Ябълките трябва да се върнат в училищата
<em>&nbsp;&ldquo;Уроците в училище са също толкова сериозни и отговорни, както работата на възрастните. Физическото и емоционално натоварване е голямо. Затова е толкова важно храненето на този етап. В училищните столове менюто се определя от специалисти, докато у дома с тази задача трябва да се погрижим ние, родителите&rdquo;, сподели водещият специалист по хранене и диететика проф. Донка Байкова.<br /> Тя съветва родителите да заместят вредната закуска с полезна - например с различни мюслита, да се дава един банан или да се приготвя сандвич от дома, но с пълнозърнест хляб и пастет от извара, маслини и качествено филе.<br /> <br /> &ldquo;Много тревожно е, че тестените закуски, които изместиха добрата идея за плод в училище, са пълни с Е-та, което показват последните проучвания. Хипертонията, лошият холестерол, диабетът тип 2 се появяват все по-често при деца и подрастващи у нас. Проучванията показват, че тези болести са вследствие на наднормено тегло и обездвижване&rdquo;, алармира с тревога, но и с надежда, че плодовете ще се завърнат в училищата, проф. Байкова.<br /> </em><br /> -<strong> Какъв трябва да е хранителният старт на деня за ученика, проф. Байкова?</strong><br /> - Закуската е основен елемент от правилното хранене. За съжаление много често приготвяме някакъв сандвич - с това, което има в хладилника, и го предлагаме на детето. Разбира се, така е по-лесно и бързо, но по-добре е все пак да започнем деня с нещо топло - попара, макарони и т.н. Те ще осигурят енергия за по-продължително време. Топлата закуска е полезен навик за цял живот.<br /> <br /> Времето между храненията трябва да е 4 часа. Това означава, че детето трябва да хапне и в училище. Тук много от родителите правят сериозна грешка, като предлагат на малчуганите отново същите сандвичи или даже още по-лошо - пълнят чантата с чипсове и кроасани. Никак не е трудно те да бъдат заменени от плодове, плодово-кисело мляко или ядки. Разбира се, детето първоначално ще се съпротивлява, но постепенно ще привикне към здравословното хранене.<br /> <br /> <strong>- Налага ли се учениците да си носят и обяд?</strong><br /> - За обяд можете да им приготвите месо или риба с гарнитура от зеленчуци. Тортите, пастите и прочее сладки изкушения най-добре да ограничите до няколко пъти в седмицата. При това е най-добре те да се ядат през деня.<br /> <br /> Старайте се да разнообразявате менюто на детето - за него е много важно да получава разнообразна и питателна храна. Да се храни в точно определени часове също е много важно. Така организмът ще знае кога да очаква прием на храна и няма да се нуждае от похапвания.<br /> <br /> Децата както и възрастните, трябва да пият достатъчно количество вода. Най-добре е да не прекалявате с натуралните сокове. Те могат да бъдат използвани при междинните хранения, но не и за утоляване на жаждата.<br /> <strong><br /> - Страдат ли децата от нарушено храносмилане?</strong><br /> - Смята се, че децата прие&not;мат своята храна най-правилно, ако бъдат оставени сами да подбират какво да хапват. Те започват с най-лесно смилаемите продукти - от тях ядат до насита, след което преминават към по-трудно смилаема храна. От нея също ядат толкова, колкото апетит имат, и я оставят. Чак накрая ядат протеинови храни, които се задържат най-дълго в храносмилателния канал.<br /> <br /> Точно заради това пъпешът не бива да се яде на края. Няма да се усвои добре както той, така и основното ястие, което сте хапнали преди това. На празен стомах пъпешът ще се усвои най-късно след половин час. Но след трудносмилаемо ястие, докато чака да му дойде редът, той ще загние в стомаха.<br /> <br /> <strong>- Трябва ли да се спазва някаква последователност при хранене?</strong><br /> - Тъй като за някои храни са необходими 4-5 часа за пълното им усвояване - особено при комбинации между протеинови и нишестени продукти, през това време се увеличават газовете, появяват се киселини и тежки храносмилателни смущения.<br /> <br /> За да се чувстваме добре, да не страда храносмилането ни, да нямаме киселини и газове, е важно да знаем в каква последователност да се храним и кои храни да не смесваме никога. Ядки и плодове например съвсем не бива да се хапват заедно, защото ще объркат храносмилането ни.<br /> <hr /> <br /> <strong>Д-р Петър Москов:<br /> Машините с &ldquo;джънк фуд&ldquo; аут от школата!</strong><br /> <br /> &ldquo;Училищата ще трябва да извадят машините, в които се продава &ldquo;джънк фуд&rdquo; или в превод &ldquo;храна боклук&rdquo;, обяви здравният министър д-р Петър Москов по време на дискусия &ldquo;Здрави в училище&rdquo;. &ldquo;Още следващата седмица регионалните здравни инспекции ще започнат проверки и ще махнат вредните храни от тях - чипс, вафли, газирани напитки. Това е само първа стъпка от правителствената програма &ldquo;За здраво поколение&rdquo;. Тя съдържа 3 генерални стълба: изграждане на навици за здравословно хранене, на навици за двигателна култура и спорт, осъществяване на масивна модерна информационна кампания в училищата за превенция на алкохола, наркотиците и тютюнопушенето&rdquo;, допълни д-р Москов.<br /> <br /> Министърът на здравеопазването пое ангажимент бюфетите в училищата да бъдат контролирани през цялата учебна година. В близките дни ще бъде изготвена Фейсбук страница &ldquo;За здраво поколение&rdquo;, която ще е изцяло в услуга на родителите. Предстои организирането на беседи, кръгли маси, семинари и обучения в цялата страна за здравословно хранене.<br /> <br /> &ldquo;Модерната държава е тази, която осигурява на своите съграждани условия за здравословен живот. Искаме да създадем обществена среда, която да наложи модела, че да живееш здравословно е модерно и интелигентно&rdquo;, каза още д-р Москов.<br /> <hr /> <br /> <strong>Красен Кралев:<br /> 80% от българите са обездвижени!</strong><br /> <br /> &ldquo;80% от българите от 18 до 60-годишна възраст не се движат активно, 75% от тях нямат никаква двигателна активност. Същите тези 80% българи с начина си на живот дават много лош пример на своите деца и резултатът е, че сега расте болно, обездвижено и затлъстяло поколение. Около 18% от подрастващите са със свръхтегло, около 8% са със затлъстяване, 61 на сто от децата са с гръбначни изкривявания. <br /> <br /> При децата от 1 до 4 клас цифрите са още по-големи. Борбата с този бич на 21 век - обездвижването, трябва да започне според нас в най-ранна възраст в дома и да продължи в училище. Родители и държава трябва да обединим усилията, за да накараме децата ни да се движат и да заобичат спорта, защото ако не вземем мерки, сме на път да изгубим битката с компютрите и електронните игри&rdquo;, посочи министър Кралев.<br /> <br /> &ldquo;За да се обърне тази опасна тенденция, се въвежда трети час по физическо. В училищата ще влязат известни български спортисти, които в ролята на треньори ще провеждат атрактивни часове с учениците. Не както е в момента - третият час да минава на токчета и по дънки&rdquo;, каза Кралев.<br /> <hr /> <br /> <strong>Д-р Павлин Кемилев:<br /> Очите на всяко 4-то дете са болни<br /> </strong><br /> &ldquo;Много деца страдат от заболявания на очите в училищна възраст. През един детски очен кабинет, какъвто е този на Александровска болница, минават над 6000 малки пациенти на година. Това е един-единствен кабинет, който работи само сутрин. Вярно е, че този кабинет обслужва и деца от други краища на страната, но в крайна сметка в България няма вече чак толкова много деца.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;По принцип най-много са алергичните проблеми на очите. След това са запушените слъзни канали, следвани от рефракционните заболявания, които се коригират с очила, и накрая с проблемите, които вече се решават оперативно. По-често срещано е далекогледството, отколкото късогледството. Трябва да кажем, че е много важно да се внимава с какво играят децата - пръчки, ножове, пергели, тирбушони не бива да присъстват сред играчките им. Смартфонът пък уврежда детското зрение трайно и необратимо&rdquo;, категоричен е специалистът по детските очи д-р Кемилев. <br /> <br /> &ldquo;25% от децата, или всеки четвърти ученик, има проблеми със зрението. А зрението на детето е съществено за успеха в училище. Сигналите за зрителни проблеми са често мигане, когато детето не използва компютъра, защото го болят очите, започва да получава по-лоши оценки от обикновено и често се оплаква от главоболие в челната област&rdquo;, споделя д-р Кемилев.<br /> <br /> <strong><br /> Люба МОМЧИЛОВА</strong><br />