Гаджета ли са внучката на Златю Бояджиев и художникът Яхнаджиев?
<em>Художникът Иван Яхнаджиев е от първите, които се осмеляват в соцвремето да рисуват абстрактни композиции, да фантазират в цветове. Но изпадайки в немилост, цените му скачат до небесата, не може да насмогне на купувачите си. По-късно, на принципа, което е забранено, е интересно, художникът пръв рисува върху голи женски тела. Така става основател на бодиарта в България. В последните 20 години Яхнаджиев живее и в Италия при сина си, също художник, и често там прави изложби. Негови творби са откупили самата Маргарет Тачър и Берлускони. Награждаван е в Амстердам, Франкфурт, Рим. </em><br /> <br /> Цена Бояджиева е внучка на Златю Бояджиев, галеристка на изложбите в зала &ldquo;България&rdquo;. Тя се осмели да води сама битка за присвоените картини на дядо си от Пловдивската галерия и се прочу с култовата си реплика, откачвайки ги от стената: &ldquo;Вземам картините на дядо си, пратете ме в затвора!&rdquo;.<br /> <br /> <strong>- Иване, току-що пристигаш от Италия, а вече те заварвам да работите с Цена Бояджиева над триметрова композиция?</strong><br /> - Да, нарича се &ldquo;Музикален прах&rdquo; и ти си първата, която вижда как я започваме. Ще я изложим в зала &ldquo;България&rdquo; за откриването на новия музикален сезон на Софийската филхармония.<br /> <br /> <strong>- Цяла София говори за вашата връзка с Цена, внучката на Златю Бояджиев. Всеки ден ви виждат да скитате по софийските улици и нито чувате, нито виждате, вгледани един в друг.</strong><br /> - Двамата сме си сходни по фантазия и инфантилност. Вижте Цена &ndash; кой днес се осмелява да си сложи кърпа на главата, както са пребрадени селянките по жътва като в картините на дядо й Златю Бояджиев. А кърпата да е вързана с тоалета й, с гривните й и толкова да й стои добре.<br /> <br /> <strong>- Влюбени сте, така ли?</strong><br /> - Ние сме си сходни, симпатични сме си, имаме какво да си кажем, да се смеем. Сто пъти писаха за Орлин Горанов и Кристина Димитрова, че са гаджета, а те горките сто пъти обясняваха, че ги свързва много голямо приятелство чрез музиката, общите им песни, които пеят заедно и те стават хитове. Двамата с Цена сме точно като тях - просто едно мнооого хубаво приятелство и общи интереси в изобразителното изкуство. Тя - като галерист на художествената галерия на Софийската филхармония в зала &ldquo;България&rdquo;, и аз като художник, <br /> <u><br /> сътворяваме заедно една триметрова композиция &ldquo;Музикален прах&rdquo;</u><br /> <br /> Заедно я измислихме. Върху платното аранжираме &ldquo;петолиния&rdquo; от стари инструменти, получихме ги от музиканти, от архивни нотни листове, от мои графични творби, от запазени музикални спомени. Тук-там просветва парче от концертна рокля, лък за цигулка, вършил дълги години своята работа, папийонка, украсявала &ldquo;униформата&rdquo; на музикант. Всичко това сред птици, есенни листа, шахматни фигури и лула в антрактите.<br /> <br /> Ще монтираме и 7 копчета от старото палто на Златю Бояджиев, които Цена е запазила от дядо си. От обратната страна на платното ще има подписите на музикантите от Софийската филхармония и всеки ще изрисува любимите си ноти от музикално произведение. Тази творба ще бъде изложена през октомври за откриването на новия музикален сезон в зала &ldquo;България&rdquo;. Освен това ще има витрини с архивни снимки на филхармонията, както и снимки от сътворяване на общата ни композиция с Цена.<br /> <br /> <strong>- Значи вашето с Цена е творческа любов?</strong><br /> - Каква друга да е на моите 70 години?<br /> <br /> <strong>- Е, тук май ти си притуряш поне пет годинки?</strong><br /> - Цена е млада жена, красива, весела, интересна, има излъчване, потенциал. Цена е едно вдъхновение за мен. Сигурно много хора са се влюбвали в нея и ще се влюбват. Аз само й се радвам. Нима не е достатъчно да бъда щастлив от присъствието и приказката, която имам с Цена? Каква по-голяма радост? Освен това Цена си има мъж.<br /> <br /> Но сега аз да попитам. Защо, като Цена се бореше за присвоените картини на дядо си от Пловдивската галерия, никой, ама никой от съсловието не я подкрепи. Толкова художници са се учили от дядо й Златю Бояджиев, символа на Пловдив. Толкова хора са яли и пили на трапезата му, обявявали са го за най-близък приятел. Оставиха я сам-сама срещу общинските, държавните власти. Само аз застанах зад нея. Видях какъв натиск оказваха всички да я прекършат. Да заграбят картините. А къде бяха художниците, творческите съюзи? Тези картини са взети за изложба и после не са върнати. Само журналистите проявиха смелост. Комисията по оценката на картините обяви за тях смайващи цени. <br /> <br /> <u>Тук е България, не е Париж. Няма да ги продава Сотбис</u><br /> <br /> Тези картини трябва да имат реална цена според българските стандарти. <br /> <br /> <strong>- Не е ли това подъл номер към наследниците. Да им искат наследствен данък?</strong><br /> - Както щете го наречете. Това по света никъде го няма. Нали така стана и с Илия Бешков &ndash; ти като негова снаха най-добре го знаеш. <br /> <br /> <strong>- Как е в Италия, където живееш част от годината?</strong><br /> - В Италия изкуството е в къщата на всеки. То е издигнато в култ, ценено от деца до възрастни. На изложбите винаги има жива музика, така изкуствата се допълват. Ние направихме подобно нещо във Външно министерство, където деца рисуваха, а виолончелист свиреше &ndash; това възпитава. Есента ще започна с деца от училището в Горна баня, заедно ще правим огромно пано с един таралеж, чиито бодли ще са от моливчета, химикалки, линийки и показалки, децата ще ги аранжират, а артисти от филма &ldquo;Таралежите се раждат без бодли&rdquo; ще дойдат на откриването.<br /> <br /> <strong>- Ти като основоположник на &ldquo;бодиарта&rdquo; в България си изрисувал красиви женски тела и у нас, и в чужбина, кой от моделите беше най-секси?</strong><br /> - Теди Церовска, една от първите българки, снимана за страниците на &ldquo;Плейбой&rdquo;, после тя направи кариера в Швейцария, оттогава не съм я срещал. Тя наистина е много сексапилна и има излъчване на непораснало момиче, поне когато я рисувах. Но неведнъж съм го казвал и сега ще го кажа: <br /> <br /> <u>най-прекрасното тяло и най-горещото тяло, което съм рисувал, това е на Аня Пенчева</u><br /> <br /> Беше за откриването на скъп магазин за парфюми на бул. &ldquo;Витоша&rdquo;. Боите върху нея ги примесвах с най-различни парфюми. Нищо не може да се сравни с тялото на Аня Пенчева. Не можех да смогна, като рисувах &ndash; с такава бързина изсъхваха боите. Огън жена! Тя беше най-скъпият модел, който съм рисувал, защото парфюмите се лееха от големи шишета - Версаче, Долче и Габана, Диор, каквото искаш, да не говорим, че през цялото време и Би Би Си, и Си Ен Ен снимаха. Тогава аз бях по-млад и рисувах неудържимо, въодушевено... Защото самата Аня Пенчева ми предаваше своя плам, своето въодушевление. Тялото на Аня Пенчева е перфектно, казвам ви го като художник. Тя и до днес няма никакъв силикон по себе си. Младите само могат да дишат праха й!<br /> <br /> Магията на една жена е в нейното излъчване. А не просто да я видиш гола. <br /> <br /> <br /> <strong>Савка ЧОЛАКОВА</strong><br />