Цар Борис спасил известната писателка от затвор
<em>Възедра българка с очила, с приветлива усмивка и вдигнати на венец тъмни коси, според тогавашната мода. Така изглежда Ана Карима на една от най-популярните си снимки. Писателка, общественичка, преводачка, драматург, основателка на женски дружества и женски вестници, тя се занимава активно и с политическа дейност, заради която правителството на Александър Цанков я подвежда под отговорност по фашисткия Закон за защита на държавата (ЗЗД). <br /> </em><br /> Ана Карима е псевдоним на Ана Тодорова Велкова, родена в 1871 г. в Украйна. Баща й &ndash; Тодор Велков, е изселник от Шумен, доброволец в Кримската война, войвода на чета през 1875 г. и участник в Руско-турската война. Майка й е украинка. След Освобождението баща й се завръща със семейството си в родния си град и става околийски началник. Ана учи в Шумен и Варна, после завършва девическата гимназия в София. <br /> <br /> Едва 17-годишна се омъжва за известния общественик-социалист Янко Сакъзов, ражда две дъщери. Бракът не потръгва и шуменската учителка Ана Велкова ще се превърне в Ана Карима &ndash; непокорна, своенравна, несговорчива, агресивна&hellip; Жена без мъж до себе си - всъщност Янко Сакъзов напуска семейството си, увлечен от съпругата на писателя Г.П. Стаматов &ndash; клюка, която дълго време занимава София. След много години в едно интервю Ана Карима <br /> <br /> <u><strong>ще нарече съпруга си &ldquo;интелигент с турско възпитание&rdquo;,<br /> <br /> </strong></u>намеквайки може би за ревността му. В същото интервю Ана Карима твърди, че благодарение на &ldquo;лошата си свекърва&rdquo; е получила мотив и подтик да се бори за женската свобода и независимост. През 1897 г. тя основава женското образователно дружество &ldquo;Съзнание&rdquo; в София, останало в архивите с факта, че подава петиция до Народното събрание за допускането на жени в университета. Четири години по-късно, през 1901 г., Ана Карима е вече инициаторка и първа председателка на Българския женски съюз и неговия печатен орган в. &ldquo;Женски глас&rdquo;. Но защо през 1908 г. се налага да основе нов съюз на напредничавите жени &ldquo;Равноправие&rdquo; с орган в. &ldquo;Равноправие&rdquo;? Отстранена е от първия съюз под претекст, който шокира и днес &ndash; присвояване на пари. <br /> <br /> Според изследователите й става дума по-скоро за нейната неприспособимост, за опак характер, за нежелание да работи в екип. Макар че по време на войните 1912-1918 г. се хвърля в патриотично-благотворителна дейност, а в Балканската война работи като самарянка на фронта. Не може да се отрече, че Ана Карима <br /> <u><strong><br /> има талант да си създава неприятели <br /> </strong></u><br /> Дори писателите я недолюбват &ndash; Яворов пише с нескрита ирония за нея, Ст. Л. Костов я &ldquo;взема&rdquo; за прототип на своята комедия &ldquo;Мъжемразка&rdquo;, Жана Николова-Гълъбова се изказва с неприязън, че се &ldquo;носела&rdquo; като &ldquo;френска субретка&rdquo;, че се поддавала на екстремни увлечения, че е &ldquo;типична представителка на жените, които се занимават с политика&rdquo;, т. е. има &ldquo;нападателна психика и натрапливо поведение&rdquo;. Същата Жана Николова-Гълъбова ще каже, че Карима имала &ldquo;една уста&hellip;&rdquo;! Вярно е, че на писателските събрания Ана се провиквала: &rdquo;Стига, бе!&rdquo; &ldquo;Чакай, бе!&rdquo;, &ldquo;Млъкни, бе!&rdquo;. Ужасен &ldquo;грях&rdquo; във време, когато от жената се изисквало да бъде олицетворение на доброто домашно възпитание. <br /> <br /> Жана, която е близка на писателката Евгения Марс, може би пресилва нещата, защото е приятелка на Евгения Марс и взема страна в многогодишната вражда между двете, която завършва със<br /> <u><strong><br /> съдебен процес между интелектуалките<br /> </strong></u><br /> Скандалът избухва през 1937 г., на 12 февруари, и има като повод заядливата публикация на Ана Карима във в. &ldquo;Дневник&rdquo;, където уж се критикува Клубът на писателките, а всъщност се напада самата Евгения Марс, която по това време е председателка на клуба. <br /> <br /> Пет дни по-късно в Софийския окръжен съд е заведено наказателно дело № 227. Три са обвиненията, наречени &ldquo;клевети, позорни за моята чест и достойнство&rdquo;. И докато едното е невярно (писателките били се забавлявали в деня на погребението на Лидия Шишманова, доскорошен член на клуба), второто е глупаво (Евгения Марс не може да бъде добра писателка, защото не е успяла да завърши дори гимназия), то третото е наистина сериозно: Ана Карима обвинява Евгения Марс, че е продала &ldquo;обсебения от нея сребърен венец&rdquo; на Иван Вазов, подарен му по повод 25-годишния творчески юбилей. Ана Карима не можела да се сдържи да не &ldquo;ухапе&rdquo; посестримата си по перо и с твърденията, че именно Вазов е написал нейните разкази, а и драмите й, които на всичкото отгоре &ldquo;прокарал&rdquo; да се играят в Народния театър. <br /> <br /> Делото се проточва почти година. Ана Карима<br /> <u><strong><br /> губи делото и е осъдена на един месец тъмничен затвор, 250 лв. глоба и съдебни разноски от 644 лв. <br /> </strong></u><span id="1389869955445E" style="display: none">&nbsp;</span><br /> Благодарение намесата на цар Борис известната писателка и общественичка не влиза в затвора.<br /> Няколко месеца след съдебните перипетии Ана Карима издава брошурата &ldquo;Чудесата на Евгения Марс&rdquo;, където отново повтаря, вече в разширен вариант, своите нападки и обвинения. Въпреки че и за приятелите й е ясно, че поне що се отнася до сребърния венец, дарственото писмо на Вазов е красноречиво: &ldquo;Този скъп сувенир дарявам на Вас в знак на приятелство&hellip;&rdquo;. Т.е. Евгения Марс е свободна да разполага с този венец както си пожелае.<br /> <br /> Откъде извира тази неприязън? През годините надделява мнението, че <br /> <u><strong><br /> Ана Карима завиждала на Евгения Марс <br /> </strong></u><br /> заради красотата й, заради приятелството й с Вазов, заради литературния салон, заради стабилния й дом и семейство&hellip; Макар че на нея, на Ана Карима, също не й липсват почести и знаци на обществено признание. <br /> <br /> През 1921 г. тържествено е чествана в Народния театър нейната 30-годишна обществена и писателска дейност. След потушаване на Септемврийското въстание 1923 г. тя заминава за Париж, свързва се с Анри Барбюс и му дава материал за изобличителната му книга &ldquo;Палачите&rdquo;, която Ана превежда на български. В Изложения до Лигата за правата на човека и гражданина и до оглавявания от Барбюс Комитет за защита на Балканите от белия терор Карима изобличава изстъпленията на българските фашисти.<br /> <br /> Значимо е и нейното творчество &ndash; тя е автор на повести, сборници с разкази и романи, в чийто център е съвременната жена с нейните проблеми, а в Народния театър играят три нейни пиеси.<br /> <br /> В края на живота си Ана Карима е самотна и забравена, умира през 1949 г. в хотел &ldquo;Славянска беседа&rdquo;. <br /> <br /> <br /> <em><strong>Петя ИВАНОВА<br /> </strong></em>