Ние сме дали своите предложения, но ръководството на министерството трябва да каже дали ги приема
<em>&nbsp;През 2004 г. тогавашният социален министър и вицепремиер с ресор здравеопазване Лидия Шулева предлага, а Министерският съвет приема създаването на Фонд за лечение на деца в чужбина. Идеята е Фондът да заработи с държавна субсидия и постепенно да набере доверие, което да генерира дарения. <br /> <br /> Три години по-късно обаче анализ показва, че изпратените на лечение деца са единици, даренията &ndash; незначителни, а институцията връща милиони в бюджета на държавата в края на всяка финансова година. Корупция не се доказа, но избухналият скандал изкарва наяве порочна практика &ndash; молбите на тежко болни деца прашасват по бюрата на различни отдели в здравното министерство, а родителите са принуждавани сами да търсят оферти за лечението на децата си, транспорт, настаняване в чуждата държава, експертни становища. Откриват се случаи, в които досиета на деца са без отговор в продължение на 251 дни, 488 дни, 126 дни&hellip;<br /> <br /> След избухналия скандал и безкомпромисната битка на родители и неправителствени организации, директорът на Фонда беше сменен. Промени се и правилникът, и работата потръгна. Така се стигна до 2013 г., когато институцията отчете 1220 подпомогнати деца, 353 от които &ndash; за лечение в чужбина &ndash; и над 12 млн. лв., усвоени за финансирането им. <br /> <br /> Причината да се връщаме назад в историята на Фонда е, че който не помни историята, е обречен да я повтори...</em><br /> <br /> През януари т.г. членове на Обществения съвет на Фонда, представляващи неправителствени организации и медии, сигнализираха, че сроковете за разглеждане на случаите на болните деца отново са станали &bdquo;относително понятие&rdquo; след назначаването на д-р Ива Станкова за директор на Фонда &ndash; педиатър, бивш депутат от БСП и съпартиец на злополучния първи директор на институцията д-р Николай Добрев. 38 деца, една трета от които с тежки заболявания, са били забавени повече от разписания в правилника на Фонда срок, като някои от тях са чакали повече от 3 месеца. <br /> <br /> &bdquo;През ноември подадох документи във Фонда за лечение на деца, няколко пъти ме връщаха. И все още окончателен отговор нямаме&rdquo;, разказа на 11 февруари Боряна Стоименова, майка на 4-годишния Кирчо, чакащ Фонда да му плати изследвания и лечение във Франция. Скандалът и проблемите отново доведоха до дълга и неприятна схватка между родители и институции, оставка на директора и решение за промяна в правилника на Фонда. Дали обаче и този път резултатът ще е &bdquo;потръгване&rdquo; на работата в правилната посока? <br /> <br /> Има основателни причини подобен въпрос да бъде зададен. Основната е липсата на яснота и прозрачност при подготвянето на промените. Групата, натоварена да преработи правилника, не включваше представители на нито една от критичните към работата на Фонда организации. &bdquo;Няма да скрия, че бяхме много изненадани и разочаровани, че представители на неправителствени организации не бяха включени в работната група. За нас това беше недвусмислен знак, че желанието на Министерството на здравеопазването е тези промени да бъдат извършени на тъмно и изцяло в угода на чиновниците, а не в интерес на болните деца&rdquo;, коментира Йордан Петров от инициативата &bdquo;Спаси, дари на...&rdquo;, които са съавтори на сега действащия правилник. <br /> &bdquo;В потвърждение на горното е фактът, че нито едно от нашите предложения не беше прието, въпреки желязната юридическа и икономическа аргументация, с които бяха подкрепени. Въпреки недвусмислените предупреждения, че предложените промени ще създадат хаос между институциите (МЗ, МТСП, НЗОК), <br /> <br /> <u>ще бавят изключително много децата, </u><br /> <br /> които имат нужда от лечение в чужбина, ще увеличат разходите. И за да няма някой съмнение в откровеното нежелание на чиновниците да се съобразяват с обществото, от чиито данъци получават заплати, се правят огромни усилия в новия Правилник да бъде заложено и изискването членовете на Обществения съвет да нямат право да разгласяват информация за случващото се във Фонда&rdquo;, допълни още Петров. <br /> <br /> Единственият представител на НПО и медии в тази група &ndash; журналистът Милена Златкова от радио &bdquo;Витоша&rdquo;, потвърди, че и в самата работна група консенсус за това какви трябва да са промените не е постигнат. &bdquo;Аз подкрепям на 100% предложенията на неправителствените организации, но с представителите на министерството имахме много спорове по някои текстове. Така и не постигнахме единно мнение, ще видим в крайна сметка какво ще се публикува на сайта на МЗ като окончателен проект&rdquo;, коментира Златкова.<br /> <br /> Въпреки липсата на съгласие между институции и НПО по отношение на промените, на 1 април министърът на здравеопазването д-р Таня Андреева лаконично представи резултата от едномесечния труд на работната група. Процедурата по разглеждане на досиетата на болни деца от страна на Фонда ще бъде облекчена, срокът за даване на становище от експертите ще бъде съкратен, ще бъдат предвидени и санкции, ако сроковете не са спазени&rdquo;, обяви министър Андреева. <br /> <br /> Според &bdquo;Спаси, дари на&hellip;&rdquo; тази визия на министъра е удовлетворителна, но въобще не отговаря на заложените в правилника нови текстове. Йордан Петров заяви: &bdquo;Очаквахме промени, насочени към облекчаване и ускоряване на процедурите по кандидатстване и разглеждане на заявленията. Вместо това получихме <br /> <br /> <u>усложняване на процедурата по издаването формуляр S2 </u><br /> <br /> за лечение в ЕС, което поставя съдбата на над 100 деца годишно в голяма опасност. Тази стъпка прехвърля част от децата, в сферата на дейност на НЗОК, а за останалите ще се иска подпис от 4 различни дирекции в МЗ. Промяната не е обсъдена и съгласувана с НЗОК, а дори и Касата да поеме това задължение, тя не покрива разходи за придружител, не плаща пътни разходи и престой. Не на последно място, НЗОК няма разработен механизъм за издаване на формуляра в съкратени срокове, ако състоянието на пациента изисква това. Както вече стана ясно, никое наше предложение не беше взето предвид. И не само това. <br /> <br /> Нито една наша забележка по предложените от чиновниците промени не беше удостоена с внимание.&rdquo; <br /> Според проф. Владимир Пилософ, председател на работната група, обаче това не е окончателен текст и поне още месец ще мине, преди процедурата по приемане на промените да приключи. &bdquo;Ние сме дали своите предложения, но сега ръководството на министерството трябва да каже дали ги приема. После те ще бъдат качени на сайта на МЗ за обществено обсъждане и всеки ще може да даде мнение. Едва тогава новият правилник ще бъде утвърден.&rdquo; <br /> <br /> От НПО-сектора предупреждават още, че наложилата се при управлението на д-р Ива Станкова практика да се приоритизират деца, нуждаещи се от заплащане на медицински изделия за операции в България, за сметка на тежките случаи за лечение в чужбина, може да се бетонира с предложените нормативни промени. Макар подобна тенденция да се отричаше, от публичния регистър на Център Фонд за лечение на деца е видно друго. Освен че броят на кандидатстващите за медицински изделия расте лавинообразно, растат и цените на консумативите. Колко точно - е трудно да се пресметне, защото срещу поне половината одобрени случаи в регистъра вместо цифра стои следното: &bdquo;Сумата ще се уточни допълнително&rdquo;. Освен това немалка част от платените през последните месеци медицински изделия са били финансирани по процедура, утвърдена със спешните протоколи номер 3 и номер 15. Чрез тях директорът има право да &bdquo;прескочи&rdquo; Обществения съвет и <br /> <br /> <u>еднолично да разреши плащане на медицинско изделие, </u><br /> <br /> когато случаят е от особена спешност. Няма как да не се забележи обаче, че вместо единични &ndash; както би трябвало да бъдат &ndash; тези &bdquo;спешни&rdquo; случаи са десетки. Двайсетина подобни одобрения са дадени включително в последните дни на март, след като д-р Станкова официално вече е в оставка. Това означава на практика, че директорът на ЦФЛД е изхарчил десетки, а по-вероятно стотици хиляди левове без задължителния надзор и одобрение на Обществения съвет. От своя страна предшественикът на Ива Станкова на поста Павел Александров призна наскоро, че злоупотребите с медицински изделия не са напълно изключени: &bdquo;Макар че то не е точно да се облагодетелства лично, а да се облагодетелстват определени болници или фирми. Като например се насочват повече деца в точно определена болница, която работи с конкретни изделия. Аз ненапразно, докато бях директор, бях &bdquo;районирал&rdquo; децата, които са за изделия &ndash; лекуваха се в най-близкия им център, имаше в Плевен, в Пловдив, във Варна, в &bdquo;Пирогов&rdquo;&hellip; Не може например едно неподвижно дете да го разхождаш от Силистра или Кърджали до София само за преглед. Чувам, че сега тази практика е отменена, но за това трябва да питате сегашното ръководство на Фонда&rdquo;, разказа Павел Александров. <br /> <br /> Официална информация за това дали децата, нуждаещи се от поставяне на медицински изделия, са били насочвани към точно определени клиники у нас, няма, тъй като за разлика от чуждите болници, родните не се вписват задължително в регистъра. Специалисти по ортопедия и по неврология от &bdquo;ощетени&rdquo; клиники обаче споделят неофициално, че месец след назначаването на Ива Станкова потокът от деца е бил насочен еднопосочно съответно към ортопедичната болница в Горна баня и неврохирургичната клиника на болница &bdquo;Св. Иван Рилски&rdquo; в столицата. <br /> <br /> Дали това е вярно, трябва да отговори Министерството на здравеопазването. Пак оттам се чака яснота ще успее ли министър Таня Андреева да наложи желанието си Фондът да работи гладко и в интерес на децата. Отговорите вероятно ще дойдат заедно с официалния текст на промените в правилника на ЦФЛД и името на новия му директор. <br /> <br /> <br /> <strong><br /> Надежда Георгиева</strong><br />