Нешка Робева разделяше един банан на четири момичета, казва бившата грация и настояща звезда на манежа в САЩ
<em>Елена Стефанова е бивша национална състезателка по художествена гимнастика от ансамбъла. Тя е едно от момичетата на Нешка Робева. На 32 години e, родом от Пазарджик. Днес живее в Тексас, САЩ, и работи в първия воден американски цирк, нищо, че името му е &bdquo;Цирк Италия&ldquo;. Тя прави много сложен и рисков номер, който сама си е измислила &ndash; виси на своята коса и през това време изпълнява елементи от художествената гимнастика. В момента циркът има национално турне из различните щати и за няколко дни е в град Брадентон, Флорида. Българката, която вече има американски паспорт, пътува заедно със своя съпруг и 7-годишната й дъщеря. Елена даде откровена интервю за кореспондента на &bdquo;ШОУ&rdquo; в САЩ:</em><br /> <br /> <hr /> <strong>- Елена, не се ли притесняваш, че от многократното висене във въздуха за косата ти, ще дойде момент, когато няма да имаш косъм на главата си?!</strong><br /> - Не ме е страх, защото взимам много добри мерки за косата си &ndash; мажа я със специални маски, взимам витамини. И шампоанът, с който се мия, също е специален &ndash; заздравява косъма. Изпълнявам този номер от година вече, но смятам, че няма подобна опасност. <br /> <br /> <strong>- Имате по три представления дневно все пак! Колко килограма всеки ден висят за косата ти?</strong><br /> - На косата ми всеки ден по няколко пъти тежи моето собствено тегло - 125 либри. Това е някъде около 55 килограма.<br /> <br /> <strong>- Кога за пръв път направи този номер и колко време ти отне да тренираш за него?</strong><br /> - Някъде около два месеца тренирах. И сега, след всяко шоу, правя тренировка всеки ден. Вече се чувствам доста по-добре като го правя, по-спокойна съм и уверена. <br /> <br /> <strong>- Виждам, че изпълняваш този номер, без да си обезопасена с въже!? Не те ли притеснява, че в един момент все пак може нещо да се обърка и да пострадаш?</strong><br /> - Не, не се притеснявам. Правим този номер така, че да няма грешки. Косата се прави по специален начин, сплитането е важно, за да няма проблеми. В интерес на истината, имаше един ден, когато можеше да стане голяма беля и да пострадам сериозно. Даже и ние не разбрахме тогава точно какво се случи, защото всичко, което правим, го правим по един и същи начин. Случи се така, че, както си летях, в един момент полетях надолу и трябва да си призная, че бях късметлийка, защото <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>паднах във водата <br /> </strong></span><br /> а не на твърдия под. Просто ми се разплете косата, защото имам мотор, с който ме вдигат, и той понякога работи много добре, но понякога е малко по-насечен. С това помага да ми свали косата, да я разплете и ми създава леки ядове. Надявам се повече това да не ми се повтаря, защото нямаме право на грешки. Баща ми, докато гледаше това представление, изпадна в шок. &bdquo;Проблемът&ldquo; се случи преди няколко дни, и то в първия град, в който започна турнето на цирка &ndash; Мелбърн. Наистина се надявам повече това да не се получава. Паднах от няколко метра и си беше чист късмет, че паднах във водата. Божа работа! И то по време на шоуто, а не на репетиция! И ако не бях паднала във водата... сега можеше и да не си говорим. Много хора вероятно и не разбраха, помислиха, че е част от номера. <br /> <br /> По принцип в цирка е така &ndash; всички номера са свързани с риск за този, който ги изпълнява.<br /> <br /> <strong>- Случвало ли ти се е някоя по-сериозна контузия по време на репетиция или на самото шоу?</strong><br /> - Аз не правя само номер с коса. Преди играех въздушни платна, лира - различни неща, защото във всеки цирк е различно. Лира представлява номер във въздуха, на който се изпълняват различни пози, въртения... изглежда красиво отстрани. Платната са нещата, на които се катериш и също правиш фигури във въздуха, разни елементи като падания... Много различни неща съм правила. Сериозни контузии до момента, да чукна на дърво, не съм имала. Като изключим това падане и стреса от него.<br /> <br /> <strong>- Познавала си Деси Кехайова, която падна по време на представление на цирк в САЩ и почина заради скъсване на шифонен воал. Все пак не ти ли минава през ум, че може и на теб да се случи нещо такова?</strong><br /> - Да, познавах я. За съжаление, с нея се случи този неприятен инцидент с трагичен край. Тя всъщност играеше този номер, който и аз изпълнявам &ndash; казва се &bdquo;платна&ldquo;. Той е опасен, рискован, понеже, ако не се вплиташ правилно в платната... Винаги има притеснение, но първо гледаш да се концентрираш какво правиш, защото нямаш право на много грешки &ndash; <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>всяка е тежка и може да бъде фатална</strong></span><br /> <br /> Всичко е тренировки и трябва да стане автоматично, за да няма проблеми. На тренировки, когато учиш нови трикове, се получават някои недоразумения. Спомням си, че веднъж, докато изучавах нов номер, като се спусках от върха към земята, не спрях много добре и почти щях да падна на главата си. Но се размина, за щастие, и продължих. Можех да си счупя врата, но не се отказвам така лесно! Господ да ни пази всичките циркови артисти! Деси Кехайова има сестра, която също работи в цирк в Америка. <br /> <br /> <strong>- Ти си бивша състезателка по художествена гимнастика, и то националка! Как реши да започнеш да се занимаваш с цирк?</strong><br /> - Бях гимнастичка при Нешка Робева в националния отбор известно време и след това направиха кастинг, поканиха пет момичета от нас и така започнах в цирка. Всъщност от гимнастиката ни изпратиха. Уж щеше да е само за една година, но така продължи... вече няколко години. Оказа се, че има много български циркови артисти в Съединените щати. <br /> <br /> <strong>- Разбирахте ли се с Нешка? Толкова неща се изписаха за нейните строги методи на работа&hellip;</strong><br /> - Аз съм й много благодарна за всичко на Нешка Робева. Научила ме е на постоянство, на труд... Да, имаше по-особени методи на работа, но пък това ни направи такива, каквито сме били и каквито сме в момента &ndash; нас, момичетата й. Просто тези методи направиха шампионите в спорта. Няма да забравя как Нешка Робева взимаше един банан, режеше го на четири части и ги даваше на четири момичета... И това беше едно ядене!... Но е обяснимо &ndash; рускините винаги бяха много слаби и винаги са ни били конкуренция. Затова трябваше и ние да бъдем такива! По-стриктни и спартански методи имаше по време на тренировките. Може би комунизмът ги е налагал по онова време... Не знам. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Такива тренировки и методи на работа само в България може да се случат, в други страни &ndash; не!</strong></span><br /> <br /> В Съединените щати не може да си помисли човек за такова нещо! Изобщо! Ти тук, ако удариш дете... ще те линчуват всички направо! <br /> <br /> <strong>- Обикновено децата на цирковите артисти от малки започват да се занимават с цирк. Твоята дъщеря има ли вече участия в представленията?</strong><br /> - Моят мъж е цирково дете и от малък е в цирка. Дъщеря ми беше започнала да тренира с мен в залата, но засега искаме да видим тя сама какво ще се ориентира. Не искаме да я насилваме и задължаваме да се занимава с неща, които тя не желае. Иначе виждам, че й е интересно какво се случва на сцената и следи подробно тренировките на колегите.<br /> <strong><br /> - Къде се срещнахте с твоя мъж?</strong><br /> - Срещнахме се още в първия цирк, в който започнах работа. Още като пристигнах от България, там се запознахме почти веднага и след време станахме семейство. Той също е акробат &ndash; от тези, които летят във въздуха, клоун, после ходи по въже. В момента не играе нищо повече на сцената. Само с бизнес се занимава. Кара и големите камиони, тирове, защото е добър шофьор. <br /> <br /> <strong>- Къде живеете за постоянно в Америка, в кой щат?</strong><br /> - Установили сме се за постоянно в Тексас. Това е нов цирк за мен &ndash; аз от 2-3 месеца работя в него. Докато пътуваме, спим във фургони, но в тях ни е създадено удобство и комфорт. Всичко си има вътре &ndash; то е нещо като къща на колела.<br /> <br /> <strong>- Добре платен ли е цирковият артист в Америка?</strong><br /> - Много зависи от това какъв номер прави в цирка. Аз съм доволна. Шефът на цирка оценява номерата, които прави всеки от артистите. Ако успеете да се споразумеете и двете страни са съгласни, сделката е сключена. Интересното е, че за разлика от България тук никой не знае какви пари получава колегата му. Всеки си има отделен договор и си гледа само в неговата паница.<br /> <br /> <strong>- Ти ли си измисляш номерата, които изпълняваш, или просто ги виждаш някъде и решаваш да ги правиш и ти?</strong><br /> - Не, моят номер си е поставен от мен, сама съм си го измислила. <br /> <br /> <strong>- Има ли всеки цирков номер запазено авторско право? И ако друг артист иска да го изпълнява, как се процедира?</strong><br /> - Да, това може да се направи. Плаща се патент за този номер и никой повече не може да го прави. Всеки, който реши по-късно да го прави, трябва да попита създателя му и да му плати, за да го играе. <br /> <br /> <strong>- Кой е най-скъпият патентован цирков номер, имаш ли представа? Въобще какви са цените, за да се играе нещо вече запазено като авторство?</strong><br /> - Може би цените започват от около 300 до към 2500 долара. По принцип цената зависи и от това колко човека участват в номера, от сложността му, от цената на предметите, които се ползват... Доста неща са.<br /> <br /> <strong>- Имаш ли застраховка &bdquo;Живот&rdquo;, ако не дай си, Боже, нещо се случи с теб...?</strong><br /> - Имаме застраховка. Ако по време на работа нещо се случи, близките на цирковия артист поне да бъдат защитени и да получат един вид компенсация. Застраховките &bdquo;Живот&ldquo; се правят от самия цирк, пък и тук системата го изисква просто. Освен това става въпрос и за нашата сигурност, защото има сериозен риск при изпълнението на всеки номер. <br /> <br /> <strong>- Освен, че участваш на сцената със собствен номер, в цирка имаш още една работа &ndash; продаваш детски играчки. Какво налага това?</strong><br /> - Това е втората ми работа в цирка. Целта е да са по-малко хората, които работят тук, да предлагаме обаче повече услуги и да имаме по-високо заплащане. По принцип такава е практиката във всички циркове. Просто организацията е направена така, за да е по-практична. <br /> <br /> <strong>- Някои от твоите колежки ми изглеждат на възраст, в която им е трудно да са на сцена... До колко години може един акробат или гимнастик да продължи да работи в цирка?</strong><br /> - Колежката, за която вероятно говориш, е към 45-47 г. Зависи от самия цирков артист колко &bdquo;живот&rdquo; ще има на сцената &ndash; как изглежда, как се поддържа... По принцип в цирка няма възрастова граница. Няма пенсиониране, такова, на определена възраст. Аз познавам много колеги, които играят и след 40 г. Ако жената изглежда добре, запазена, може да работи и до 50 години. В цирка не е като в художествената гимнастика &ndash; на 20 и няколко вече си ветеранка. Тук се дава възможност на всеки... <br /> <br /> <strong>Брадентон, Флорида,<br /> Интервю на Живка АНГЕЛОВА, <br /> наш човек в САЩ <br /> <br /> <br type="_moz" /> </strong> <br />