Къде изчезнаха заработените ни пари за старини, питат беловласите
<em>Защо взимам толкова малка пенсия, работил съм 46 години? Къде изчезна трудовият ми стаж? Заболях, трябва ли да се върна на работа, за да ме пенсионират? Работила съм в Гърция, къде да подам документи за пенсия? Имам ли право на социални добавки? С тези и още много наболели въпроси граждани засипаха екипите от експерти на НОИ в Международния ден на възрастните хора 1 октомври.</em><br /> <br /> Като се изключи въпросът за немотията на българския пенсионер, от консултациите стана ясно, че един от основните проблеми на хората в предпенсионна и пенсионна възраст е бъркотията с вече закритите предприятия. Мнозина не могат да съберат годините отработен трудов стаж, тъй като нямат съответните документи. <br /> <br /> Повечето хора се затрудняват с избор на най-благоприятен 3-годишен период от трудовия си стаж. Непрекъснатите промени на пенсионната система и безработицата, вдигането на възрастта и стажа за придобиване право на пенсия допълнително стресират мнозина. <br /> <br /> За да облекчи бъдещите пенсионери, Националният осигурителен институт има контактен център, който обслужва всички запитвания на граждани, постъпващи чрез автоматичната телефонна централа на института - 02/926 1010. Работното време на центъра е от 9.00 до 17.30 ч. всеки делничен ден.<br /> <br /> Служителите на центъра извършват консултации за разясняване на действащото законодателство и подпомагат гражданите в намирането на необходимата им информация. Извършват се справки за утвърдените в НОИ административни процедури, за движението на преписки и др.<br /> <br /> Справки от Регистрите за лични данни на Националния осигурителен институт, които изискват идентифициране чрез ЕГН, не се правят по телефона. За да получат достъп до личните си данни по интернет, клиентите могат да посетят всяко териториално поделение на НОИ, където да им бъде издаден Персонален идентификационен код &ndash; ПИК.<br /> <br /> <br /> <strong>Поли БОЯНОВА</strong><br />