Избягах и се укрих в София, да не ме открие брат ми и ме върне по нареждане на мама с милиция в Стара Загора
<br /> Писателката Надя Михайлова е автор на десетки белетристични книги, между които сборниците с разкази &bdquo;Пред огледалото&rdquo; (1969), &bdquo;Неделя, ден за любов&rdquo; (1980), &bdquo;Предчувствие за нежност&rdquo; (2012); романите &bdquo;Луди сенки&rdquo; (в три книги: 2003, 2004, 2006), &bdquo;Миражи&rdquo; (2009). През 2001 г. издава документалния си роман за съдбата на нейния съпруг, писателя Емил Манов - &bdquo;Евангелие за един самотник&rdquo;. Второ допълнено издание излиза през 2013 г. под заглавие &bdquo;Самотен рицар&rdquo;. Сега под печат е книгата й &bdquo;Чужденци в чужбина&rdquo;.<br /> <br /> Надя Михайлова е завършила българска филология в СУ &bdquo;Св. Климент Охридски&rdquo;. Работила е като библиограф в Народната библиотека &bdquo;Св. св. Кирил и Методий&rdquo;, редактор във в. &bdquo;Литературен фронт&rdquo;. От 1990 г. живее в Англия.<br /> <br /> <em>В навечерието на нейния юбилей представител на редакцията се срещна и разговаря с нея.</em><br /> <hr /> <br /> <strong>Автор сте на десетки книги&hellip; кога и как хванахте перото?</strong><br /> - Започнах да пиша случки и впечатления още в отделенията и да ги доукрасявам, ако не ги намирах достатъчно интересни и привлекателни. А понякога си ги измислях, при липса на такива. Моите съчинения за пролетта, първия сняг, Коледата или лятната ваканция бяха обявявани пред класа като най-добри. Една съученичка от градеца, в който отраснах, и до днес ми припомня възхитена израза от съчинение: &bdquo;&hellip;по голите клони на дърветата блестяха ледени гирлянди&ldquo;. Тия &bdquo;гирлянди&ldquo;, без съмнение, бяха &bdquo;купени&ldquo; от прочетените книги, които баща ми носеше от окръжния град, когато ходеше по служба.<br /> <br /> <strong>Това ли бе единственото ви увлечение като ученичка?</strong><br /> - През пубертета се увличах от пеене и театър. Мечтата ми бе да стана или певица, или драматична актриса. Баща ми попари съкровеното ми желание с репликата: &bdquo;Аз карагьозчийка (човек, който се преправя и изпълнява сценка пред публика) в къщата си не ща!&ldquo;. Майка ми, която беше завършила стопанско училище в Чирпан, твърдеше, че за една жена най-добрата професия е да бъде начална учителка &ndash; &bdquo;да подреди децата две по две в редичка и ги поведе с песен&ldquo;. <br /> <br /> След тоя категоричен отказ, който срази всякакъв импулс в мен за учене, изведнъж намалих успеха си в началния клас на гимназията, докато в прогимназията беше почти отличен.<br /> <br /> Бъдещето &ndash; детска учителка - никак не бе приемливо за мен и в резултат на всичко, като завърших педагогическо училище в Ст. Загора, побързах веднага да отговоря с &bdquo;да&ldquo; за женитба на първия мъж, който твърдеше, че ме обича, без да се запитам дори: а аз обичам ли го и какво значи да обичаш? Все пак това, че той ме обича и иска да се ожени за мен, ме ласкаеше, и аз си мислех - може би това е любовта, за която толкова съм слушала и желала, докато срещна &bdquo;истинската&ldquo; любов по-късно&hellip;<br /> <br /> <strong>По-нататък как вървяха нещата по писането?</strong><br /> - Започнах да пиша сатирични дописки, илюстрирани с карикатури от мен, във вестничето на фабрика &bdquo;Наталия&rdquo;, където работех. Темите бяха за опазването на реда и чистотата във фабриката, както и за някои &bdquo;несъвместими със социалистическия морал прояви&ldquo; на отделни работници - дошли пияни на работа, или майстори и техници, които се държат грубо и непочтено с работничките. Първия си разказ, озаглавен &bdquo;Нейната любов&ldquo;, написах на 27 години в заводския в. &bdquo;Комсомолец&ldquo; на Азотно-торовия завод край Ст. Загора, където започнах работа. Много скоро излезе мой разказ, породил тогава брожение, през 1962 г., когато думата &bdquo;любов&ldquo; още беше табу. Най-малко можеше да се говори за незаконна любов. Тази дързост взриви заводската партийна и профсъюзна управа. В същото време разказът намери прием в старозагорския окръжен вестник &bdquo;Септември&ldquo;.<br /> <br /> <strong>Как се отнесоха близките ви, критиката?</strong><br /> - За мен истинският &bdquo;взрив&ldquo;, по-точно казано - &bdquo;разрив&ldquo;, дойде, когато съпругът ми, който работеше в завода като началник на цех, видял разказа. Уж на работническа тема, а то за жива изневяра! Навярно е чул коментарите, които не са били съвсем прилични. &bdquo;Така значи!&rdquo; - вдигна страшен скандал вкъщи, размахал вестника пред лицето ми. - Аз да се трепя като грешен дявол денонощно, а ти да ме излагаш пред колегите и целия завод! Това не е &bdquo;нейната&ldquo; любов, а твоята изневяра!<br /> <br /> Но ето че и писателската старозагорска група прояви интерес към моята първа литературна крачка. Поканиха ме за член на местното писателско дружество. Отпечатах и други разкази. От сп. &ldquo;Жената днес&ldquo;, което тогава се интересуваше от автори на трудова тема, изпратиха редакторка в завода, да ме намери. Предложиха ми да им сътруднича. Започнах да прескачам до София и да се връщам с хонорари. Моят син ме гледаше с обожание. Майка му - писателка! <br /> <br /> <strong>Първата ви книга?</strong><br /> - Междувременно се организира страшна семейна и роднинска кампания против моята дързост да пиша. Съпругът ми ме заплашваше, че ще залее лицето ми със сярна киселина, докато спя, ако не се откажа от тоя &bdquo;порок&ldquo;. Така ме отблъсна напълно - и духовно, и физически, и ме натика в ръцете на друг, който ме насърчаваше да пиша. Възмущаваше се от изстъпленията на съпруга ми. Тази подкрепа ми даваше криле - да събера разказите си и да ги издам в книжка, макар и вече на 33 години. При страшните заплахи да бъда обезобразена, докато спя, напуснах съпруга си и цяла година се укривах в София, да не ме открие брат ми и ме върне по нареждане на мама с милиция в Ст. Загора. Разведох се официално и подписах брак с втория си съпруг.<br /> <br /> <strong>Как се отрази на творчеството ви семейната промяна?</strong><br /> - И тук по-нататъшното ми развитие като писател не бе желано. Сега забраните за писане и творчески изяви бяха поднасяни в по-&bdquo;благородна&ldquo; форма &ndash; без размахване на вестници и заплахи за осакатяване, но достатъчно йезуитски, което пак целеше да се откажа от този мерак. И така целият мой млад живот, вместо в творчество, измина в мъчителен път по голготите да следвам призванието си, доколкото го имах. Но въпреки всички перипетии от грубости и заплахи, които са ме държали далеч от перото с години, все пак първоначалният подтик, който е бил &bdquo;програмиран&ldquo; у мен, намери сили да пробие &bdquo;бетона&ldquo; на завистта и простотията, подобно на бурен, и да &bdquo;повие връх&ldquo;. Баба Неда, на която съм кръстена, неграмотна, но с таланта да рисува (на седенки и тлаки е изобразявала селяни и селянки от натура с въглен върху дъсчица), казваше: &bdquo;То си го надува отвътре &ndash; дайте му мегдан на детето!&rdquo;.<br /> <br /> <strong>Каква е равносметката ви сега, преди юбилея?</strong><br /> - Питам се днес дали моят творчески път щеше да ме доведе до някакво &bdquo;признание&ldquo;, ако беше абсолютно гладък, без сътресения. Дали пък терорът от роднини и съпрузи &ndash; да не се занимавам с писане, не бе допринесъл за обратното&hellip; Може би точно тия &bdquo;препънки&ldquo; да са провокирали желанието за изява. Яростта понякога поражда творчество &ndash; да се &bdquo;самодокажеш&ldquo;&hellip; За всеки случай не вярвам светът да е загубил нещо от пропуснатите възможности. Все пак благодарна съм на съдбата, каквато ми е отредена, и на себе си самата, за упорството. <br /> <br /> <br /> <strong>Трендафил ВАСИЛЕВ<br /> </strong><br />