Форум на фармацевтичния и здравния бизнес в България разкри тревожни тенденции
<em>Цените на лекарствата в България са се удвоили от 1999 г. до 2014 г. Това стана ясно днес на бизнес форум за фармацевтичния и здравния бизнес у нас, организиран в София от списание &bdquo;Ентърпрайс&rdquo;. <br /> </em><br /> Ръста на цените бе обяснен с инфлацията в последните 15 години от представителя на IMS Healt Кунчо Трифонов и д-р Явор Янкулов. Според техните данни ръстът на лекарствения пазар за 2014 г. е 8%, като ръстът в аптечната мрежа е 6,5%, в болничния пазар &ndash; 15%. Най-голям е ръстът на онкологичните лекарства &ndash; 30% и това се дължи на факта, че в България са открити нови 38 000 случая на ракови заболявания. Забелязва се ръст и на медикаментите за диабет, за автоимунни и за тромботични заболявания.<br /> <br /> В същото време са налице ниски разходи на медикаменти на глава от населението, тъй като българският фармацевтичен пазар съставлява едва 0,7%.<br /> <br /> Рекордни продажби в аптеките със 70% ръст и стойност 195 млн. лева бележат хранителните добавки. От тази група на пазара се предлагат 3175 продукта. Според д-р Янкулов това се обяснява с традицията на българина да се лекува с нелекарствени средства, на лошото състояние на здравеопазването и проблеми с достъпа до здравеопазване, както и на новата прослойка потребители.<br /> <br /> 30% от българите се самооценяват като болни. 85% се оплакват от изтощение, 62% от сърдечносъдови проблеми, 75% от стомашни проблеми и над 90% от проблеми в ставите.<br /> <br /> 37% от българите са пушачи при 26% в световен план. Сред пушачите преобладават хората над 30 г. и мъжете. Те изпушват 13 цигари средно на ден. Едва една трета от пушачите са мотивирани да спрат цигарите при 86% в световен план. Това сочи представително изследване сред 600 души от 20 до 65 г. на института за маркетингови изследвания GFK България, представено на форума от Мария Момчилова. <br /> <br /> &bdquo;Как да бъде успешен фармацевтичният бизнес&rdquo; &ndash; презентация на тази тема изнесе изпълнителният директор на Глаксо Смит Клайн България &ndash; Ксавие Пюеж. <br /> <br /> Генералният мениджър на Тева Фармасютикълс Николай Хаджидончев говори за &bdquo;Управлението на риска при въвеждане на нови генерични лекарствени продукти на пазара&rdquo;. <br /> <br /> Мария Ангелова от TBA Rent и търговският директор на Нобел Фарма &ndash; Танер Селимоглу споделиха добрите практики във fleet management на фармацевтичните компании.<br /> <br /> Бяха представени и добрите практики на дистрибутори и аптеки. В този панел презентациите бяха: &bdquo;Българският аптечен пазар &ndash; гледната точка на търговеца на едро&rdquo; от изпълнителния директор на Софарма Трейдинг АД Димитър Димитров; &bdquo;Перспективи и предизвикателства пред търговците на дребно на лекарства&rdquo; от изпълнителния директор на Ес Си Ес Франчайз АД Красимир Славчев; &bdquo;Здравеопазването утре &ndash; иновации и тенденции&rdquo; от търговския директор на AOSSIA Bulgaria Мирослав Иванов.<br /> <br /> <br /> <strong>Мара КАЛЧЕВА</strong><br />