В Здравната каса имаше три жалби срещу същата д-р Шанова
<br /> <em>Петко Георгиев от столичния квартал &ldquo;Дружба&rdquo; се оплака в редакцията на в. &ldquo;Доктор&rdquo;, че без негово знание и съгласие е сменен личният му лекар. Мъжът е възмутен, че се използват неправомерно негови лични данни и реши да даде гласност на случая. Ние потърсихме д-р Анна Шанова, при която е записан Петко Георгиев като пациент от началото на 2015 г., и тя даде обяснение на случая. Коментар направи и Петя Сотирова - началник на отдел &ldquo;Информационен център&rdquo; към НЗОК. Оказа се, че в случая няма нищо криминално. Но този частен случай може да се повтори. Ето защо го огласяваме. Така пациентите ще бъдат информирани как да реагират, за да защитят своя интерес.</em><br /> <hr /> <br /> <strong>- Г-н Георгиев, как разбрахте, че сте записан в практиката на друг лекар?</strong><br /> - Отидох при личния си лекар д-р Рени Алашка да си върна документите за едно направление. Тя направи справка в компютъра си и ме информира, че съм се отписал от нейната практика. Д-р Алашка ме покани да поговорим вътре в кабинета и ми съобщи: &ldquo;На 29 декември 2014 г. си се отписал от мен, не съм ти вече личен лекар.&rdquo; Казвам й: &ldquo;Няма такова нещо&rdquo;. &ldquo;Как да не си се отписал - ето, виж в компютъра.&rdquo; Тя не можа да ми каже при кой личен лекар съм записан. Единствено в Софийската здравна каса знаят и отидох там.<br /> <br /> <strong>- Какво ви казаха в Районната здравна каса?</strong><br /> - Оказа се, че съм записан като пациент на д-р Анна Шанова, без да знам, без да съм попълвал заявление, без да съм се подписвал някъде. <br /> <br /> <strong>- Откъде докторката ви знае личните данни?</strong><br /> - Не мога да знам. Но си мисля, че това без съдействието на Здравната каса не може да стане, защото там фигурира и моето ЕГН, и трите имена, и адресът, и всичко. Смущава ме това, че за промяна на джипито се пуска заявление, което трябва да подпиша. А аз не съм подписвал нищо. <br /> <br /> <strong>- Видяхте ли това заявление?</strong><br /> - Не. Не се сетих да попитам къде мога да го видя и как стоят нещата. Но това е фалшификация - използване на лични данни с подпис.<br /> <br /> <strong>- Какво направихте след това?</strong><br /> - Пуснах жалба срещу д-р Шанова в Здравната каса и една молба да се върна отново при личния си лекар д-р Алашка. Ако трябва да свърша по-сериозна работа, ще се наложи да пусна жалба в полицията заради използването на личните ми данни. Мисля да го направя, да си търся правата. <br /> <br /> Сутринта разбрах в Районната здравна каса, че това е трети случай със същата лекарка. Същия ден са постъпили три жалби срещу нея.<br /> <br /> Българинът трябва да си отстоява правата и интереса, независимо от всичко. Аз не искам лично възмездие от тази докторка. Искам да има гласност на случая и хората да знаят какво да правят оттук нататък. Искам да не се получават такива аномалии, независимо в коя институция. Институциите трябва да започнат да работят в полза на гражданите. Трябва да се направи нещо, за да не се случва и на други хора. Защото, като се източват лични данни, може да се теглят заеми от чуждо име, да се прехвърлят апартаменти. И става един омагьосан кръг.<br /> <br /> <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Д-р Анна Шанова:</strong></span><strong><br /> </strong><span style="font-size: small"><strong>Грешката е моя, извинявам се на пациента</strong></span><br /> <hr /> <br /> <strong>- Д-р Шанова, как се е получило така, че г-н Петко Георгиев е записан като ваш пациент, без да го е поискал лично?</strong><br /> - Д-р Грозданова замина за Германия и аз започнах да я замествам в нейната групова практика на джипи на 1 март 2010 г. Тя ми остави генерално пълномощно. В продължение на 4 години и половина бях неин официален заместник. Но в края на миналата година ми се обадиха от Касата, че няма да продължат договора, ако не стана титуляр на практиката и не се презапишат пациентите. Така и стана, но не можех да се обадя на близо 900 пациенти и да питам всеки иска ли да остане при мен. Проверих, г-н Петко Георгиев е бил пациент на д-р Грозданова до декември 2014 г. И затова съм го прехвърлила в моята практика. Значи вината е моя. Аз съм го прехвърлила и записала на мое име. Сменихме името на титуляря на практиката, прехвърлихме всички пациенти и г-н Георгиев е попаднал заедно с другите в кюпа. А той сигурно си е избрал нов лекар от 1 януари 2015 г. <br /> <br /> <strong>- Не, той твърди, че през 2014 г. е бил пациент е д-р Рени Алашка, а не при д-р Грозданова.</strong><br /> - Така ли? От моите данни последният му преглед е бил на 1 март 2011 г. При мен е идвал само веднъж. Но нямам подадено сведение от Касата, че се е отписал. На шест месеца, когато става презаписването, юни или декември, когато пациент си избере друг лекар, от Здравната каса ни изпращат сведение кой се е отписал. Аз нямам такова сведение за Петко Георгиев и през цялото време съм го водила при мен. Но той е бил в някакъв период пациент на д-р Грозданова. Иначе нямаше как да го запиша при мен. Фактически грешката е моя. Но не е направена умишлено. Аз заедно с всички пациенти на дата 30 декември 2014 г. съм го прехвърлила при мен. <br /> <br /> <strong>- Петко Георгиев е подал жалба в Здравната каса, че е прехвърлен, без да знае, при вас като личен лекар.</strong><br /> - И правилно е подал жалба. <br /> <br /> <strong>- Имало е и още две жалби срещу вас.</strong><br /> - Ясно, защото съм прехвърлила всички пациенти на д-р Грозданова при мен. Искам да се извиня лично на този господин. Много съжалявам, че така е станало. Но нямаше друг начин, по който да го направя. Няма как да знам кой се е отписал и кой не е. Попитах колегите какво би станало, ако се получи дублиране. Те ми отговориха, че при дублиране пациентът остава там, където си е избрал. Но на негово място и аз бих се ядосала. Това е съвсем нормално и човешко. <br /> <br /> <strong>- Господинът се притеснява, че са му откраднати личните данни.</strong><br /> - Не, не. Те са ми в компютъра. <br /> <br /> <strong>- При положение че се води при вас, вие получавате ли за него пари от Здравната каса?</strong><br /> - Не. Щом е бил в друга пациентска листа, парите ги е взимала д-р Алашка. Това са 1,15 лв. на месец. Аз не съм взимала тези пари. Но в моя компютър той просто се е водил. Понякога, макар и много рядко, сме имали такива случаи. Когато дойде справката от Касата, слагам отметка &ldquo;Отписан&rdquo; на името и готово. Имам и списък на всички отписани. Но нещо се е случило и името на Петко Георгиев не е отбелязано. <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Петя Сотирова, Информационен център-НЗОК:</strong></span><strong><br /> </strong><span style="font-size: small"><strong>Електронната здравна карта ще промени нещата към добро</strong></span><br /> <hr /> <strong><br /> - Г-жо Сотирова, как ще коментирате случая със смяната на личния лекар, без изричното желание на пациента?</strong><br /> - Човекът може да направи справка в Районната здравна каса и по ЕГН-то му да се видят всичките му лични лекари. Ще се разбере дали наистина титуляря на практиката го няма и дали всички пациенти са прехвърлени при заместника. Ако титуляря не може да се върне на работа, прехвърлянето на пациентите е правилно, защото те не трябва да остават без личен лекар. Това се прави в полза на пациентите. Но ако някой от пациентите е недоволен, може с молба до Районната каса веднага да направи нов избор на личен лекар извън срока, който е регламентиран за това. Пациентът има това право, когато се прекрати практиката на титуляря и заместникът стане титуляр. Записано е в чл. 22, алинея 2 на Националния рамков договор. <br /> <br /> <strong>- Този случай е по-заплетен и пациентът се страхува, че има изтичане на личните му данни.</strong><br /> - Човекът не трябва да се страхува, че има изтичане на лични данни. Проблемно е, ако някой е подал формуляр с неговите данни и му е фалшифицирал подписа. Всичко може да се провери в базата данни, в регистъра на Районната здравна каса. <br /> <br /> Не казвам, че случаят е такъв, но често става объркване, когато хората в рамките на срока за смяна на личен лекар подават два пъти формуляр за смяна. Те обаче остават в листата на последния лекар, който е подал документи в Здравната каса. <br /> <br /> <strong>- С въвеждането на електронна здравна карта ще отпаднат ли объркванията?</strong><br /> - Определено всичко ще се улесни, нещата ще се променят към добро. Но и в момента много хора си ползват правото да проверяват своето здравно досие на сайта на НЗОК. Те виждат каква медицинска дейност им е извършена и сигнализират, когато някоя процедура не им е направена, а е записана в здравното досие. Тогава взимаме мерки. <br /> Страницата подготвиха <br /> <br /> <br /> <strong>Мара Калчева и Поли Боянова<br /> <br /> </strong><br />