Топлофикационните и енергийните дружества, мобилните оператори, вериги и средни търговци правят пари от бедните пенсионери
<em>Преди години любимецът на вече по-възрастните поколения Георги Минчев изпя: Понякога се чудя какво ли щях да правя, ако бях роден в нормална страна... Днес нищо не се е променило. В този век, когато всичко е на една ръка разстояние, сякаш единственото условие е просто да имаме някакви пари. Капаните се залагат от алчните монополисти най-вече на хората над 55, тъй като не разчитат на богатите 6-7 процента българи, а на над двумилионната пенсионерска маса, която прави с дребните си левчета в джоба най-високите обороти.<br /> </em><hr /> <br /> Затова постоянно пенсионерите са атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: &bdquo;Промоция на деня&rdquo;, &bdquo;Две на цената на едно&rdquo;, &bdquo;Само сега, само при нас...&rdquo;, &bdquo;50% отстъпка&rdquo;, &bdquo;Бонус 200 мл&rdquo; и още куп други търговски трикове. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Най-често гражданите се оплакват от топлофикационните дружества, следвани от мобилните оператори <br /> </strong></span><br /> Най-много жалби (42%) са подадени срещу &bdquo;М-тел&rdquo;, следван от &bdquo;Виваком&rdquo; (30%) и &bdquo;Теленор&rdquo; (28%). <br /> <br /> По-рядко гражданите се оплакват от ВиК дружествата (11% от жалбите), но пък най-често именно при този тип монополисти става въпрос за масовост на засегнатите. Обикновено не става въпрос за една или две надписани сметки или неправилно отчетени водомери, а за<br /> <br /> натиск върху цели населени места, т.е. общият ефект върху хората е сериозен, разказва<br /> <br /> Веселин Плачков, координатор на Обществото на пострадалите от монополите към движение ДНЕС - Плевен.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Възмутени клиенти на търговската верига СВА се оплакват, че са мамени от търговците<br /> </strong></span><br /> Дори според чужденци в тази верига мерели продуктите заедно с опаковката и я калкулирали в цената, което е неправилно и ощетява клиента, жалват се Руми Мортън и мъжът й. Англичанката била крайно възмутена от тази практика. Жената работила същата работа в Англия и дори стигнала до управител на магазин, но подобно третиране на клиентите за нея е нечувано в цяла Европа. Според мисис Мортън всяка опаковка тежала около 20 грама, а нейният мъж обичал деликатесна риба от 14,78 лв. килото, така за един килограм тя доплащала 28 ст. заради опаковката.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>55-годишният Иво Димитров: &bdquo;... Оставихме за сервиза на &bdquo;Плесио&rdquo;</strong></span><br /> <br /> компютър с лаптоп с проблем: няма звук, не ме чуват по скайп. <br /> <br /> След 5 часа ми се обаждат, че е готов и че дължа 10 лв. сервизна услуга. ... Сега скайпът даже и не зарежда, дори и след преинсталация на приложението не ми излизат кутийките, в които да въведа user name и password. Бих искал да изкажа своето дълбоко съжаление за &bdquo;Плесио&rdquo;, както и сервиза им, няма да стъпя повече там за каквото и да било&rdquo;. <br /> <br /> Авторът на тези редове &ndash; 64-годишен побелял мъж, също пострада от &bdquo;услугите&rdquo; на фирмата &bdquo;Плесио&rdquo;. Неотдавна занесох лаптоп &bdquo;Турбо Х&rdquo; с оставащи 13 месеца в гаранционен срок за диагностика и евентуален ремонт в магазина на &bdquo;Плесио Компютърс&rdquo; ЕАД.<br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> Явно белите ми коси подведоха сервизните работници и решиха да играят нечестна игра</strong></span><br /> <br /> След като близо половин час чаках, пих кафе и наблюдавах как сервизните работници разглеждат лаптопа отвътре, накрая ми дадоха протокол, в който е написано единствено &quot;Не се включва за диагностика&quot;. <br /> <br /> На другия ден ме сюрпризираха по телефона, че лаптопът бил залят с нещо като бира и има повредени части. Отидох в офиса с лупа, погледнах - от това, което ми показаха, наистина имаше някакви едва видими следи под капака от вещество по един от детайлите, в единия край откъм бутона за включване. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Но питам - защо като бяха видими, не ми ги показаха предния ден, когато го бяха отворили, и не вписаха това в протокола?</strong></span><br /> <br /> След три дни пак се обадиха и поискаха 158 лева за подмяна на повредени детайли. Заради некоректно отношение и явната игра в ущърб на клиентите подадох жалба до Комисията за защита на потребителите.<br /> <br /> Десет дни след жалбата от фирмата направили протокол, който изпратили в Комисията и в който е фалшифицирано съгласието ми за повредите, направили снимки на лаптопа, на който вече се виждат силни петна, каквито нямаше при огледа, направен от мен. Как се появиха и трудно ли е да подменят части или да поставят петна, питам отново?<br /> <br /> От Комисията забелязаха нередности в предоставените документи от &bdquo;Плесио&rdquo; за моя случай и препоръчаха да подам заявление до Помирителната комисия. <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> Мнението на приятеля ми Владимир, спец по компютри:</strong></span><br /> <br /> &bdquo;... този бранд Turbo X е с незнаен произход... като гледам шаситата - взимат най-евтиното, блъскат Trаy компоненти в тях и после каквото стане. Както казах, в Гърция, където съм ходил неколкократно - тази марка се подминава като ненужна вещ, ако въобще някой се обърка да влезе от нямане какво да прави в тамошен <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>&bdquo;Плесио&rdquo; &ndash; тя е верига с изключително лоша слава и именно заради Turbo X!&rdquo;<br /> </strong></span> <br /> Комисията за защита на потребителите се стреми да търси истината по всяка една постъпила жалба. Само за последните няколко месеца тя е санкционирала &bdquo;Кауфланд България ЕООД енд Ко&rdquo; КД, че прилага нелоялна заблуждаваща търговска практика, санкционирана е и &bdquo;Техномаркет България&rdquo; АД &ndash; за подобна заблуждаваща нелоялна търговска практика при представянето на информация за промоционални цени на стоки в електронния магазин www.Technomarket.bg, когато тези стоки не участват в промоцията и не могат да бъдат закупени на посочената цена, а само на редовната.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>А търговецът &quot;Мобилтел&rdquo; ЕАД предоставя на потребителя по неясен и объркващ начин</strong></span><br /> <br /> информацията за цената на входящите и изходящите обаждания, като за потребителя не става ясно, че всъщност цената от 0,39 лв. е само и единствено за изходящи обаждания към България, а за всички останали цената е 6,99 лв. Не става ясно дали информацията от интерактивния знак &bdquo;Изходящо повикване към България&rdquo; се отнася до стойността на разговора, или до предоставянето на трите безплатни минути. След като операторът предоставя преференциална цена за изходящите повиквания единствено и само до България, е следвало да предостави тази информация по ясен и категоричен начин, без да твърди, че този план предоставя на потребителите &bdquo;Най-ниските цени за изходящи обаждания в целия свят&rdquo;.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>&bdquo;Българска Телекомуникационна Компания&rdquo; ЕАД предоставя невярна и заблуждаваща информация </strong></span><br /> <br /> относно броя на каналите, включени в предлагания тв пакет Smart. Неотдавна КЗК глоби компанията с близо 4 милиона лева.<br /> КЗП провери и общите условия на 49 ВиК дружества, като установи<br /> <br /> средно по две неравноправни клаузи. Едната от двете най-често срещани предвижда при подмяна или при неизправен водомер дружеството по свое усмотрение да начисли определени количества вода, което противоречи на принципите на Наредба №4 от 14.09.2004 г. на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В нея се посочва, че когато има такъв период, в който не може да се установи точно консумираното количество вода, се вземат предвид подобни отчетни периоди, при които коректно е отчетена консумацията за предходна година. <br /> <br /> Втората най-често срещана неравноправна клауза в Общите условия на ВиК операторите задължава потребителите да заплащат суми в определения срок, независимо от подадени възражения срещу тях и без дружествата да извършват проверка преди това относно основателността на постъпилите възражения. Това от своя страна създава предпоставка потребителят да е длъжен да заплати сметки, които може реално да не дължи и да липсва правно основание за начисляването им. <br /> <br /> Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да предоставя в договорите си заблуждаваща информация относно метода на изчисление на дължимата сума при ползване на услугата &bdquo;мобилен интернет&rdquo;. За прилагането на подобни нелоялни търговски практики законът предвижда санкция до 15 000 лв. <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> Преди да тръгнете на покупки</strong></span><br /> <br /> Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа &bdquo;фирмени разходи за маркетинг и реклама&rdquo;. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Хубаво е да се замислим дали в тази сметка влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.<br /> <br /> <br /> <strong>Михаил АХЧИЕВ</strong><br />