"Това е скрита инвазия на секти у нас!", скочиха църковниците
<em>Историци твърдят, че корените ни са на Изток, &ldquo;Ние сме &ldquo;светли иранци&rdquo; &ndash; на полуостров Хиндустан има езеро, кръстено на бог Тангра и на тибетските якове връзват мартеници&rdquo;, твърди преподавателят от НАТФИЗ Александър Илиев </em><br /> <br /> Тези дни у нас бе открит първият монумент, символизиращ просветлението на Буда. Специално за събитието в България пристигнаха едни от най-известните тибетски учители - Лама Шераб Гялцен и Лама Оле Нидал. Откриването на &ldquo;ступата&rdquo; бе съпроводено с изказвания, които ядосаха нашенските църковници. <br /> <br /> &quot;Ступата&quot; е знак, че самият Буда започва да живее тук, на това място, обясни Лама Шераб. Подобни изказвания преляха капката във и бездруго препълнения с негодувание &ldquo;вир&rdquo; на БПЦ. Оттам наскоро изпратиха писмо до Комисията по образованието и науката при Народното събрание по повод включването на текстове за йога в теста на матурата по български език и литература, и относно предложението да има трети час по физкултура в училище, който да обучава учениците по йога. Синодалните старци окачествяват като недопустимо натрапването и пропагандирането на &bdquo;едно нетрадиционно за България източно религиозно учение&quot; и считат това за &ldquo;тиха инвазия на секти у нас&rdquo;. <br /> <br /> Според мнозина под формата на &bdquo;освобождаване от стреса и напрежението&ldquo;, &bdquo;прочистване на организма&ldquo;, &bdquo;намиране на вътрешен мир&ldquo; и пр., се цели за пореден път да бъде &ldquo;промито&rdquo; съзнанието ни. След зрелостния изпит по български език и литература с провокиращи към познание на йога въпроси и родители алармираха, че непрекъснато биват създавани студиа и центрове за източното учение, някои от които дори са с лиценз към Министерството на физическото възпитание и спорта. <br /> <br /> Архиереите от Светия синод настояват пред Комисията по образованието по време на парламентарния контрол в Народното събрание да се изяснят от МОН &bdquo;подробностите около отговорността за избора на неподходящите текстове за зрелостните изпити&quot; и напомнят, че ако предметът &bdquo;Религия&rdquo; беше въведен в българското училище, &bdquo;ръководните фактори и подрастващите щяха по-правилно да се ориентират в това море от псевдодуховни и религиозни учения и практики, които се разпространяват в наше време. Тази форма на популяризиране и скрито пропагандиране на принципите и практиките на йога сред учениците в Република България, и то от страна на МОН в рамките на зрелостните изпити по БЕЛ, е <br /> <strong><br /> неприемлива и недопустима</strong><br /> <br /> Опитите да се лансира една източна духовна практика като система от възгледи и техники за борба със стреса и подпомагане на личностното развитие представлява недопустима форма на пропагандиране, индоктриниране и натрапване на учениците на религиозни възгледи и опасни окултни учения. Текстовете и твърденията, които в изпитните тестове по български език и литература са представени като &bdquo;научни&quot;, всъщност имат за цел популяризиране прийомите на йога и привличането на нови последователи. С огромно безпокойство установихме, че във въпросите е представен текст от интервю с австралийката Свами Шивамурти на сайта на &bdquo;Йога студио 108&quot;, което по никакъв начин не може да се нарече научно, а е по-скоро рекламно представяне на религиозна практика с цел привличане на нови последователи. <br /> <br /> Този текст не предоставя обективна информация, а има за цел съзнателно и целенасочено да пропагандира системата йога като нещо универсално, добро и полезно. Прави впечатление тенденцията през последните години в детските градини и училищата под различни форми да се преподава йога, която се представя като безобидни упражнения - част от физическото възпитание на подрастващите. Според специалистите по религиознание, а и според самите последователи на йога това учение не може да се разглежда само като система от физически упражнения. То изисква и специални техники за дишане, медитация и мантри, които се прилагат както в традиционните индийски практики, така и в много нови религиозни движения. Понятието &bdquo;йога&quot; на санскрит има над 20 определения, но най-важните от тях са &bdquo;връзка&quot;, &bdquo;единение&quot;, &bdquo;съединение&quot;, като в своята същност системата има за цел да свърже душата на човека с висши свръхестествени сили <br /> <br /> <strong>(неясно какви!)<br /> </strong><br /> В най-пълна степен това понятие отговаря на латинската дума &bdquo;религия&quot;. Духовните практики на йога, в който и вид да се вземат, се явяват задължителен компонент на всички религиозни традиции на Индия. И затова ще подчертаем, че всички видове йога имат религиозен характер. Учениците и подрастващите, лишени от задълбочено, системно и съвременно религиозно образование, не са в състояние критично и самостоятелно да разграничават истината от лъжата, доброто и полезното за духовното израстване на личността, от всичко, което е пагубно, вредно и деструктивно за душата. <br /> <br /> За духовно неподготвените и религиозно непросветени млади хора фактически йога, представяна им като алтернативна духовна практика, се явява религиозна доктрина и техника, която не удовлетворява истинските им потребности. Тази източна религиозна система, представяна като универсална и широкоразпространена в съвременния свят, крие сериозни рискове да дестабилизира духовно младия човек и да го направи податлив на съмнителни внушения и нездрави психични влияния&rdquo;, са написали в официално писмо до парламента архиереите ни. <br /> <br /> <strong>От БПЦ са категорични, че предметът &bdquo;Религия&rdquo; е трябвало да бъде въведен отдавна като светска етична дисциплина. </strong><br /> <br /> По въпроса за &ldquo;йога&rdquo; почнаха да дават мнения и лекари. &ldquo;Мнозина си мислят, че &quot;йога&quot; връща здравето и укрепва тялото и не намират нищо душепагубно в някакъв комплект упражнения, но малцина знаят за хипервентилацията и огромното количество противопоказания за йога, както и твърде честите случаи на травматизъм. Като прибавим към това и чуждата култура, от която идват въпросните практики, а също и съвсем различните организми на хората, които в тази географска ширина ги прилагат, плюс различната им кухня, климат, гени и множество други фактори, ще разберем защо трябва да избягваме подобни увлечения&rdquo;. <br /> <br /> Крайните критици на йога са категорични: &ldquo;Нима има още хора, които вярват, че някой с адресна регистрация на хиляди километри от нас ще дойде да ни предлага някакви учения с идеални цели?!&rdquo;, питат реторично скептиците. На този духовен труп, в който сме се превърнали, всякакви плевели ще поизрастат, ако не ги изкореним навреме! Някои се плашат, че ако християнската етика влезе в училищата, децата ще получат изкривена представа за света, но явно им липсва знанието за това, че изкривяването е вече тук. То е факт и е следствие от безбожието и пълната масова деградация. <br /> <br /> Една препоръка към тези, които очевидно не са имали шанса да се докоснат до Същността - нека прочетат за живота на който и да е светия - Св. Иван Рилски, Св. Св. Кирил и Методий, Св. Николай Чудотворец, Св. София... Хиляди са! И всеки от тях свидетелства и отдава живота си за едно и също. И това със сигурност не е йога!&rdquo;.<br /> <br /> Да, обаче в българско списание за йога пише тъкмо обратното: &ldquo;Животът на Св. Иван Рилски също е живот на един източен аскет-йога. Определен етап в духовното развитие в началото на 20-и век е учението на Петър Дънов, основател на Бялото братство в България. <br /> <br /> <strong>Корените на йога в България са много дълбоки и далечни</strong><br /> <br /> Изследванията на наши историци показват, че българският етнос възниква и се създава в Далечния изток, в планината Имеон, разположена в Тибет. Според други изследвания българите са живели на границата на съвременен Китай и Индия&rdquo;. &bdquo;Дълго време обичаите и религията на българите в Аспарухова България са запазили древните си източни корени&rdquo;, казват историци. &ldquo;Ние сме &ldquo;светли иранци&rdquo; &ndash; в Тибет има езеро, кръстено на бог Тангра и на тибетските якове връзват мартеници&rdquo;, твърди преподавателят от НАТФИЗ Александър Илиев. <br /> <br /> Във форумите по темата се коментира активно, като повечето хора са на мнението &ldquo;Не на йогата като предмет в училищата&rdquo;. &ldquo;Може да им се плаща отвън да ни завладеят мозъците!&rdquo;, казват някои крайни обществени наблюдатели. Шегаджии пък правят уместно допълнение: &ldquo;Ами че те вече са вътре. Я провери в колко хотели у нас има такива центрове!&rdquo;. Проверяваме и - факт &ndash; десетки са. <br /> <br /> Бързо са се ориентирали предприемчивите хотелиери. Някои дори са провели семинари на тема &ldquo;Йога с &ldquo;Ом&rdquo;, или без &ldquo;Ом&rdquo;. Става въпрос за медитиране при звука &ldquo;Оммм&rdquo;, който се използва за релакс от тибетските монаси. Препоръчват се и източни мантри за събиране на духа с душата и тялото като &ldquo;Ом, мани, падме, хум&rdquo;. Българчета, още ненаучени да правят кръст по правилата на източноправославието, вече са наизустили мантрата и я произнасят преди изпит. Зарибяването е започнало. <br /> <br /> <hr /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ДОСИЕ </strong></span> <br /> <br /> Първите групи по йога с ръководител Виктор Сеплевенко /1937 г./, контактите му, осъществени за първи път с ашрама &bdquo;Божествен живот на Свами Шивананда&ldquo;, първият ученик на Свами Шивананда в България &ndash; д-р Теньо Чаушев /1959 г./, първите, започнали сами заниманията си по книгата &bdquo;Йога и спорт&ldquo; на Йесудиан /1954 г./, първата книга &bdquo;Упражнения на йогите&ldquo; на Иванка Борисова и Асен Миланов /1963 г./, първото посещение на истински йога в България &ndash; Жое Клемандоре /1962 г./, бележат началото на проникване и разпространение на идеите на йога в България и първите стъпки на нейните последователи. За да се достигне до официалното утвърждаване на йога &ndash; през месец април 1978 г. се създава секция &bdquo;Йога&ldquo; към ГС на БСФС /Български съюз за физкултура и спорт /.<br /> <br /> През 1990 г. се регистрира Българската федерация по йога като самостоятелна юридическа организация по Закона за лицата и семейството, със свой устав и Управителен съвет. Така се създава ръководният орган на йога движението в България. <br /> <br /> <strong>Подготви: Еми МАРИЯНСКА <br /> <br /> <br type="_moz" /> </strong><br />