Така делегираните бюджети поставиха на колене българския учител
<em>Янка Такева е родена на 30 септември в село Ковачевци, Самоковско. Завършва Педагогическия факултет на Софийския университет в Благоевград. Има магистърска степен по &bdquo;Управление на човешките ресурси&ldquo; в Пловдивския университет. </em><br /> <br /> Работила е като учител, директор на дом за сираци в софийския квартал Драгалевци и главен специалист на управление &bdquo;Просвета&ldquo; в община Красна поляна в София. От 1990 г. е зам.-председател, а от 1994 г. - председател на Синдиката на българските учители. Такева има две дъщери и три внучки.<br /> <br /> <strong>- Вече тече новата учебна година. Какви са предизвикателствата пред нашето училищно образование сега? Пак ли старите?</strong><br /> - Може и така да се каже. Но ттази учебна 2014-2015 г. е наистина много важна, защото това е средата на изпълнението на политиките в образованието не само в България, но и в Европа относно стратегия 2020. Защото в тази стратегия се говори изключително много за образованието като фактор за излизане от икономическата криза, нещо валидно най-вече за нас, тъй като почти всички се измъкнаха от дъното й, а ние потъваме още и още. Така че са много предизвикателствата пред българската образователна система. Първото безспорно е финансирането на образованието, а се знае, че 25 г. вече нашето образование се финансира на остатъчния принцип. Разпределят се пари за всички други министерства, ведомства, отрасли и каквото остане за... образованието. Последни сме в колоната. През 2007 г. (след голямата учителска стачка, като отмъщение за нея) се въведоха делегираните бюджети, които имат пагубна философия за формирането на бюджета в образованието, а и създават изключително много проблеми. Проблемите са от гледна точка на поставяне на зависимост на учителя от учениците, оттам се наруши качеството на образованието. Спадна авторитетът на учителя. Защото и родители, и ученици разбраха, че ние сме зависими от тях, а не те от нас, както би трябвало да бъде. И както е било во веки веков, защото ученикът идва да получи знания, умения, компетенции. Да си берат греховете тези, които направиха това. <br /> <strong><br /> - Какъв е професионалният статус на учителя днес?</strong><br /> - Обществото трябва да си отговори какъв е професионалният статус, какъв е икономическият, социалният и общественият статус. Според мен учителят в България е с най-високо образование. Не можеш да станеш учител по история, химия, физика и т.н., ако не завършиш магистърска степен &ndash; 5 г. Затова питам какво пречи при наличния висок професионален статус да се уважават учителите, както се уважават хората от другите професии &ndash; икономисти, артисти, финансисти... Учителят е този, който сам си пише партитурата и я изпълнява в класната стая. Ето, на артиста му се дава сценарият и той го изпълнява наготово и въпреки това има по-висок професионален статус от нашия, защо? Целенасочено. Първо, българинът не обича децата си. Ето, не може майката и бащата да обичат детето си, да го поверяват на хора, които те не уважават. Ами нали детето заслужава най-доброто. Какъв е общественият статус на учителя? Та той през последните 25 г. събра всички негативи на обществото. Пак питам, защо? Един факт &ndash; 51 на сто от учениците са деца на непълни семейства, деца, чиито родители са на гурбет и ги отглеждат бабите и дядовците. И ние да искаме от нищото да направим нещо, е, не може, ако учителят не е подкрепян от хората, които трябва да отговарят за това. 25 на сто от децата в училището са с дислексия, т. е. с бавно, мудно, забавено психическо развитие. И няма методология за работа с тези деца. Друго важно &ndash; ние развалихме методологията на ограмотяване, но не ние, българските учители, а тези, които написаха тази методология, тези, които издадоха тези буквари и читанки, и тези, които одобриха тази методология. И сега децата чак в четвърти клас се научават да четат. Пагубно. А пък тези деца от циганския етнос нямат желание да продължат и затова в пети и шести клас имаме най-много отпаднали ученици. <br /> <br /> <strong>- Колко са неграмотните днес?</strong><br /> - Стигнахме един милион, макар че по статистика са някъде към 800 000. Пак не е малко. По данни на Агенцията за бежанците у нас има малко над 2000 деца на бежанци, от тях около 1000 са в училищна възраст. Имам информация, че голяма част от тях вече са обхванати в детски градини и училища в София и в провинцията. <br /> <br /> <strong>- Много наши читатели се интересуват от състоянието на учителския пенсионен фонд. Има ли повод за тревога?</strong><br /> - Не, не! Той е един от най-добрите у нас и в Европа. Извоюва го Синдикатът на българските учители. Нашата гордост. По него се пенсионират колеги, които имат здравословни проблеми, семейни проблеми, гледат внуци и т.н. А пенсионната ни система се отнася както за всички граждани, така и за учителите. Тази година успяхме и извоювахме 8 брутни работни заплати при пенсиониране, но тези обезщетения трябва да бъдат увеличавани. Аз смятам, че българският учител, човекът, който има най-важната обществено-значима функция в обществото, когато излезе от трудовия си път, правителството и обществото трябва да му кажат БЛАГОДАРЯ, знае се как. В момента над 6000 учители на над 65-годишна възраст работят в българската образователна система. Над 2300 учители са нередовни, т.е. учители, които нямат педагогическа правоспособност. Днес учителите работят с минимална заплата 530 лева, а трябва да е поне 1000 лв. <br /> <br /> <strong>- За частните уроци, които обаче дават пенсионираните учители, има много спекулации, защо?</strong><br /> - Няма нищо тревожно тук. Около 2000 учители у нас дават частни уроци. И те си плащат данък за това. Много бих се радвала пенсионираните учители, ако имат сили да дават уроци, да го правят. Един добър математик, философ, литератор би бил много полезен на децата. Разбира се, че ще има частни уроци, докато учебните планове се разминават с учебните програми. Така че аз съм &ldquo;за&rdquo;!<br /> <br /> <strong>- По-възрастните учители справят ли се с продуктите на високите технологии, които навлязоха и в нашето училище?</strong><br /> - Българският учител усвои модерните технологии, може да работи с агресивни деца, с такива, които взимат наркотици, пият алкохол, пренагоди се да работи и с новия тип родители и още, и още, защото повечето преподаватели преминаха преквалификации в движение. Няма стар, възрастен учител, има учител с богат професионален опит. Това е правилното отношение, европейското. Учителят обаче трябва да се пенсионира 5 г. по-рано от предвидената в закона възраст. Защото няма по-тежка и изтощаваща професия от учителската и затова трябва да получава достойна пенсия. А не, както е сега. През тази година трябва да се пенсионират 5680 учители, а общата сума, която ще е необходима за обезщетенията, възлиза на около 760 000 лв.<br /> <br /> <strong>- Имате две дъщери и май те са извън учителската професия или греша?</strong><br /> - Е, не е съвсем така. Голямата ми дъщеря е завършила медицински мениджмънт, но има и правоспособност за преподавател, малката ми дъщеря е със специалност Стопанско управление, но също има педагогическа правоспособност. Семейната среда си оказва влияние. Имам три внучки. Най-голямата следва световен бизнес, а малките са ученички съответно в шести и втори клас. Ходят с удоволствие на училище. <br /> <br /> <strong>- Вие имахте ли любими учители? Ето неотдавна научихме, че Лили Иванова канела редовно една своя учителка на всичките си концерти...</strong><br /> - Не знаех за Лили. Но аз много почитам хората от моята професия. Преди 2 г. наградих моята учителка, която тогава имаше 80-годишен юбилей. Такива изяви от синдиката имаме много. Аз смятам, че президентът трябва да отличава така, както отличава поети, писатели, художници, артисти, и достойните учители. Нашият синдикат има златен фонд на учителите новатори от 1990 г., който и до днес действа активно. Едва ли знаете нашата система с какви учители новатори разполага. Това са учители, които всички, които минават покрай тях, трябва да им свалят шапка. И да им се покланят. <br /> <br /> <br /> <strong>Елена КОЦЕВА</strong><br />