За икономката на Георги Илиев той е едно прекрасно момче!
<em>Владо Даверов е роден през 1948 г. в Плевен. Завършва т.нар. ковачница за кадри на ДС &ndash; Немската езикова гимназия в Ловеч, по едно и също време с бъдещия шеф на НРС Бриго Аспарухов и банкера Атанас Тилев. С двамата и до днес го свързва близко приятелство. <br /> <br /> Той е един от малцината българи, живели по-продължително време в Чечено-Ингушетия, република от състава на бившия СССР /сега само Чечения/, тъй като баща му е бил редактор на вестник за българите, работещи там през 70-те години. <br /> Владо Даверов е бил редактор във в. &bdquo;Студентска трибуна&rdquo; и в. &bdquo;Демокрация&rdquo;, програмен директор в БНТ. Остава щатен кадър на &bdquo;Сан Стефано&rdquo; 29 до пенсионирането си преди броени дни. <br /> <br /> Автор е на 5 книги с разкази и новели и на 12 романа. Особена популярност му носи романът &bdquo;Вчера&rdquo; /1989 г./, по който е сниман едноименният филм, превърнал се в съвременна класика, както и &bdquo;романите-разследвания&rdquo; за бившите тайни служби на България &bdquo;Чудовището ДС&rdquo; /в три книги/. </em> <br /> <br /> <hr /> <strong>- Г-н Даверов, вие сте дългогодишен телевизионер и затова е важно да се чуе вашето мнение защо този сезон &bdquo;Биг брадър&rdquo; е &bdquo;образцов дом&rdquo; в декора и квазиреалиите на соца? Какво изразява това лого &ndash; носталгия към &bdquo;доброто старо време&rdquo; или игра на носталгия, насаждана от хората, които стоят зад риалитито? Смея да припомня все пак две знакови липси в иначе &bdquo;образцовия&rdquo; тв дом &ndash; посещенията на кварталния отговорник, а такава &bdquo;мисия&rdquo; явно не се предвижда, и излъчването на обзорната емисия &bdquo;Време&rdquo; на съветската /тогава/ телевизия всеки петък...</strong><br /> - Това е най-голямата находка според мен като идея на създателите на &bdquo;Биг брадър&rdquo; дотук. Тя явно е продиктувана от някаква странна носталгия по нещо, което една част от изпитващите тази носталгия въобще не познават, а другата част я помнят в бледорозово. Но всичко това е измислено по-скоро, за да напомня на тези, които са живели по това време, за какво става дума и за да покаже и на другите, които не са го живели този период, същността на соца. И това, разбира се, без да обижда никого, защото все пак става въпрос за игра. Всичко може да се покаже на тези, които нищо не знаят. Аз поздравявам екипа за находката и смятам, че <br /> в световен план подобно издание на &bdquo;Биг брадър&rdquo; не е правено<br /> и ще се запомни. Идеята не е взаимствана. <br /> <br /> <strong>- Какво е в момента състоянието на БНТ? В &bdquo;добро здраве&rdquo; ли е, или се налага помощ не само от страна на държавата, а и на т.нар. гражданско общество? </strong><br /> - Да тръгнем от сериалите. Някои от тях са сполучливи, други &ndash; безобразни. Няма да уточнявам кои, за да не обидя колегите. &bdquo;Под прикритие&rdquo; ми хареса, но не защото са направили нещо ново и невиждано. <br /> <strong><br /> - Вие също започвате да пишете криминални романи &ndash; при това по стил доста кинематични, които лично аз ги виждам като сценарии за подобен сериал или подобни сериали...</strong><br /> - Да, започнах да пиша кримки на старини и предвиждам 10 книги &ndash; поредица за инспектор Агаин. Те са за масовата публика. Пък и на мен ми е драго, като ми се купуват книгите. Освен това и аз самият се забавлявам неистово, докато ги пиша. И понеже всички са по конкретни случаи, аз ги бях подготвил точно за тази поредица филми, които тръгнаха по БНТ.<br /> <br /> Три филма вече излязоха там, после обаче разни юнаци дойдоха, аз не можах да се преборя с тях и поредицата беше спряна. По съвсем други причини, естествено. <br /> <br /> Ще се съглася с битуващото мнение, че при всяка смяна на правителството БНТ започва да играе по свирката на новите. Това е най-лошото за БНТ. За БНТ обаче могат да се кажат и много добри работи. <br /> <br /> <strong>- Да превключим на &bdquo;позитив&rdquo;. </strong><br /> - БНТ, по подобие на всички държавни телевизии, защото тя е държавна, а не обществена, ще допуска едни и същи грешки, докато е държавна. Финансирането идва от държавния бюджет. Стара поговорка е, че който плаща, поръчва музиката. БНТ всяка Нова година очаква от държавния бюджет да й гласува определени милиони. Тя от това се храни, не от реклами... Тя е на хранилка в парламента, дето се вика. Защото държавния бюджет го гласува Народното събрание. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>БНТ не може да си позволи да обругава тези, които я захранват <br /> </strong></span><br /> И оттам произтичат следващите грешки &ndash; поддържането на огромен щат, сигурно в нея работят 2400 човека, за разлика от Би Ти Ви или от Нова телевизия, където вършат същата работа, да речем, 200 души. Не знам как е при TV 7, които бяха тръгнали да стават <br /> велики и доколко станаха... <br /> <br /> В БНТ открай време работят с външни продукции, защото трябва да дават отчет за парите, които плащат, но така е и в частните телевизии. Но понеже е държавна, всички смятат, че имат права върху нея. Това също много обърква БНТ. Всички й се карат, всички смятат, че неговият случай трябва да се разгледа първи, че е най-важен... Докато собственикът на частна телевизия може да каже: &bdquo;Майната ти!&rdquo;, и си отиваш, няма да има разговор по-нататък. В него е хлябът, в него е ножът. Докато за БНТ всички казват: &bdquo;От моите данъци се издържа, колкото е твоя, толкова е и моя!&rdquo; <br /> <br /> На мене са ми казвали същото, когато съм връщал някой сценарий с думите: &bdquo;Няма да го реализираме това сега!&rdquo; И тогава автоматично възниква &bdquo;въпросът&rdquo;: &bdquo;Кой си ти?&rdquo; <br /> <br /> <strong>- Как &bdquo;кой си ти&rdquo;?! Нали сте назначен там, защото отговаряте на определени критерии! </strong><br /> - За България това не важи. Тези правила са измислени, за да не е всичко толкова бързо, лесно и чисто. И започваме да се чудим <br /> по какъв начин да усмирим тези разгневени хора, които смятат, че има много субективизъм в решенията на началниците в БНТ. <br /> <br /> <strong>- Кои по-известни имена са ви били разгневени? </strong><br /> - Карал съм се със Слави Трифонов, с Камен Воденичаров, с кого ли не... Конфликтът ми със Слави датира още от времето, когато директор на БНТ беше Иван Попйорданов и &bdquo;Хъшове&rdquo; ги свалиха. Просто предаването беше свалено по естетически причини, не по финансови. Остана &bdquo;Каналето&rdquo;, което се въртя около година и стана толкова безинтересно, че и то си отиде. <br /> <br /> Оттогава, нищо, че сме съграждани, Слави ме плюе. Остана някаква злоба в него. Той мисли, че това е субективно. А решението си беше съвсем обективно. И се принуди БНТ да прави художествени съвети, да събира авторитети... <br /> <br /> Например по мое време председател на художествения съвет беше Тончо Жечев, там беше и Вера Мутафчиева, Бог да ги прости и двамата. Събираш 5-10 души авторитети, за да потвърдят това, което вече си казал. Или &ndash; да не го потвърдят. Обикновено решаваха същото. Аз даже не участвах в този художествен съвет, нито го ръководех, нито ми е минавало през ума, че мога да кажа на Тончо Жечев или Вера Мутафчиева кое е хубаво и кое лошо. <br /> <br /> И се получава сякаш се крием зад гърбовете на безспорни авторитети, защото ние сами не можем да решим проблема. Но се получава още забавяне, бюрокрация... Всичко това, тази беда на БНТ идва от финансирането. Защото те финансира държавата. Ако те финансира обществото с телевизионни такси, както е в Германия, нещата ще бъдат много по-прецизни. Но нали телевизията е наша, как така ще плащаме за нея!<br /> <strong><br /> - А всички ние, т.нар. редови граждани, като сме &bdquo;наши&rdquo; на самите себе си, кой ни издържа? Сами се издържаме! </strong><br /> - Да, и оттук идва голямата глупост. &bdquo;Държавата&rdquo;, викат. Ама нали държавата &ndash; това сме ние! Ето, затова няма гражданско общество. Всеки един от нас участва с равен дял в тази държава. <br /> <br /> Затова БНТ затъва в тъпа бюрокрация, с многобройни съвети, с многобройни чиновници... А всичко, което е в частния бизнес, се редуцира до най-необходимото. Трябват им примерно петима счетоводители, а не 50. <br /> <br /> Освен това в държавната телевизия, ако някой не работи както трябва, е много трудно да го уволниш. Става страшна работа. И тук е въпросът къде са профсъюзите в частните структури? Нямат никакво влияние. Да, ама в България 80-85 процента вече са частни предприятията. И тъй като не могат синдикатите да обхванат голямата маса служители в частния сектор, се упражняват в държавния. <br /> <br /> Защо у нас не вървят нещата? Няма тук конкретна вина, това е просто част от манталитета, от вкуса, от изискванията на тази държава, дълбоко вкоренено във всеки от нас &ndash; <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>да приема висшия избор като окончателен</strong></span><br /> <br /> да се предоверява на т.нар. институции, да смята, че там има по-умни хора, които &bdquo;щом са го решили, аз ли ще кажа&rdquo;. Оттам идва цялата беля и от тези мимикрии. <br /> <br /> Медиите, включително БНТ, не са четвърта власт в България. Това също е мимикрия. Едно нещо се представя за друго. Медиите са измислена четвърта власт. <br /> <br /> <strong>- Последният писък на модата е &bdquo;обезсмъртяването&rdquo; на т.нар. мутри. Представят го за &bdquo;спонтанно явление&rdquo;, едва ли не възникнало в недрата на &bdquo;народната памет&rdquo;, което е очевадна мимикрия, да използвам вашия термин. И все пак, ако получите частна или държавна поръчка да обезсмъртите някой подземен бос, ще го направите ли? </strong><br /> - В момента аз обезсмъртявам един от тях, просто защото документалистиката изисква, докато има памет, да се съхрани това, което някой знае от първа ръка. <br /> <br /> <strong>- Откъде писателят Владо Даверов е толкова добре информиран кой кой е в българския ъндърграунд?</strong><br /> - Аз интервюирам такива хора, които ги знаят. Сега например интервюирам икономката на Георги Илиев. <br /> <br /> <strong>- Разкажете нещо за тази жена. </strong><br /> - Само хубави неща мога да кажа за нея. Тя смята Васил и Георги Илиеви за прекрасни момчета. Подробностите обаче ги запазвам за бъдещата книга. Както се казва, в този случай пия вода от извора. Иначе всяко посредничество &ndash; &bdquo;една жена ми каза на пазара&rdquo;, не може да влезе в нашата библиотека &bdquo;Свидетели на времето&rdquo;. Приети са само тези, които са били там. Техен проблем е дали лъжат, или казват истината. Аз съм редактор на техните спомени. <br /> <br /> Така беше и с Георги Стоев. Аз му правех книгите, но той си носеше последствията, защото това са негови истории. Много пъти съм възразявал, казвал съм му: &bdquo;Не си прав...&rdquo;, но той държеше на своето. И имаше право, защото се аргументираше с &bdquo;Аз съм бил там, не ти&rdquo;. С това условие изобщо започнахме тази поредица... <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Добринка КОРЧЕВА<br /> <br /> <br type="_moz" /> </strong><br />