Набеждават пловдивския митрополит в пагубна страст към алкохола и "бялото"
<em>Светльо Ангелов-Портос е богослов, автор на блога &bdquo;Маран-ата&rdquo; и доброволец в център за наркозависими от почти 10 години. Добре информиран в църковните работи, той не се страхува да изразява мнението си по редица комплицирани синодални проблеми. <br /> <br /> Ето какво сподели пред репортер на &bdquo;ШОУ&rdquo; за последните църковни теми и скандали: <br /> </em><br /> <strong>- Медиите коментират противоречиво скорошното посещение на митрополит Николай в Гърция и какво точно е лекувал там...</strong><br /> - Бях на траурната трапеза по случай 40 дни от упокоението на отец Амбарев в Пловдив. Там се запознах с част от местната интелигенция, която коментираше пътуването на Николай до Гърция. Кардиологични проблеми на неговата възраст изглеждат малко странни. Буди любопитство и въпроса защо, ако Николай действително живее аскетично, в пълно въздържание или поне в умереност, както ни уверяват последователите му, погледът му &ldquo;свети&rdquo; нездраво?! Дали от пост и молитва, или от нещо друго?! <br /> <br /> Погледът свети и когато са налице психически отклонения. За тях отец Амбарев пръв говори открито. Погледът &ldquo;свети&rdquo; и при редовна употреба на &bdquo;бяло&rdquo; и &bdquo;синтетика&rdquo;&hellip; За подобно нещо говорят доста от реакциите и поведението на митрополит Николай като цяло. Имам предвид избухванията, крясъците, недиалогичността му при комуникация, излъчваната от него вербална и психофизическа агресия, проявявана често при обсъжданията в синода. За подобна възможност свидетелства и параноичното поведение на Николай. Освен <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>тройната охрана, с която не се разделя <br /> </strong></span><br /> той е опасал сградата на митрополията с охранителна техника за няколкостотин хиляди лева, а сравнително наскоро е подменена с двойно по-скъпа. В проповедите си пред посетителите на светата литургия митрополитът рисува себе си като център на всичко, което се случва в БПЦ, като същевременно се представя за обект на постоянна заплаха от &ldquo;неназовими&rdquo; и &ldquo;тъмни сили&rdquo; и фактори, които свързва със &bdquo;световното еврейство&rdquo;. <br /> <br /> Ако трябва да обобщим всичко това - монологичното говорене под формата на тиради, параноичното и агресивно поведение, погледът, който не внушава спокойствие у отсрещния, как да &ldquo;диагностицираме&rdquo; този човек?! Като добавим към предполагаемата &ldquo;диагноза&rdquo; и източването на епархийските банкови сметки - 7 на брой по думите на покойния отец Амбарев, заедно с валутната; перманентното предфалитно състояние на митрополитския храм &bdquo;Света Марина&rdquo;, както и другите финансови схеми покрай строежа на храмове като този в кв. &bdquo;Тракия&rdquo;, парите за който, близо милион, са дадени от Петър Маджуков и Николай ги задържа за лихва, без да се раздължи с работниците и фирмите изпълнители навреме, вие ми отговорете защо всичко това синодалните старци се правят, че не &ldquo;забелязват&rdquo;?! Да припомням ли за облепените с тапети древни стенописи! За &ldquo;арестуването&rdquo; на досиетата на поповете от ДС, които държи в чекмеджето си?! Изобщо Николай гледа на себе си като на надзаконова институция! Това не се ли доказа при ръкоположението на епископ Арсений, а и на епископ Поликарп?!<br /> <br /> <strong>- Доста смело се изказвате. Не се ли страхувате така открито да говорите за евентуалните психични зависимости на митрополита?</strong><br /> - На зависимост към разни вещества, и то точно към &bdquo;бяло&rdquo;, обсъждайки поведенческата му феноменология, не само аз, специалисти изразяват такова предположение&hellip; &bdquo;Бялото&rdquo; обостря подобно комплексарско поведение и отношение. Зависимият е асоциален, но по друг начин &ndash; той по-скоро е антисоциален. Алкохолът, непременно много скъп, ку&hellip;ите и прочие са част от зависимостта на човека, който, след приемане на дозата, може и желае да прави секс &ndash; необуздан, често груб и много продължителен. Същият е ефектът и при прием на &bdquo;синтетика&rdquo;&hellip; Сред пловдивчани се носи мълвата, че <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Николай не издържа без секс</strong></span><br /> <br /> Наскоро гостувах в София у едно свещеническо семейство, близко с Пловдивския митрополит още от времето, когато е бил първо архимандрит, а сетне и Знеполски епископ в Софийска епархия. Попът сподели, че зависимостта му към алкохол датира още оттогава, като говорим за напълно разрушителна зависимост. Разказа ми как е бил викан в епископската канцелария в 11.00 ч. преди обед и е заварвал Николай с едва наченато шише със скъпо уиски. Подканяйки приятеля си непрестанно с думите &bdquo;Пий!&rdquo;, той за кратко време пресушил бутилката, след което е бил буквално занесен от свещеника в покоите си мъртвопиян.<br /> <br /> <strong>- Все пак от казано, подочуто и слухове не може да се извади диагноза!... </strong><br /> - Има и доказателства, както и свидетели. Един негов подопечен ученик от времето, в което е бил ефимерий в Софийската духовна семинария, ми намекна за любовта на Николай към &bdquo;синтетиката&rdquo;, както ги нарече - &ldquo;хапове&rdquo;. Аз не го разпитвах повече, защото там, където се срещнахме, целта на престоя му бе друга, свързана със собственото му личностно укрепване, а не с клюките за Николай&hellip; <br /> <br /> А митрополит Николай нужда от врагове няма, той скоро ще се унищожи, при това съвсем буквално &ndash; самичък. Само за автора на някой евентуален бъдещ булеварден псевдоисторически роман ще остане да гадае за какво е тъгувал до самоунищожение. Дали задето не му е било писано да се ожени за сестра си, както твърдеше отец Амбарев, или за да се върне в ада &ndash; той си знае!...<br /> <br /> <strong>Едно интервю на Емилия КЪНЧЕВА <br /> <br /> <br type="_moz" /> </strong><br />