Оцеля в Космоса, но загина по нелеп начин, неуспял да навърши 35...
<em>&nbsp;- &quot;Заря-1&quot;, тук е &quot;Кедър&quot;. Виждам Земята. Виждам реките, релефите, добре различими са, видимостта е добра. Виждам ви отлично, но не виждам звездите на небето, докладва той. Чувството на безтегловност е приятно, всичко плува, записва магнетофонът думите на първия човек в Космоса. <br /> <br /> Нямам по-силно желание от това да летя. Летецът трябва да лети. Винаги да лети..., пише Гагарин в своя дневник. И той правеше точно това. До онзи злокобен 27 март 1968 г. Оцеля в Космоса, но загина по нелеп начин по време на тренировъчен полет със самолет, неуспял да навърши 35 години. <br /> </em><br /> И колкото и да пишем днес за съвременните полети и за бъдещите космически проекти, Гагарин си остава Гагарин. Най-известният човек на тази планета. Защото беше първият...<br /> <br /> <strong><span style="color: rgb(128, 0, 0);">Историята търси специален човек, когото да пусне в Космоса. И го намира...</span></strong><br /> <br /> Той трябва да олицетворява съветската държава, да я представя достойно пред света. В биографията му не бива да има никакво петънце, а и външният вид е от значение. Гагарин притежава всички качества плюс приветлива усмивка и ясен поглед и това е определящо при избора му. Когато видял усмихнатия Гагарин и прочел, че е внук на работник от Путиловските заводи и син на селянин, Хрушчов, тогава първи секретар на ЦК на КПСС веднага казал &quot;да&quot;.<br /> <br /> И на 12 април 1961 г. Гагарин влиза в капсула с диаметър само 2,5 м и с чаровна усмивка отлита с шеметна скорост в космическото пространство на борда на ракета, която е висока колкото 20-етажна сграда. След 108 минути, обиколил един път планетата, 27-годишният пилот се спуска обратно на Земята. Независимо че корабът не е оборудван със система за меко кацане и Гагарин катапултира във въздуха (факт, който дълго не се споменава официално от СССР), мисията завършва успешно, той оцелява. Едва след като се уверяват, че всичко е минало успешно, властите оповестяват края на полета. През това време той вече е открит от местни селяни. Часове по-късно започва истинската му звездна слава с многохилядно посрещане на Червения площад, връчване на Златна звезда на герой на СССР, участия в конгреси и международни делегации. В България той е обявен за герой на социалистическия труд и за почетен гражданин на София, Пловдив и Перник, връчен му е един от най-високите ордени за онова време - &quot;Георги Димитров&quot;.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Червеният площад помни само два случая, когато многолюдно множество се е събирало спонтанно на него. Първия път е на 9 май в Дена на победата. Втория е полетът на Гагарин...</strong></span><br /> <br /> Въпреки че завършва висша военновъздушна академия и иска да лети втори път в Космоса, този път на пилотиран кораб, Гагарин много трудно получава разрешение за самостоятелно управление на самолет.<br /> <br /> На 27 март 1968 г. е неговият пръв тренировъчен полет на МиГ-15 заедно с инструктора му. И последен... Летецът космонавт Алексей Леонов си спомня, че събирали останките на загиналите в зелена емайлирана кофа. Върху едно парче той видял до болка познатата бенка на Гагарин. Намерили също част от лятната му куртка, в чийто джоб имало купони за храна, пари, шофьорска книжка... За всички е ясно, че Гагарин е мъртъв. В онази трагична нощ никой в Звездното градче не спял. Хората се лутали от квартира в квартира, навсякъде плачели и пиели. По-малкият му брат Борис, като научил за смъртта на Юрий, едва не се застрелял. Близките успели да измъкнат ловната пушка от ръцете му в последния момент. Съпругата му по същото време била в болница, оперирана от язва. Пуснали я почти в несвяст за погребението и после пак я прибрали. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Повече от 40 години смъртта му тъне в мистерии и догадки<br /> </strong></span><br /> Самолетът с Гагарин и неговия инструктор полк. Серьогин се разбива на 27 март 1968 г. сутринта в района на село Новосьолово на 18 км от град Киржач, а официалните изводи гласят: екипажът, заради изменилата се по време на полета въздушна обстановка (подробности не се уточняват), извършил резки маневри и попаднал в свредел. Опитвайки се да изведат машината в хоризонтален полет, пилотите се сблъскали със земята и загинали. Откази или неизправности на техниката не са открити. Химическият анализ на останките и кръвта на летците не е открил странични вещества, което опровергава слуховете, че преди полета Гагарин и Серьогин изпили по чаша водка. Може би най-обсъжданата от версиите е тази, че убийството е &quot;решено&quot; на тайно заседание на правителството<br /> <br /> Една от любимите &quot;дъвки&quot; на космическа тема е, че причината за падането на самолета УТИ МиГ-15 е диверсия. Това се съпровожда от разказа, че Гагарин е станал неудобен за управляващата върхушка и, ползвайки се с правата на народен депутат, се е опитвал да противостои на режима. А заради популярността си той си навлякъл омразата и завистта на тогавашния лидер на СССР Леонид Брежнев. Диверсията била толкова внимателно подготвена, че никой не съумял да открие следите. Съществува и легенда за това, че Гагарин, след като осъществил първия в света полет в Космоса, обикалял света и в една страна бил вербуван от западни спецслужби.<br /> <br /> Когато разбрал, че са го разкрили, решил да се самоубие, за да запази славата си на космонавт №1. Тренировъчният полет с инструктора му дал възможност да осъществи замисъла си. Разбира се, не минава и без екзотични слухове: в зоната на полета, където Гагарин и Серьогин изпълнявали заданието, имало НЛО. Чрез телепатичен сеанс, проведен от кораба на пришълците, екипажът бил парализиран и самолетът изгубил управление.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Грешка на друг пилот предизвикала смъртта на Юрий Гагарин </strong></span><br /> <br /> Това твърди Алексей Леонов - първият в историята астронавт, извършил излизане в открития Космос. Изтребител &quot;Су-15&quot;, който се намирал без разрешение в района на тренировъчния полет на апарата с екипаж Гагарин-Серьогин, по невнимание и при облачност извършил маневра, довела до влизането на МиГ-а на Юрий Гагарин в свредел (щопор).<br /> <br /> На практика всичко се е случило по друг начин: на 27 март 1968 г. по време на пилотиране на самолета (с екипаж Серьогин-Гагарин) в същия район без разрешение се е оказал друг самолет - &quot;Су-15&quot;, изпълнявал полет от летище &quot;Жуковски&quot;. Пилотът е нарушил режима на полета, спуснал се е до височина от 450 метра - а аз знам, тъй като разговарях със свидетели, че е форсирал и в облаците, прелитайки на разстояние 10-15 метра от Гагарин..., завъртял самолета му, вкарал го в свредел, в дълбока спирала, при скорост от 750 км/ч. Самолетът на Гагарин извършил завъртане и половина и на излизане от щопора се забил в земята&quot;, разказва Леонов.<br /> <br /> Той твърди още, че това не е просто версия, а истинската причина за смъртта на първия космонавт. <br /> <br /> Тайни няма, има немарливост и нарушаване на режима на полета. Хората, работили в комисията, са знаели истината, но... са мълчали. А трябваше семейството му да я знае. И светът.<br />