша&rdquo; и на модна къща &ldquo;Лада&rdquo;. Там сред най-добрите манекенки е и бъдещата му жена. Запознават се на ревю в бар &ldquo;Астория&rdquo;. &ldquo;Жена ми бе красива, имаше походка като на Наоми Кембъл и по улицата се обръщаха с отворени уста&rdquo;.<br /> <br /> Днес Грънчаров го боли от отношението на държавата към хора като него. &ldquo;Станахме жертви на прехода. Никой от нас не си е представял, че един ден държавата няма да установи какви са били договорите ни с нея и ще ни лиши от пенсия. Останаха живи около 20 от някогашните певци. Те имат не само творчески, но и финансови заслуги, тъй като от всички концерти приходите отиваха в републиканския бюджет. Да оставим, че и песните ни бяха стойностни. Такава ли участ заслужаваме&rdquo;, пита от болничното легло певецът.<br type="_moz" />