Искам да съм в кондиция да работя, за да мога да помагам на хората около себе си, пожелава си актьорът
<em>Павел Поппандов - емблематичната и предизвикателна фигура в българския театър и кино, макар и на 18 септември да празнува 68 г. и вече пенсионер, излъчва младежки чар и респект на сцената и в живота.</em><br /> <br /> Павката започва работната си кариера като шофьор на такси, докато не кандидатства във ВИТИЗ &bdquo;Кръстьо Сарафов&rdquo; през 1975 г. След като се дипломира, започва невероятният му възход &ndash; снима се в над 60 филма, сред които &bdquo;Оркестър без име&rdquo;, &bdquo;13-ата годеница на принца&rdquo;, &bdquo;Васко да Гама от село Рупча&rdquo;, &bdquo;Вчера&rdquo;, &bdquo;Пантуди&rdquo;, &bdquo;Лавина&rdquo;, &bdquo;Адио, Рио&rdquo;, &bdquo;Куче в чекмедже&rdquo;, &bdquo;Двойникът&rdquo;, &bdquo;Самодивско хоро&rdquo; ... <br /> През 80-те години на миналия век заедно с Георги Мамалев и Велко Кънев създават култовото тв предаване &bdquo;Клуб НЛО&rdquo;. Няколко години по-късно Поппандов напуска шоуто, защото разбира, че то е изчерпано. <br /> <br /> Щур, яростен и вечно нахъсан като гладиатор, приятелите му го познават - Павката рядко разголва душата си, но големият мъж вярва, че винаги ще има истински слънчеви момчета. Е, дано да са като в пиесата &bdquo; Слънчеви момчета&rdquo;, която е играна над 900 пъти. Разбира се, че има разлика, и то огромна! <br /> <br /> В момента ние сме един пребит и изтощен народ. Отвратен съм от всичките тези мошеници, които се изредиха във властта <br /> <br /> <u><strong>и които, условно казано, искат всички ние да им се преклоним&hellip;</strong></u><br /> <br /> Следващият &bdquo;самопредизвикан&rdquo; срив в творческото му битие е раздялата му със Сатирата, когато административен директор й става Калин Сърменов-Милото, а дясната му ръка &bdquo;поддържа&rdquo; Васил Банов. &bdquo;Милото реши да намали заплатите на Филип Трифонов, Мария Статулова, Пламен Сираков, Янина Кашева и на моя милост, като ги оряза наполовина. Всички останахме разочаровани, но само аз напуснах с гръм и трясък&rdquo;, казва Поппандов. Включва се в екипа на режисьора Андрей Калудов, в пиесата на Нийл Саймън &bdquo;Слънчеви момчета&rdquo;, обикаля страната и се радва, че зрителите не са го забравили. Какъвто е на сцената, такъв е и в живота &ndash; правдоподобен, без фалш и пресиленост. <br /> Поппандов е известен като кибритлия, такъв го помним и от ролите, снимани по времето на &bdquo;скопения&rdquo; соц. Но той има простичко обяснение за този си имидж. <br /> <br /> <u><strong>Винаги казвам това, което мисля. Без да мисля за последствията </strong></u><br /> <br /> А последствия, естествено, винаги има, но рано или късно като че ли има някакво възмездие за всичките несправедливости. Типичен беше и случаят с моя бивш приятел Калин Сърменов. И понеже позволяваме да шестват такива, затова сме на това дередже! В нашата професия не е фатално - ще се осакати някой млад човек, ще го откажат от професията, но какво правим в медицината, в здравеопазването?!... Това е геноцид, това е престъпление! <br /> <br /> Признавам, че съм под постоянно напрежение заради действителността, която ме заобикаля. Много <br /> <br /> <u><strong>трудно човек може да разпусне чрез смехотерапия, когато е гладен, когато е ограбен, когато се чувства онеправдан, </strong></u><br /> <br /> когато очаква да се вдигне цената на електроенергията и топлоенергията, когато плаща високи цени за консумативи, това го изважда от духовно-физическо равновесие. Дори и представлението да е чудесно, всеки човек трудно би могъл да седне и напълно да се освободи от напрежението, породено от криза.<br /> <br /> Мъча се по някакъв начин да оцелея, защото, както има една приказка: палиш и заминаваш. Или продължаваш ей така да креташ. Има хора покрай мен, а аз трябва да съм във форма, за да мога да им помагам. Те са по-зле от мен, те са по-възрастни&hellip; И всичко това ме държи в кондиция.<br /> <br /> Но има един момент, в който актьорът трябва да прецени докога може. И на тази база, докато все още е в съзнание, той трябва да си отговори на този въпрос и да тегли чертата. Или да слезе от коня... Всеки си носи собствения кръст. Или както се казваше едно време &ndash; собствения качествен щемпел. И в крайна сметка идват младите, <br /> <strong><u><br /> никой не може да &bdquo;отсвири&rdquo; старите кучета, просто това не може да стане </u></strong><br /> <br /> Има приемственост. Ако някой мисли, че е отсвирил някого, той се е отсвирил сам! Това нещо не може да се случи. Това е велика глупост &ndash; все едно аз да си мисля, че ще &bdquo;отбия&rdquo; Калоянчев, Парцалев, Григор Вачков, Гец, Черкелов, Асен Миланов... От тях може само да се учиш и учиш. С Мария Статулова бяхме в един клас, бягали сме от лекции във ВИТИЗ, само и само да отидем на стълбите на Сатирата и да гледаме &bdquo;Ревизор&rdquo; и &bdquo;Женитба&rdquo; от Гогол. Кога ще ми мине през акъла, че аз съм по-велик от този или онзи!?&hellip; Аз не съм против таланта на младите момчета.<br /> <br /> Ставам вече на 68 години. За какво да мечтая повече?! Единствено да са живи и здрави близките ми. И нищо друго.<br /> <br /> Има едно нещо, което винаги ме е държало и ми е правило впечатление - шотландският математик-физик Нетър казва: <br /> <br /> <u><strong>Човек е като проста дроб. Знаменателят е това, което той мисли за себе си, числителят - което мислят другите за него</strong></u><br /> <br /> Всички седим и се мъчим на мястото си, защото си обичаме работата. Това е най-великото нещо, което ме впечатлява! В моята професия, ако за миг се самозабравиш и си помислиш, че си се доближил до Бог, значи с теб е свършено! Има няколко неща, които убиват артиста &ndash; едното е така наречената болест &bdquo;артистизъм&rdquo;, другото е алкохолът, а третото е да бъдеш така нареченият &bdquo;юнак&rdquo;. Това са нещата, които може да утрепят един човек на изкуството. <br /> <br /> <br /> <strong>Паулина БОЯНОВА</strong><br />