Архитект Венелин Кондов бил осиновен от съпругата на легендарния бас Франка де Рензис преди близо 30 години
Миналата седмица национален всекидневник публикува статията &ldquo;Скандал с наследството на Борис Христов&rdquo; с подзаглавие &ldquo;Не е ясно кой наследява великия бас&rdquo;. На първо четене около това вече силно митологизирано наследство наистина витаят големи неясноти. Но тъй като традиция на &ldquo;ШОУ&rdquo; е не само да поставя неудобни въпроси, но и да дава достоверни отговори, ще започнем оттам кои реално наследяват великия бас /тоест &ndash; вече неговата също покойна съпруга Франка де Рензис/. <br /> <br /> Отговорът е изненадващ, но категоричен &ndash; доста години преди кончината си синьора Франка, която след загуба на неродена рожба вече никога няма да може да има деца, осиновява... български младеж! Името, самоличността му и въобще &ndash; цялата му биография и тази на семейството му е достояние на най-високопоставените кадри на разузнаването по времето на Тодор Живков. Нещо повече. <br /> <br /> Подозира се, че осиновяването е станало &ldquo;по внушение&rdquo; на самия Тато /или поне на неговата дъщеря Людмила/, за да може българската държава /респективно &ndash; кланът Живкови/ да сложат ръка върху авоарите, недвижимостите и ценните колекции от редки книги, сценични костюми и антики на легендарния бас, а и да го държат под пълен контрол. Този сценарий вече е бил успешно изигран с дипломата невъзвращенец и ерудит Петър Увалиев. Той толкова се сближава с Людмила Живкова, че й помага с написването на дисертацията й, а за благодарност режимът в София разрешава на него и руската му съпруга Соня да си осиновят българско дете и да го кръстят... Живомила! /Обърнато от Людмила Живкова!/. Не се знае дали Франка де Рензис е имала желание да &ldquo;прекръсти&rdquo; осиновения нашенец, но и дори да е имала, той вече е бил на възраст, когато това е щяло да създаде, макар и леки, социални неудобства и на двете страни. <br /> <br /> И така историята започва преди около 30 години. Стартът на операция &ldquo;Осиновяване&rdquo; е даден в София, но финалът е във Вечния град. Или поне така е легендирано. <br /> <br /> Тогава един служител на българското МВнР /естествено, с пагон/ настоява пред шефовете да го изпратят на работа /мисия?/ на Запад, тъй като единият от синовете му показвал данни на талантлив художник. Спецовете посъветвали бащата на бъдещия корифей на четката да избере Рим за неговото обучение. И ето, сега той молел партията и държавата да насърчат едно младо дарование. Учудващо бързо, желанието на дипломата е уважено. При това &ndash; от най-високото място. Назначават го в българското посолство в Рим. Естествено, както повелява неписаната традиция от онези години, домочадието му заминава заедно с него.<br /> <br /> Името на любящия родител /вероятно с офицерски чин в тайните служби/ е Илия Кондов. Той има двама синове &ndash; Венелин, когото гласят за български Микеланджело, и Иван. Според една непотвърдена версия бащата бил роднина на големия БГ актьор Иван Кондов, съпруг № 1 на сестрата на Стефан Данаилов &ndash; Росица Данаилова, и ментор на младия Ламбо. С тази родствена връзка запознати обясняват добрия прием на бате Серго в Италия /участие в много италиански продукции/, както и пълното мълчание на героя от &ldquo;На всеки километър&rdquo;, докато беше културен министър, по въпроса за наследството на Борис Христов. По него проговори едва следващият министър Вежди Рашидов, и то чак когато беше притиснат до стената с парламентарни питания и писма от различни физически лица и организации, свързани с проблема. <br /> <br /> Съмнително е, че Франка, която в момента на осиновяването наистина е прясна вдовица, ще се забърза да подсигури старините си със &ldquo;син&rdquo;, при това &ndash; от български произход, при наличие на близка роднина &ndash; племенница, и то не каква да е, а виден адвокат в Рим. Но... или е била принудена, или са й били обещани чудеса. От кого &ndash; засега няма отговор. Но могат да се направят предположения, че <br /> <strong><br /> едва ли семейство Кондови са играли &ldquo;соло&rdquo;</strong><br /> <br /> Като &ldquo;войници на партията&rdquo; те не са имали право да действат от свое име. И сега, по силата на тази неписана логика, Венелин де Рензис-Христов, превърнал се междувременно в &ldquo;свободен художник&rdquo;, трябва да се отчита на босовете и да изпълнява тяхната воля. Каквото остане за него &ndash; е добре дошло. <br /> <br /> Най-лесната и безобидна версия е да се приеме, че вдовицата на оперния ас е била омаяна от баща и син Кондови /каквото и да означава това!/, тъй като по сходен начин е действал, съскат злите езици, и оперният режисьор Пламен Карталов, който е най в час със ставащото в академията &ldquo;Борис Христов&rdquo; във Вечния град, тъй като години наред е рахатувал там. Всъщност тази академия, или школа за млади оперни таланти, е настанена в къщата на Борис Христов на римската улица &ldquo;Мадона ди Кампилио&rdquo; 6, която той, заедно с бащината си къща на софийската улица &ldquo;Цар Самуил&rdquo; 43, е дарил на българската държава. Ако арх. Венелин /бивш Кондов/ бъде издирен, може би обясненията му за движимото и недвижимото имущество на певеца легенда ще прояснят заплетения казус. Но... мълчанието е злато. Особено когато в играта са намесени спецслужби, разузнавания, икономически и политически интереси, а сега &ndash; и битка на кланове. <br /> <br /> Така или иначе покрай историята с наследството вече има и труп. Жената, която приживе е била оторизирана от &ldquo;Фонд 13 века България&rdquo; да извърши ремонт на къщата на оперното светило в София, издъхва внезапно. Инж. Слава Павлова, която е съпруга на потомък на австро-унгарските графове Хохенцолерн, през лятото на м.г. си отива от мозъчен аневризъм &ldquo;като&rdquo; Людмила Живкова. <br /> <br /> Преди това не е имала сериозни здравословни проблеми. Трагедията се случва малко след абитуриентския бал на единствената й дъщеря Калина, в момента &ndash; танцьорка в балет &ldquo;Дива&rdquo;. Момичето е безутешно, но... Не и частните съдебни изпълнители. Оказва се, че година-две, след като ремонтните дейности са извършени, но вторият транш от сумите не е преведен на инж. Павлова /а не се знае дали това се случва до смъртта й?/, един хубав ден на вратата на апартамента й на столичната улица &ldquo;Лидице&rdquo; звъни частен съдебен изпълнител. Жилището й е запорирано от &ldquo;Фонд 13 века България&rdquo;, който я съди /незнайно защо/. <br /> <br /> Според близки на покойната дама тя е надникнала твърде дълбоко в задкулисието на сагата с имотите на Борис Христов. <br /> Първо, прави ремонт на помещенията, определени за библиотека, видеотека, нототека и пинакотека. Приживе инж. Слава Павлова разказвала, че библиотеката на великия бас била наистина уникална. Съдържала множество редки, включително старопечатни, книги и ... трудове по иманярство и нумизматика. Твърдяла, че там е имало и <br /> <br /> <strong>иманярска карта на България с местонахождението на най-големите съкровища</strong><br /> <br /> Интересът на Борис Христов към нумизматиката датира отдавна, от младежките му години. На основата на общата им страст той се сближава с цар Борис Трети, който му отпуска персонална стипендия да учи в чужбина. <br /> <br /> Друга много близка приятелка на българския Шаляпин и особено на съпругата му е оперната прима Райна Кабаиванска. От хора, близки до покойната Слава Павлова, изтече и информацията, че голямото сопрано е страстна колекционерка на картини като Борис Христов. След смъртта му Кабаиванска продала няколко от тях, разбира се &ndash; с разрешението на вдовицата Франка. Безспорно е обаче, че в продължение на десетилетия голямата певица е имала пълен достъп до семейните и професионалните дела на Христов и Де Рензис. <br /> <br /> &ldquo;На националния празник 3 март показаха тв кадри от Българския културен институт в Рим, ръководен от актрисата Жана Яковлева, където би трябвало да се пази библиотеката на Борис Христов. Стори ми се обаче , че библиотеката е твърде... рехава&rdquo;, довери пред репортер на &ldquo;ШОУ&rdquo; колежка на покойната инж. Павлова. <br /> <br /> В редакцията на &ldquo;народното издание&rdquo; се пазят копия и на няколко важни документа. Две от тях са писма от името на Международната академия по българознание, иновации и култура /МАБИК/ до министъра на културата. Подписани са от инж. Ст. Симов, председател на МАБИК. И в двете се съдържа едно и също искане &ndash; &ldquo;да бъде представено пълно копие на библиотечната <br /> <br /> <strong>картотека за първи прочит, тъй като... имаме основание да считаме, че </strong><br /> <br /> ръкописите и книгите са носители на важна информация за България&rdquo;. Писмата са изпратени миналата година. Още през 2010 г. обаче народният представител Лъчезар Тошев чрез председателя на НС Цецка Цачева е внесъл писмено запитване до министъра на културата /тогава Вежди Рашидов/ &ldquo;относно състоянието на академията &ldquo;Борис Христов&rdquo; в Рим и запазване културното наследство на Борис Христов&rdquo;. <br /> <br /> Особено интересни са две от &ldquo;умозаключенията&rdquo; на Рашидов /цитираме/: &ldquo;Движимото имущество на г-жа Франка де Рензис Христов приживе е предмет на нейното лично завещание, което влиза в сила след кончината й и се изпълнява съгласно волята й. Чрез своите представители в Рим &ndash; посолството на Република България и Българския културен институт, българската държава положи адекватни и навременни грижи това имущество да бъде съхранено и предадено на наследниците&rdquo;. <br /> <br /> Документът е официален, с подпис и печат, следователно &ndash; няма право да не му вярваме. Той обаче завършва с горчива констатация по адрес на вдовицата на великия бас, че не изпълнила обещанията си да дари &ldquo;неговите архиви, сценични костюми и скъпи предмети на българската държава&rdquo;. <br /> <br /> Защо трябва да го направи и била ли е задължена приживе с нещо на българската държава, документът мълчи. <br /> От стари разведки обаче разбрахме, че приживе Борис Христов <br /> <br /> <strong>е обитавал просторен апартамент</strong><br /> <br /> собственост /?/ или даден за ползване на служба &ldquo;Културно наследство&rdquo; на столичната улица &ldquo;Хан Аспарух&rdquo;, близо до църквата &ldquo;Свети Георги&rdquo;. Бил ли е обещаван този имот на певеца или на неговата съпруга? За какво е бил използван освен за репетиции и релакс? <br /> <br /> Предлагано ли е било на оперния ас да го придобие в замяна на... ? Въпроси, въпроси... Впрочем кооперацията, в която се помещава &ldquo;репетиционната&rdquo;, още си е на мястото. Кой обаче &ldquo;държи ключовете от квартирата&rdquo;, е загадка с повишена трудност. <br /> <br /> <strong>Виктор НАУМОВ</strong><br />