Дори марсианците да дойдат в България, пак няма да им е лесно. Да си помогнем, зависи от нас
<em>Шампион на България в националния планински шампионат по автомобилизъм и вицешампион на писта стана дарител на Центъра по спешна медицинска помощ в София. Пилотът Иван Шопов вече оборудва три от реанимобилите с видеокамери. Те ще заснемат какво се случва по столичните улици около линейките, а не в самите линейки. Ето какво сподели пред в. &ldquo;Доктор&rdquo; Иван Шопов, чиято фирма доставя специализираната видеотехника за автомобили.</em><br /> <br /> <strong>- Г-н Шопов, какво ви мотивира да направите дарение на &ldquo;Спешна помощ&rdquo;?</strong><br /> - Всеки ден виждам по улиците на София как доста шофьори не дават път на линейките. Други се залепят за линейката, за да използват нейното предимство, и не си дават сметка, че ако се наложи да спре внезапно, вместо да спасят живота на някого, хората от &ldquo;Спешна помощ&rdquo; ще трябва да пишат протокол за гражданска отговорност. Мотивира ме и един български документален филм &ldquo;Последната линейка на София&rdquo;. В доста случаи посрещат арогантно, псуват и бият екипите на линейките. <br /> <br /> А тези хора отиват да помогнат - на мен, на вас, на вашите роднини. Идеята тръгна оттам, че &ldquo;Спешна помощ&rdquo; обслужва всички нас, а държавата трудно ще отпусне пари за записваща техника. Аз съм представител за България на много от тези устройства, предвидени да снимат автомобилите по пътя. Всеизвестно е, че където има полицейски камери, всички лазят с 20 км в час. Когато човек знае, че го записват, че някой го наблюдава, си променя поведението към по-добро. Ползите са в две посоки. Може да се потърси отговорност на водачите, които правят глупости около линейката. От друга страна, самите екипи на линейките ще станат малко по-внимателни. Не искам да кажа, че те не полагат и без камери максимум усилия, но това ще е още един фактор, който ще им подобри работата. Надявам се да се получи нещо позитивно. <br /> <strong><br /> - Къде в линейката се монтира тази видеотехника и какъв обхват има?</strong><br /> - Устройствата се монтират на предното стъкло на автомобила. На линейките монтирахме устройства с огледала. Поставят се на нормалното огледало. Обективът гледа напред, като ъгълът на виждане е 140 градуса. Това означава, че хваща достатъчно и от лявата лента, и от дясната, и от тротоара. Видимостта е добра. Идеята е ако, не дай си Боже, утре вие сте в тази линейка, никой <br /> <br /> <u>да не попречи да ви закарат живи в болница и да ви спасят</u><br /> <br /> Когато монтирах втората камера, видях първите записи от първата линейка и в момента сглобявам едно клипче, което ще пусна в интернет. Още преди кръстовището на бул. &ldquo;Димитър Несторов&rdquo; с бул. &ldquo;България&rdquo; колите не се отдръпват, водачите си карат до последно в средата на платното. Отдясно по уличката на площад &ldquo;Ручей&rdquo; на линейката даже се налага да изчака две коли, които са в нарушение на всички правилници. Да не говорим, че линейката е с включен буркан. Подобно поведение на водачите застрашава живота на хората, които се нуждаят в момента от спешна помощ. <br /> <br /> <strong>- Колко камери дарявате?</strong><br /> - В момента са три. С д-р Златанов си говорихме, че първо трябва да видим как ще тръгнат нещата. Ако наистина видеонаблюдението от линейките има желания обществен ефект, после ще се мисли как да се намери финансиране за още камери. Дали аз с мои средства, дали ще съберем и други дарения, дали държавата ще отпусне, това ще се види с времето. Ако обществото само не си помага, няма кой да помогне. Хората се сплотяват по време на нещастия, по време на национална трагедия и тръгват като един. Трябва ли да чакаме да се случи подобно нещо!? Можем да бъдем по-сплотени и сега. И ако всеки помага с нещо, нещата със сигурност ще се случат по-бързо, отколкото ако чакаме да го свърши която и да е политическа партия. Дори марсианците да дойдат в България, пак няма да им е лесно. Да си помогнем, зависи от нас. <br /> <br /> <strong>- Колко струват тези камери?</strong><br /> - От 260 до 330 лв. струва една камера. Изобщо не са скъпи. От година и половина се занимавам с това, имам над 350 клиенти - физически лица в цяла България. Слагат си камерите на челното стъкло. В Русия те са задължителни. Без тях не може да си направите застраховка Автокаско. Ако утре се ударим на едно кръстовище с вас, обикновено полицаят пише акт на по-несимпатичния водач. Полицаят няма как да знае кой от двамата лъже. Но като види записа, няма как да каже на черното бяло и случаят въобще не стига до съда. Това може да намали драстично и застрахователните измами. <br /> <br /> <strong>- В България се насажда лошо отношение към лекарите. Как ще го коментирате?</strong><br /> - Монетата винаги има две страни. Със сигурност във всяко стадо има и мърша. Нормално е да има грешки и от тяхна страна, да има недобросъвестни. Аз обаче се мъча да се хвана за позитивното във всяко нещо. Ако търся оправдание, винаги ще намеря. Представете си да сте изложени на този стрес, да гледате <br /> <br /> <u>24 часа в денонощието само кървища, откъснати ръце, крака,</u><br /> <br /> пребити хора и какво ли не. На всичкото отгоре да ви посрещат арогантно. Подозирам, че няма да сме живи да видим как държавата дава на лекарите от &ldquo;Спешна помощ&rdquo; по 5000 лв. заплата. <br /> <br /> <strong>- Продължавате ли да се състезавате?</strong><br /> - Почивам от няколко години по финансови съображения. Автомобилният спорт е много скъп. Два пъти съм ставал шампион на България в националния планински шампионат по автомобилизъм - 2008 и 2009 г. На писта съм бил само вицешампион, за съжаление не можах да стигна до първото място. На планинско и на писта караме без навигатор. Наизустяваме трасето до последния детайл, за да бъдем максимално бързи и точни. <br /> <br /> <strong>- По-опасно ли е да шофирате по улиците, или на състезание?</strong><br /> - Няма еднозначен отговор. Автомобилният състезател е доста по-защитен, като се започне от екипировката - големите гащеризони, ролбарите, каските. За сметка на това караме с доста по-висока скорост. В града е коренно различно. За съжаление водачите, които не се съобразяват с околните, са много. В известен смисъл на нормалните пътища човек е изложен на по-голяма опасност, отколкото на състезание. Все пак, като отиваме на състезание, ние знаем за какво сме там, подготвени сме максимално добре и рискът за грешка е сравнително нисък. <br /> <br /> <strong>- Катастрофирали ли сте някога?</strong><br /> - На състезание в Кюстендил 2008 г. се врязах челно в 4 метра мантинела. Може да видите записа в интернет. Така че и за мен е идвала линейка.<br /> <strong><br /> - Наложи ли се да влизате в болница след толкова тежък инцидент?</strong><br /> - Слава Богу, не. Извадих късмет. Мантинелата щеше да ме прониже при удара, но се отби в една от тръбите на 50 см пред мен и мина покрай мен. Оцелях. Винаги на старт имаме линейка и екипът дойде сравнително бързо. Добре, че нямах нужда от сериозна медицинска помощ. Но доста мои колеги починаха по трасетата. Бързата реакция винаги е важна, и то не само на състезание. <br /> <strong><br /> - На колко сте години?</strong><br /> - Преди месец и нещо направих 40 години. <br /> <br /> <strong>- Как се чувствате на 40 години? Здрав ли сте?</strong><br /> - Само от човека зависи да се чувства добре. Важно е доколко позитивно е настроен. Не се оплаквам от нищо. Проблемите са за решаване, а не повод за мрънкане. <br /> <br /> <strong>- Значи нямате повод да се сблъскате със здравната система?</strong><br /> - Е, няма човек, който да не се е сблъсквал със здравната система. И аз съм бил потърпевш. Преди половин година ми се наложи да ходя посред нощ до една болница. Някакъв нерв беше засегнат и като че ли ток ме удряше. Тогава не бях посрещнат особено добре. Докторката беше нацупена, че не съм отишъл предишния ден. Има и такива хора. Но ако искам да ви критикувам, преди това трябва да съм постигнал повече от вас. Аз повече от тези доктори не съм постигнал, така че няма да ги поучавам. <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>Мара КАЛЧЕВА</strong><br />